چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶

یک فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق گفت: عامل وراثت امر مهمی در کاهش تعداد ضربان قلب است، از این رو عامل ژنتیک را نباید فراموش کرد.

سلامت نیوز: یک فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق گفت: عامل وراثت امر مهمی در کاهش تعداد ضربان قلب است، از این رو عامل ژنتیک را نباید فراموش کرد.

دکتر عنایتالله کریمیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تعداد ضربان قلب طبیعی در هر دقیقه بین 70 تا 75 ضربه است و کمتر از 60 ضربه را کاهش ضربان قلب میگویند. در صورت بروز این مشکل در بسیاری از موارد نیاز به کار خاصی نیست و در اندک مواردی نیاز به درمان وجود دارد.

وی افزود: غده رهبر در قلب عهده‌دار تولید ضربان در قلب است که با تولید ضربانهای الکترونیکی موجب انقباض و خونرسانی به قسمتهای مختلف می‌شود. تعداد ضربان قلب تحت عوامل مختلفی میتواند کم یا متوقف شود. افزایش سن یکی از عوامل دخیل در این امر است، زیرا با بالا رفتن سن، سلولهای ضربان‌ساز کم می‌شوند. همچنین در افراد بالای 70 سال بیماریهای عفونی و التهابی روی غده رهبر اثرگذار است.

کریمیان با اشاره به سایرعوامل تاثیرگذار در این عارضه، تصریح کرد: مصرف برخی داروها نیز میتواند در کاهش ضربان قلب موثر باشد. همچنین ممکن است در عمل‌های جراحی قلب به سلولهای ضربان‌ساز آسیب برسد. تنگی رگهای قلبی و سکتههای قلبی را در این حوزه نباید فراموش کرد. ناگفته نماند کاهش ضربان قلب به طور عمده به دو دسته اساسی تقسیم می‌شود.

این فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق در خصوص انواع کاهش ضربان قلب، یادآور شد: دسته اول مربوط به عواملی است که به صورت موقتی نظیر مصرف برخی داروها، به دنبال سکتههای قلبی ایجاد می‌شود. دسته دوم عوامل دائمی هستند که پس از تشخیص عامل ایجاد کننده همچون سنگینی سر، ضعف بدن، حس ناهنجار در قفسه سینه نیاز به درمان پیدا می‌کند. اکثریت این موارد با دارو قابل درمان هستند و در تعداد کمی از ضربان‌سازهای مصنوعی استفاده می‌شود و این در حالیست که این عارضه در هر دو جنس دیده می‌شود و در صورت اقدام به موقع هیچ‌گونه مشکلی به وجود نخواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha