سازمان انتقال خون هشدار داد به خاطر شیوع یک بیماری نادر از مالاریا در مالزی، مسافران این کشور تا اطلاع بعدی از اهدای خون معاف شدند.

سلامت نیوز: سازمان انتقال خون هشدار داد به خاطر شیوع یک بیماری نادر از مالاریا در مالزی، مسافران این کشور تا اطلاع بعدی از اهدای خون معاف شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، معاونت فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران در توضیح بیشتر تأکید کرد: «این معافیت برای اهدای خون تا زمان دریافت پاسخ استعلام از مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه دارد. به همین خاطر تا اطلاع بعدی افرادی که در یک‌سال اخیر به مالزی سفر داشته‌اند، به‌طور موقت و طبق دستورالعمل‌های مربوط به مالاریا از اهدای خون معاف هستند.» سازمان انتقال خون این را هم گفته: «این معافیت نیز تنها برای تضمین سلامت خون برای بیماران مصرف‌کننده فرآورده‌های خونی است.»

براساس این گزارش، این نوع مالاریا ابتدا توسط نوعی میمون موسوم به ماکاکو به انسان منتقل شده اما در حال حاضر انتقال از انسان به انسان بدون نیاز به میزبان واسط (میمون) توسط پشه ناقل، امکان‌پذیر است. این بیماری دارای پیش‌آگهی وخیمی بوده و در حال حاضر در کشور مالزی به میزان قابل توجهی دیده می‌شود. به‌طوری که در‌ سال ٢٠١٣ حدود ٦٨ درصد افراد  بستری شده به علت مالاریا در یک بیمارستان تخصصی در مالزی مبتلا به این نوع مالاریا بوده‌اند.

از سوی دیگر مرگ‌ومیر این نوع مالاریا چند برابر سایر آن است. به‌طوری که این بیماری نیز مانند ابولا و ایدز در دسته بیماری‌های خطرناکی که از حیوان به انسان منتقل شده، قرار می‌گیرد. این بیماری مانند سایر انواع مالاریا از طریق خون قابل‌انتقال بوده و میزان مرگ‌ومیر ناشی از گزش این پشه با انتقال بیماری ٣بار بیشتر از سال‌های قبل شده است. در کشور مالزی برای پیشگیری از این بیماری استفاده از پشه‌بند و اسپری‌های مخصوص به منظور کشتن پشه‌ها توصیه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha