استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: آلودگی هوا سبب بروز حساسیت های چشمی می شود و در افرادی که دارای زمینه بیماری های چشمی هستند عفونت های سطح چشم ایجاد می کند.

سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: آلودگی هوا سبب بروز حساسیت های چشمی می شود و در افرادی که دارای زمینه بیماری های چشمی هستند عفونت های سطح چشم ایجاد می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «مسعود ناصری پور»در نشستی به مناسبت برگزاری بیست و چهارمین کنگره چشم پزشکی ایران اظهار کرد: تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت بدن یک امر طبیعی و اثبات شده است و همانطور که بر سلامت ریه ها، پوست و قلب تاثیر می گذارد سلامت چشم را نیز دچار مشکل می کند.

وی افزود: علائم حساسیت های چشمی از الودگی هوا شامل قرمزی چشم، سوزش و اشک ریزش است که در افرادی که دارای زمینه بیماری های چشمی هستند بروز بیشتری می یابد.

ناصری پور خشکی چشم را از دیگر تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت چشم ها عنوان کرد و افزود: آلودگی هوا همچنین سبب تشدید خشکی چشم افراد مبتلا به این عارضه می شود بنابراین این گروه از بیماران بهتر است در روزهایی که با آلودگی هوا روبرو هستیم بیرون نروند.



** تاثیر انجام کارها با فاصله کم از چشم ها در بروز عیوب انکساری

دبیر اجرایی بیست و چهارمین کنگره چشم پزشکی ایران اظهار داشت: پیش از این گفته می شد که انجام کارها با فاصله نزدیک بر سلامت چشم ها تاثیری ندارد اما نتایج تحقیقات نشان می دهد که عدم رعایت فاصله چشم به ویژه در سنین رشد سبب بروز عیوب انکساری و نزدیک بینی در افراد می شود.

ناصری پور با بیان اینکه طبق آمار جهانی بین 20 تا 40 درصد افراد به عارضه نزدیک بینی مبتلا هستند، افزود: تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر، موبایل، قالیبافی و جواهرسازی از جمله اموری است که سبب افزایش نمره چشم می شود.



** لزوم توجه بیشتر به طرح غربالگری چشم

فوق تخصص شبکیه و آنکولوژی چشم گفت: طرح غربالگری بیماری های چشمی از سال های گذشته از سوی سازمان بهزیستی در کشور اجرا می شود و موفقیت های زیادی در این زمینه حاصل شده است؛ اما با این حال در زمینه اجرا همچنان با مشکلاتی مواجه است.

ناصری پور با تاکید بر اهمیت طرح غربالگری برای شناسایی کودکان مبتلا به تنبلی چشم گفت: با توجه به اینکه مشکلاتی مانند تنبلی چشم در صورت نبود توجه لازم به آن در سنین بالا سبب بروز محدودیت های زیادی بینایی زیاید برای افراد می شود، انتظار می رود به طرح غربالگری توجه بیشتری شود.

وی افزود: انتظار داریم سازمان بهزیستی گزارش جامعی را در مورد اجرای طرح غربالگری در طول این سال ها به جامعه پزشکی ارائه دهد تا بتوان مشکلات موجود را شناسایی و در جهت رفع آن تلاش کرد.

وی افزود: همچنین لازم است علاوه بر تنبلی چشم در زمینه موارد دیگر مانند عوارض دیابت بر چشم ها، غربالگری در کشور صورت گیرد.

ناصری پور گفت: البته در برخی مراکز این طرح اجرا می شود ولی لازم است به دلیل شیوع بیماری دیابت به ویژه در استان یزد به عنوان اولین استان دارای شیوع دیابت این امر به صورت سراسری در کشور اجرا شود.

وی همچنین بر لزوم غربالگری چشم نوزادان نارس تاکید کرد و افزود: نوزادانی که زودتر از موعد مقرر به دنیا می آیند اغلب با بیماری نارسایی شبکیه (ROP) مبتلا هستند بنابراین باید تحت معاینات چشم پزشکی قرار گیرند.

ناصری پور ادامه داد: لازم است در زمینه مشکلات و بیماری های چشمی کودکان نارس به خانواه ها اطلاع رسانی شود چراکه دوره رسیدگی موثر به مشکلات چشمی نوزادان تنها چند هفته اول تولد است.

وی گفت: غربالگری این گروه از نوزادان اکنون در برخی مراکز دانشگاهی انجام می شود اما لازم است به صورت گسترده در سراسر کشور اجرایی شود.



** توریسم درمانی جایگزین صنعت نفت

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: دانش پزشکی ایران و تخصص و توانایی پزشکان ایرانی تاحدی گسترش یافته است که با استفاده از آن می توان صنعت توریسم درمانی را رونق داد و آن را جایگزین صنعت نفت کرد.

ناصری پور افزود: درحال حاضر تعداد زیادی از بیماران از کشورهای همسایه برای دریافت خدمات چشم پزشکی به ایران مراجعه می کنند و روز به روز به تعداد این افراد افزوده می شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم این صنعت را توسعه دهیم لازم است سازمان گردشگری یا یک سازمان دیگر متولی رسیدگی به این موضوع شود و زیرساخت های لازم برای گسترش این صنعت را فراهم کند.

ناصری پور گفت: در کنار انجام اقدامات دولتی، لازم است جامعه پزشکی در زمینه اطلاع رسانی در مورد توانمندی های خود به سایر کشورها به منظور جذب بیماران بیشتر تلاش کند.

دبیر اجرایی بیست و چهارمین کنگره چشم پزشکی ایران اظهار کرد: انجمن چشم پزشکی ایران برای نشان دادن توانمندی های چشم پزشکی ایران از برخی روسای مراکز چشم پزشکی کشورهای همسایه برای حضور در این کنگره دعوت و اعلام کرده است که آنها می توانند یک بیمار را برای دریافت درمان رایگان چشمی به همراه بیاورند.

ناصری پور خاطرنشان کرد: بیمارستان های چشم پزشکی ایران بسیار مجهز هستند و حتی برخی از بیمارستان های خصوصی چشم پزشکی توانایی رقابت با بهترین بیمارستان های آمریکا را دارند از سوی دیگر هزینه درمان بیماران خارجی در ایران نسبت به درمان آنها در کشورهای اروپایی کمتر است بنابراین با افزایش اطلاع رسانی می توان در جذب بیشتر بیماران از سایر کشورها و ارزآوری بیشتر برای کشور تلاش کرد.

بیست و چهارمین کنگره چشم پزشکی ایران به همت انجمن چشم پزشکی ایران و با همکاری گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشارکت چشم پزشکان داخل و خارج از کشور10 تا 13 آذر ماه سال جاری در سالن همایش های رازی برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha