با روشن شدن این نکته که منشا آلودگی فرآورده های خونی به ویروس HIV در پرونده موسوم به هموفیلی ها خارجی بوده است سازمان انتقال خون ایران طرح شکایت علیه شرکت فرانسوی صادر کننده فاکتورهای خونی آلوده به ایران را در دستور کار قرار داد.

سالهای 1984 و 1985 میلادی انستیتومریو فرانسه محصول فاکتورهای انعقادی آلوده به ویروس HIV  جهت بیماران هموفیلی را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی ، ایتالیا، آرژانتین ، عربستان ، عراق ، ایران و ... صادر وتعدادی از بیماران هموفیلی را آلوده به این ویروس کرد.

بخشی از این محصولات که درهمان سالها در داخل فرانسه هم به مصرف رسیده بود مسئولین فرانسوی را با پیگرد قضایی آن کشور مواجه ساخت و به صورت یک رسوایی بزرگ در آمد.

تحقیقات علمی انجام شده توسط محققان کشورمان مبین آن است که نوع ویروس HIV  بیماران هموفیل ایرانی با بقیه گروه های مبتلا فرق دارد و از سوی منشا خارجی است این نشان می دهد این آلودگی ناشی از خرید فاکتورهای انعقادی در سال 1362 و 1363 از این شرکت انحصاری بوده است.

رسول پیله مدیر حقوقی سازمان انتقال خون ایران در این خصوص اظهار داشت: با توجه به صدور آرا حقوقی علیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان انتقال خون ایران در پرونده موسوم به هموفیلی ها و با دستیابی به مدارک جدید موثق علمی مبنی بر وجود منشا خارجی ویروس HIV در بیماران هموفیلی مبتلا به ایدز ، امکان طرح دعوی علیه شرکت مریو و همچنین اعاده دادرسی در آرا صادره علیه سازمان انتقال خون ایران وجود دارد.

وی افزود: با انجام مکاتبات متعدد با مراجع ذی ربط از جمله مجلس شورای اسلامی ، نهاد ریاست جمهوری ،وزارت امور خارجه، کمیسیون اصل 90 و ... اکنون این موضوع در مرکز امور حقوق بین المللی نهاد ریاست جمهوری با حضور متخصصان حقوقی و فنی به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

رسول پیله در پایان ضمن تشکر از حمایت های نهاد ریاست جمهوری وکمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در استیفای حقوق بیت المال ، اظهار امیدواری کرد که با اثبات حقانیت سازمان انتقال خون ایران در این پرونده ها، بابت حقوق تضییع شده این سازمان مردمی که از رتبه های اول در آسیا برخوردار است و به عنوان تنها متولی تهیه و تامین خون و فرآورده های خونی در کشور شناخته می شود، دلجویی لازم صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha