نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفت: "جوانان در سرتاسر جهان در خطر سوءمصرف مواد هستند، چرا که در برهه­ ای از زندگیشان هستند که می­توانند به راحتی تحت تأثیر همسالان و کسانی قرار گیرند که آنان را سرمشق خود قرار می­دهند و مواد روان­گردان استفاده می­کنند.

 سلامت نیوز: نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفت: "جوانان در سرتاسر جهان در خطر سوءمصرف مواد هستند، چرا که در برهه­ ای از زندگیشان هستند که می­توانند به راحتی تحت تأثیر  همسالان و کسانی قرار گیرند که آنان را سرمشق خود قرار می­دهند و مواد روان­گردان استفاده می­کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد،دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران، وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی به مناسبت اجرای برنامه خانه و مدرسه در کشور جمهوری اسلامی ایران تحت برنامه کشوری همکاری فنی در زمینهَ مقابله با مواد مخدر و جرم در جمهوری اسلامی ایران و برنامهَ منطقه­ ای برای افغانستان و کشورهای همسایه و با هدف حمایت از برنامه­ های علمی و مبتنی بر شواهد پیشگیری از مصرف مواد، به خصوص برنامه­های خانواده-محور، مراسمی را روز یکشنبه، 18 آبان ماه سال جاری در تهران برگزار کردند.

در مراسم افتتاحیه این برنامه، آقای لیک بونوات، نمایندهَ دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفت: "جوانان در سرتاسر جهان در خطر سوءمصرف مواد هستند، چرا که در برهه­ ای از زندگیشان هستند که می­توانند به راحتی تحت تأثیر  همسالان و کسانی قرار گیرند که آنان را سرمشق خود قرار می­دهند و مواد روان­گردان استفاده می­کنند." در جمهوری اسلامی ایران، که 60 درصد از جمعیت آن را افراد کمتر از 30 سال تشکیل می­دهد، نسل جوان گروه آسیب ­پذیر به شمار می­رود. مسئولان کشوری و سازمان ملل متحد نگرانی جدی خود را نسبت به روند رو به رشد سوء مصرف محرک­ های نوع آمفتامینی در کشور ابراز کرده ­اند.

آقای بونوات افزودند: "برنامه ­های مبتنی بر شواهد پیشگیری از مصرف مواد جزو اصلی راهکارهای موفق کوتاه و میان مدت در زمینهَ کنترل مواد هستند". ایشان همچنین اظهار کردند: "چنین برنامه ­هایی مقرون به صرفه هستند: برنامه ­های مبتنی بر شواهد پیشگیری از مصرف مواد در جوانان به ازای هر یک دلار، با در نظر گرفتن هزینه ­های جرم، بی­کاری و بیماری، 10 دلار و یا حتی بیشتر صرفه جویی می­کنند، در نتیجه اجرای چنین برنامه­ هایی را باید ارتقاء داد."

اجرای فعالیت­های دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در زمینهَ کاهش تقاضای مواد در جمهوری اسلامی ایران در چهار سال گذشته به لطف کمک­های مالی دولت­های نروژ، آلمان و سوئد امکان­پذیر بوده است. دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد با همکاری نزدیک ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران برنامه­ های پیشگیری را جهت استفاده در اجتماعات، محیط­های آموزشی و زندان، برای گروه ­های هدف در معرض خطر، تدوین نموده و به طور آزمایشی اجرا کرده­ است.

برنامه ­های پیشگیری از مصرف مواد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران تمام جوانب مصرف مواد (به عنوان مثال مواد، مانند محرک­های نوع آمفتامین، حشیش و مواد افیونی) را در بر می­گیرد. این برنامه ­ها با تأکید بر نسل جوان در معرض خطر، خدماتی را در موقعیت­ها و مقاطع مختلف زندگی، از خانواده ­ها گرفته تا محیط ­های آموزشی، گروه­ های پرخطر، زندان­ها و محیط­ های کاری فراهم می­کند. کارشناسان ملی از طریق همکاری و مساعدت فنی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد با اقدامات مناسب و مبتنی بر شواهد بین المللی در زمینهَ پیشگیری آشنا می­شوند.

در پایان این مراسم آقای بونوات بر توجه، منابع و تلاش­های بیشتر در زمینهَ پیشگیری از مصرف مواد به عنوان ابزاری جهت پرداختن هر چه مؤثرتر به چالش مواد تأکید کردند. دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد با حمایت شرکای مالی خود توانست به تلاش­های ملی در فراهم آوردن اطلاعات علمی و همچنین ارتقای مهارت­ها و فرصت­ها جهت انتخاب­های صحیح و سالم یاری رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha