برخی دایه دلسوزتر از مادر شده‌اند و مغرضانه برخورد می‌کنند، مگر منشا اطلاع رسانیها، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست یا سازمان کنترل کیفیت هوا نیست؟ چرا برای راستی آزمایی و روشن شدن موضوع به آمارهای این ارگانها رجوع نمی‌شود؟

دلواپسان فعلی آلودگی هوا در دولت قبل کجا بودند؟

سلامت نیوز: برخی دایه دلسوزتر از مادر شده‌اند و مغرضانه برخورد می‌کنند، مگر منشا اطلاع رسانیها، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست یا سازمان کنترل کیفیت هوا نیست؟ چرا برای راستی آزمایی و روشن شدن موضوع به آمارهای این ارگانها رجوع نمی‌شود؟


اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در گفتگو با شانا، با بیان این‌که بنزین و سوخت تنها عامل اصلی آلودگی هوا نیست، گفت: افرادی که تنها موضوع سوخت را عامل اصلی آلودگی هوای تهران می‌دانند، بدون شک هیچ گونه اطلاعی از سوخت و بنزین ندارند و بدون داشتن کوچکترین اطلاعات علمی در این باره اظهار نظر می‌کنند.

وی افزود: گویا این افراد در منزل خود آزمایشگاه شخصی دارند که دائما بنزین را آزمایش می‌کنند و با قاطعیت بیان می‌کنند «بنزین» عامل اصلی آلودگی هوا است.

کهرم در ادامه به دلواپسان فعلی موضوع آلودگی هوا که تنها سوخت را دلیل افزایش این آلودگی می‌دانند، گفت: زمانی که وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می‌کند بنزین یورو ٤ در ایران مصرف می‌شود چه کسی و با چه علم و اطلاعاتی می‌تواند گفته‌های این دو سازمان متولی و صاحبنظر را رد کند؟ دلواپسان فعلی آلودگی هوا در گذشته که آلودگی هوا بیش از اینها بود کجا بودند؟

هیچ کشوری نتوانسته سدی در برابر آلودگی سوخت ایجاد کند

این کارشناس محیط زیست به بحث وارونگی هوا در فصل زمستان اشاره و عنوان کرد: سردی هوا باعث آلودگی می‌شود، چراکه دود و دمی که از خودروها و موتوسیکلتها ایجاد شده وقتی بالا می‌رود، یک جبهه هوای سرد و سنگین مثل دم کنی روی این دود و دم می‌ماند و مانع از متفرق شدن آلودگی خواهد شد، سپس همین دود و دم به زمین برمی‌گردد، به همین علت است که اگر برای چند ساعت یک بلوز سفید در تهران بر تن کنید سیاه خواهد شد.

وی ادامه داد: در هر صورت هر نوع سوختی حتی پاک‌ترین بنزینها و یا گاز بعد از سوختن مقداری آلودگی تولید می‌کند و هیچ کشوری نیز نتوانسته سدی در برابر این نوع آلودگی ایجاد کند.

سوخت، دلیل افزایش آلودگی هوا نیست

کهرم عامل دیگر افزایش آلودگی هوای تهران را «ذرات معلق» موجود در هوا دانست و گفت: ذرات معلق به ویژه ذرات کمتر از دو و نیم میکرون، وارد مرحله تبادل با اکسیژن شده و نمی‌گذارند مردم به راحتی تنفس کنند، بنابراین دلیل افزایش آلودگی هوا در این روزها سوخت نیست، بلکه بالا رفتن میزان ذرات معلق در هوا است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد برخی مصاحبه‌های مردمی در مورد افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها گفت: برخی افراد و رسانه‌ها نمی‌خواهند قبول کنند که سوخت یورو٤ در کلانشهرها توزیع شده است و دائما بدنبال حاشیه سازی هستند، مگر مردم در منازل خود کیفیت هوا را مورد سنجش و آنالیز قرار می‌دهند، چرا این‌گونه رسانه‌ها به آمار شرکت کنترل کیفیت هوا که رسما اعلام می‌کند هوای تهران نسبت به سالهای گذشته بهبود یافته است، مراجعه نمی‌کنند؟

وی افزود: برخی دایه دلسوزتر از مادر شده‌اند و مغرضانه برخورد می‌کنند، مگر منشا اطلاع رسانیها، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست یا سازمان کنترل کیفیت هوا نیست؟ چرا برای راستی آزمایی و روشن شدن موضوع به آمارهای این ارگانها رجوع نمی‌شود؟

کهرم با اعلام این که مسئله دیگر آلودگی در زمستان و تابستان «ریزگردها» هستند، گفت: متاسفانه هر از گاهی شاهد هجوم ریزگردها به ایران از طریق کشورهای عراق، ترکیه، سوریه، عربستان هستیم، به این صورت که یک باد حتی یک یا دو متر در ثانیه هم در این مناطق موجب بلند کردن ریزگردها و وارد شدن آنها به کشور خواهد شد، بنابراین همه این عوامل در آلودگی هوا مقصرند، اما عده‌ای آنرا منحصرا بنزین می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha