چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 127803

سر خوردن در حمام و یا توالت از جمله آسیب‌های شایع و در عین حال جدی برای سالمندان محسوب می‌شود. شکستگی اعضای بدن از جمله عوارض خطرناک این حادثه است که محدودیت‌های متعددی برای سالمندان ایجاد می‌کند. خیس بودن کف حمام و نامناسب بودن نوع کاشی‌ها از علل اصلی این مشکل هستند. سوختن با آب گرم نیز خطر دیگری است که علت اصلی آن قدیمی و فرسوده بودن شیرهای حمام یا توالت است.

چگونه خانه را برای سالمندان امن كنیم؟

سلامت نیوز: سر خوردن در حمام و یا توالت از جمله آسیب‌های شایع و در عین حال جدی برای سالمندان محسوب می‌شود. شکستگی اعضای بدن از جمله عوارض خطرناک این حادثه است که محدودیت‌های متعددی برای سالمندان ایجاد می‌کند. خیس بودن کف حمام و نامناسب بودن نوع کاشی‌ها از علل اصلی این مشکل هستند. سوختن با آب گرم نیز خطر دیگری است که علت اصلی آن قدیمی و فرسوده بودن شیرهای حمام یا توالت است.

خطر ناشی از فرش‌ها و قالیچه‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ماهنامه دنیای سلامت، بیش از 250 هزار موارد آسیب دیدگی در سالمندان در سال مربوط به فرش‌ها و قالیچه‌هاست. بسیاری از این آسیب‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که پای فرد بر نوعی ناهمواری فرش یا قالیچه می‌`رود و او تعادل خود را از دست داده و به زمین می‌خورد. این حالت زمانی تشدید می‌شود که سطح فرش با کفپوش خانه تفاوت زیادی داشته باشد. تا شدن گوشه فرش یا قالیچه نیز برای سالمندان خطر آفرین است. همچنین لیز خوردن فرش یا قالیچه زیر پای فرد سالمند نیز می‌تواند موجب زمین خوردن و آسیب دیدن او شود. برای جلوگیری از وقوع حادثه، به این نکات توجه کافی داشته باشید:
نور خانه باید در هر ساعتی، اعم از شب یا روز، کافی باشد. بهبود دید از وقوع بسیاری از حوادث، از جمله زمین خوردن، جلوگیری می‌کند. در طول شب، چراغ خواب‌های متعدد باید در قسمت‌های مختلف خانه روشن باشند، حتی اگر فرد در نقطه دیگری از خانه می‌خوابد.
 فرش‌ها یا قالیچه‌ها باید به زمین متصل باشند. به این منظور می‌توانید از چسب‌هایی که در بازار موجودند و به زیر فرش چسبانده می‌شوند، استفاده کنید.
 گوشه‌های فرش یا قالیچه نباید رو به بالا باشند. در این مورد نیز می‌توانید از چسب مخصوص گوشه‌های فرش استفاده کنید.

خطر ناشی از پله‌ها
دومین عامل خطر برای سالمندان در خانه، پله‌ها و ناهمواری‌های مشابه هستند. در بسیاری موارد، فرد به دلیل نور کم یا یکسان نبودن پله‌ها، نمی تواند ارتفاع آنها را به خوبی تشخیص دهد. همچنین وجود نوعی فرش یا رو انداز بر روی پله‌ها نیز می‌تواند خطر آفرین باشد. وجود نرده در اطراف پله‌ها در کاهش آسیب دیدگی سالمندان می‌تواند تاثیر بسیاری داشته باشد. برای جلوگیری از حوادث مربوط به پله‌ها، به موارد زیر توجه داشته باشید:
- مسیر پله‌ها و یا هر ناهمواری دیگر باید از نور کافی برخوردار باشد. نور باید به گونه‌ای باشد که ارتفاع پله و پهنای آن قابل تشخیص باشد. بدین ترتیب فرد در تشخیص اندازه پله مشکلی نخواهد داشت. منبع نور نباید در مقابل پله‌ها باشد به گونه‌ای که هنگام بالا رفتن فرد از پله‌ها، نور مستقیم در چشمان او بتابد. در این حالت، بینایی فرد برعکس حالت قبل کاهش می‌یابد.
- برای روشن و خاموش کردن چراغ‌ها باید دو کلید وجود داشته باشد؛ یکی بالای پله‌ها و دیگری پایین آنها.
- ارتفاع پله‌ها و پهنای آنها باید مناسب و کافی باشد. پله‌هایی که پهنایی کمی دارند یا ارتفاع آنها بیش از حد زیاد است احتمال وقوع حادثه را افزایش می‌دهند.
- بر روی پله‌ها نباید فرش و یا هر پوشش اضافی دیگری وجود داشته باشد. همچنین وجود هر نوع زباله نیز می‌تواند خطرناک باشد.
- پله‌ها باید همیشه و در هر حالتی خشک باشند. خیس یا یخ زده بودن پله‌ها احتمال سر خوردن را چندین برابر می‌کنند.
- پله‌ها باید حتما از هر دو طرف نرده داشته باشند حتی اگر یک سمت آنها دیوار است. نرده‌ها نیز باید مستحکم باشند.

خطر ناشی از درها

خطرات ناشی از درهای خانه معمولا توسط سالمندان دست کم گرفته می‌شود. آسیب‌های ناشی از در می‌توانند به دلایل گوناگون از جمله ایراد در طراحی، نصب، یا کاربرد ایجاد شوند. از جمله آسیب‌های شایع زمانی رخ می‌دهند که فرد متوجه وجود یک درب شیشه‌ای نمی شود و با آن برخورد می‌کند، یا هنگام باز و بسته کردن می‌افتد، و یا انگشتش بین در و دیوار گیر می‌کند و ... برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی موارد زیر را همواره مد نظر داشته باشید:
 بر درهای شیشه‌ای، در ارتفاعی که تقریبا مقابل چشمان شما باشد، چیزی نصب کنید تا متوجه وجود در شوید.
 همه درها باید به درستی نصب شده باشند. درهایی که بیش از حد سخت هستند هنگام باز کردن فرد را با مشکل مواجه می‌کنند و فشاری که فرد برای بازکردن در به کار می‌برد می‌تواند خطر آفرین باشد.
 اگر درهای خانه شما سنگین است، بهتر است آنها را با انواع سبک‌تر جایگزین کنید.
در کنار در ورودی خانه یک قفسه کوچک نصب کنید تا در مواردی که خرید کرده‌اید، وسایل خود را در آن قرار دهید و سپس به راحتی به جستجوی کلید خود بپردازید. گاه ممکن است میوه یا هر وسیله دیگری از کیسه خارج شود و فرد بدون اینکه متوجه شده باشد پای خود را بر روی آن قرار داده و زمین بخورد.

خطر ناشی از پنجره‌ها

حدود 8هزار آسیب دیدگی در سالمندان به طور سالانه ناشی از عدم ایمنی پنجره‌هاست. معمولا این آسیب‌ها در اثر سخت باز شدن پنجره‌ها و یا هنگام تمییز کردن آنها رخ می‌دهد. به منظور جلوگیری از اینگونه آسیب‌ها، نکات زیر را رعایت کنید:
- پنجره‌ها باید به راحتی باز و بسته شوند. اگر خانه شما قدیمی است، احتمالا پنجره‌ها نیز از نوع قدیمی با دستگیره‌های زنگ زده هستند. به شما توصیه می‌کنیم حتما به دنبال جایگزین کردن پنجره‌های منزل خود باشید. پنجره‌های کشویی بهترین گزینه هستند.
- برای تمییز کردن پنجره‌ها، حتما از فردی متخصص کمک بگیرید.
- اگر شیشه پنجره منزلتان ترک دارد، حتما فورا آن را تعویض کنید. احتمال فروریختن شیشه‌های ترک خورده در اثر آسیب‌ها و ضربات هرچند جزئی بسیار زیاد است.

خطر ناشی از حمام و توالت
سر خوردن در حمام و یا توالت از جمله آسیب‌های شایع و در عین حال جدی برای سالمندان محسوب می‌شود. شکستگی اعضای بدن از جمله عوارض خطرناک این حادثه است که محدودیت‌های متعددی برای سالمندان ایجاد می‌کند. خیس بودن کف حمام و نامناسب بودن نوع کاشی‌ها از علل اصلی این مشکل هستند. سوختن با آب گرم نیز خطر دیگری است که علت اصلی آن قدیمی و فرسوده بودن شیرهای حمام یا توالت است. از جمله مهمترین نکات که برای جلوگیری از آسیب باید به آنها توجه کرد موارد زیر است:
- نور حمام و توالت باید کافی باشد. هر چه نور کمتر باشد، احتمال ندیدن قسمت‌های خیس و در نتیجه سر خوردن بیشتر است.
- شیر‌های حمام و توالت باید سالم باشند. شیرهای فرسوده باید با شیرهای جدید و سالم جایگزین شوند.
- کاشی‌های حمام و توالت نباید لیز باشند. معمولا کاشی‌هایی که دارای ناهمواری‌های ریزی هستند در جلوگیری از لیز خوردن بسیار موثرند. اگر کاشی‌های حمام شما اینگونه نیستند، حتما از یک کفپوش مخصوص استفاده کنید. در قسمت زیرین این کفپوش‌ها چسب‌هایی قرار دارند که از سر خوردن آنها جلوگیری می‌کند.
- پس از استفاده از شامپو و صابون از تمییز شدن حمام مطمئن شوید. همچنین همیشه از اینکه صابون در جای خود قرار دارد اطمینان حاصل کنید.
- در نقاط مختلف حمام و توالت باید دستگیره‌هایی به دیوار نصب شده باشند. این دستگیره‌ها باید مستقیما به کاشی‌ها متصل شده باشند و علاوه بر استحکام، باید قادر به تحمل وزن شما باشند. ارتفاع آنها نیز باید متناسب با قد شما باشد. هنگام حرکت در حمام یا توالت خیس، از این دستگیره‌ها استفاده کنید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha