"شاد بودن مهم ترین اصل زندگی است" جمله ای کلیشه ای و آشنا که عمل کردن به آن برای بسیاری از ما کاری دشوار است، آن قدر دشوار که گاهی بدل به یک آرزوی غیر قابل دسترس می شود. اما آیا داشتن زندگی شاد تنها کلید خوشبختی و سعادت است؟ آیا ناراحتی و غم همیشه باید از زندگی کنار گذاشته شوند؟

سلامت نیوز: "شاد بودن مهم ترین اصل زندگی است" جمله ای کلیشه ای و آشنا که عمل کردن به آن برای بسیاری از ما کاری دشوار است، آن قدر دشوار که گاهی بدل به یک آرزوی غیر قابل دسترس می شود. اما آیا داشتن زندگی شاد تنها کلید خوشبختی و سعادت است؟ آیا ناراحتی و غم همیشه باید از زندگی کنار گذاشته شوند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، این احساس که همیشه باید در زندگی حالِ خوب داشته باشیم یک احساس بیمار گونه است، زیرا در بسیاری مواقع شادی بی امان منجر به انتخاب مسیرهای نادرستی می شود. بنابراین علی رغم باور همگان ناراحتی، غم و اندوه برای تکمیل چرخه احساسات انسانی لازم هستند، خوشی و ناخوشی در کنار هم به تکامل انسان کمک می کند. کنار گذاشتن تمامی احساسات منفی و زندگی از سر خوشی یعنی بی تحرکی و انفعال. برای روشن شدن ذهن شما در گزارش زیر به مهم ترین تأثیرات مثبت احساسات منفی در زندگی فرد می پردازیم:

احساس گناه از ما انسان های بهتری می سازد

احساس گناه نه تنها انسان را به سمت اخلاقیات سوق می دهد بلکه توجه و حساسیت او را نسبت به جامعه و آنچه در حال اتفاق است بر می انگیزد. روان شناسان عقیده دارند، آنهایی که از احساس گناه فارغ هستند راحت تر به ناهنجاری های اجتماعی دست می زنند، بیشتر به سمت استفاده از مواد مخدر می روند و با آسودگی بیشتری به حقوق اطرافیان خود تجاوز می کنند. در واقع احساس گناه در صورتی که کنترل شده باشد می تواند هم چون مانعی قوی و مستحکم عمل کند.

شک داشتن به خود عملکرد انسان را تقویت می کند

موضوعی که بسیاری برای بسیاری از مردم غیر قابل درک است، این است که شک به خود اگر از حد تعادل خارج نشود یکی از طبیعی ترین واکنش های روانی انسان در طول زندگی است. شک، یک حالت روانی است که باعث می شود ما برای افزایش مهارت های خود تلاش کنیم و به دنبال آن حوزه عملکردی ما را گسترش می دهد. انسان هایی که قدری به خود شک دارند، تلاش می کنند در کاها با دیگران مشورت کنند، پذیرا تغییرات هستند، رشد شخصیتی بیشتری دارند و بهتر می توانند استعداد های خود بروز دهند.

نگرانی در حل مسئله به انسان کمک می کند

نگرانی و اضطراب احساساتی هستند با ویژگی های کاملاً دو گانه، همان طور که می توانند به اثرات مثبتی داشته باشند اگر کنترل نشوند می توانند انسان را مرز نابودی پیش ببرند. در واقع نگرانی، احساس است که می توان آن را به راه رفتن روی بندی باریک تشبیه کرد. در بری موقیعت ها افراد مضطرب بسیار بهتر و سریع تر از دیگران راهی برای حل مسئله موجود پیدا می کنند، هم چنین این دسته غالباً زمانی که در یک گروه قرار می گیرند راحت از سایرین در موقعیت های حساس می توانند مشکل گشا باشند.

ناراحتی انسان را خلاق تر می کند

خلاقیت ارتباط مستقیمی با لحظاتی که انسان به صورت کاملاً ناخود آگاهی دست به کشف و شهود می زند. شاید با این ایده آشنا باشد که هر انسانی آنی دارد، یعنی لحظه ای که جرقه ای در ذهنش زده می شود. جرقه ای که او را به سمت حل یک مشکل یا خلق یک اثر هنری که شاید به دور از انتظارش است هدایت می کند. لحظاتی از این دست غالبا زمانی به وجد می آیند که انسان تمرکز چندانی بر روی موضوع ندارد. در واقع غم و اندوه می تواند فرصتی باشد برای بروز و نمود انسان.

منبع huffingtonpost

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha