چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 127790

آب شرب و سلامت آن مسئله بسیار حساسی است به همین علت اظهارنظرهای مسئولان باید با دقت و نگاه جامعی صورت گیرد تا بیهوده اذهان مردم نگران نشود.

شوخی با آب تهران قدغن

سلامت نیوز: آب شرب و سلامت آن مسئله بسیار حساسی است به همین علت اظهارنظرهای مسئولان باید با دقت و نگاه جامعی صورت گیرد تا بیهوده اذهان مردم نگران نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، هنوز زمان زیادی از ماجرای اسیدپاشی و انتشار اخبار مختلف در مورد آن حادثه دردناک در برخی از رسانه‌ها نمی گذرد. اخباری که موجب به راه افتادن یک جو منفی در جامعه و وحشت و ترس مردم شد.

کار تا جایی بالا گرفت که معاون اول قوه قضائیه در مورد برخورد با رسانه‌هایی که همنوا با رسانه‌های بیگانه حرکت کرده بودند و جامعه را ملتهب کرده بودند خبر داد.

اما این بار اظهار نظرهای یک عضو شورای شهر تهران در مورد حساس‌ترین چیزی که مردم با آن سر و کار دارند تیتر داغ خبرگزاری‌های مختلف شد.

آب و آن هم آب شرب هر شهر و منطقه معمولاً یک موضوع خاص به شمار می رود و از آنجایی که همه‌مردم ساکن در شهر با آب آشامیدنی در ارتباط هستند و از آن برای آشامیدن و نوشیدن مصرف می‌کنند یک موضوع حساس به شمار می‌رود.

عضو شورای شهر تهران: مردم تهران آب لوله‌کشی مصرف نکنند

روز گذشته رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران با هشدار نسبت به آلودگی آب شرب به شهروندان توصیه کرد از آب معدنی برای آشامیدن استفاده کنند.

وی ادامه داد: از وزیر کشور می‌خواهیم ظرف 24 ساعت آینده جلسه کمیته اضطرار آلودگی آب را تشکیل دهد. همچنین به شهروندان توصیه می‌کنیم برای مصارف آشامیدنی خود از آب معدنی استفاده کنند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، گفت: به دستگاه‌های مسئول نیز توصیه می‌کنم به جای موضع‌گیری در برابر این موضوع نسبت به برنامه‌ریزی جهت رفع مشکل اقدام کنند.

وی با اشاره به کیفیت آب شرب در شهر تهران، گفت: در 24 ساعت آینده برای رسیدگی به وضعیت آب شرب کمیته اضطرار آلودگی آب تشکیل شود.

وزارت بهداشت: آب تهران کاملا سالم است

در واکنش به سخنان این عضو شورای شهر تهران معاون بهداشت وزارت بهداشت به شهروندان تهرانی اطمینان داد که آب شرب تهران کاملاً سالم است.

علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، گفت: آلودگی آب تهران یک خبر سوخته است. مردم هیچ نگرانی نداشته باشند، آب شرب سراسر تهران کاملاً سالم است، میزان نیترات آن هم کمتر از حد مجاز است.

وی ادامه داد: آلودگی آب تهران یک خبر سوخته است و هیچ مشکلی وجود ندارد، آب تهران کاملاً سالم است. البته در گذشته به علت خشکسالی و کمبود آب نگرانی‌هایی داشتیم اما با بارندگی‌های اخیر و اضافه شدن آب سد «ماملو» همه نگرانی‌ها بر طرف شده و آب کاملاً سالمی در اختیار مردم تهران قرار دارد.

به گفته معاون بهداشتی وزارت بهداشت، آب تهران از دو منبع تأمین می‌شود یکی آب سدها که آب سطحی است و دیگری منابع آب زیرزمینی که از چاهها بعد از تصفیه شدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر میزان نیترات آب چاه بیش از حد مجاز باشد  نیترات آن گرفته و تصفیه می‌شود تا به حد استاندارد برسد و بعد وارد مدار می‌شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: تا چندی پیش به علت کمبود آب و خشکسالی نگرانی‌هایی داشتیم و ممکن بود به علت ادامه این روند و کمبود بارندگی نیترات آب در برخی مناطق تهران بالا برود اما با اضافه شدن سد ماملو به منابع آب تهران از بحران عبور کردیم و اگر آب این سد نبود ممکن بود نگرانی‌هایی ایجاد شود.

سیاری ادامه داد: با همکاری وزارت نیرو و ورود آب سد ماملو، کمبود آب و نگرانی ها بر طرف شد. وضعیت آب چاهها نیز تحت کنترل است، آب چاهها تصفیه می شود و با نظارتی که بر وضعیت آب تهران وجود دارد، جای هیچ نگرانی نیست.

معاون وزیر بهداشت گفت:‌ شایعات مطرح شده در مورد آلودگی آب تهران صحت ندارد و مستند نیست، بنابراین مردم با خیال راحت آب شرب تهران را مصرف کنند و حتی برای کودکان نیز می‌توان آب شرب تهران یا آب بطری را بعد از جوشاندن استفاده کرد.

اما اظهارات حافظی واکنش منفی برخی از اعضای شورای شهر را نیز در پی داشت و تعدادی از آنها به وی برای انتشار چنین مطالبی تذکر دادند.

حافظی در واکنش به انتقاد آن‌ها، گفت: به عنوان یک پزشک نمی‌توانم به خود اجازه دهم تا زمانی که مسئولان از خواب سنگین بیدار شوند سلامت مردم در شهر تهدید شود.

وی هشدار داد: اگر مسئولان به جای رسیدگی به موضوع، موضع‌گیری کنند اطلاعات متقن خود درباره وجود نیترات بیش از میزان مجاز در آب شرب برخی از مناطق تهران را منتشر خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران: آمادگی پاسخگویی در شورای شهر هستیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه کیفیت آب تهران لحظه‌ای توسط 42 آزمایشگاه رصد می‌شود، گفت: از نظر وزارت بهداشت کیفیت آب تهران بالاست چرا که آب تهران دارای پشتوانه خوبی است.

محمد پرورش افزود: بحث آب شرب و کیفیت آب تهران بحثی نیست که بتوانیم به راحتی در خصوص آن اظهارنظر کنیم و مردم را نگران کنیم.

وی گفت: انتظار ما از عضو شورای شهر تهران این است که اگر نگران کیفیت آب تهران هستند بهتر بود قبل از اینکه آن را اعلام کنند ما را دعوت می‌کردند تا اگر مشکلی هست آن را اعلام و نسبت به رفع مشکل اقدام کنیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه هدف از ورود آب سد ماملو علاوه بر افزایش کمیت،  پایدار کردن کیفیت آب تهران است، گفت: ما به طور شفاف اعلام می‌کنیم که شهر تهران دارای 8.5 میلیون نفر جمعیت است بنابراین با یک حرف نمی‌توان اعلام کرد که آب تهران کیفیتش پایین است چرا که مردم نگران می‌شوند.

پرورش افزود: ما دوست داریم اگر مشکلی در یکی از نقاط تهران در ارتباط با کیفیت آب تهران پیش آمد به ما اعلام شود تا ما آن را اصلاح کنیم چرا که سازمان آب و فاضلاب استان تهران دارای 42 آزمایشگاه در سطح استان تهران است که به طور دقیق و لحظه‌ای کیفیت آب تهران را رصد می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما از رئیس شورای شهر تهران می‌خواهیم که شرکت آب و فاضلاب را برای توضیح در خصوص کیفیت آب تهران به صحن علنی دعوت کند تا در خصوص کیفیت آب تهران توضیحات لازم را بدهیم.

به گفته وی نیترات آب سطحی تهران زیر 10 پی‌پی ام است که از سوی وزارت بهداشت مورد تأیید است.

با توجه به اظهار نظر این سه مسئول باید به این نکته نیز اشاره کنیم که مرجع تایید سلامت یا مورد دار بودن آب شرب شهرها و روستا‌های کشور معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی و در راس آن معاونت بهداشت وزارت بهداشت است و اینکه یک مقام مسئول شهری بر اساس چه مستنداتی در مورد این موضوع حساس اظهار نظر کرده است، جای سوال دارد.

انتشار چنین مطلبی حتی اگر واقعیت نیز داشته باشد سبب تشویش اذهان عمومی شده و ممکن است حتی به بحران تبدیل شود چرا که آب یک مسئله بسیار حساس در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و تمام مردم بدون استثنا با آن سر و کار دارند و مانند برخی از موارد نیست که تنها عده‌ای از مردم از آن استفاده کنند یا به مردم توصیه کرد که آب مصرف نکنند. سوال اصلی این است که این‌بار چه کسی باید پاسخگو جامعه باشد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha