همزمان با روز جهانی بیماری مزمن انسداد ریه (COPD) شعار «خیلی دیر نشده است» برای مقابله با این بیماری انتخاب شده است.

سلامت نیوز: همزمان با روز جهانی بیماری مزمن انسداد ریه (COPD) شعار «خیلی دیر نشده است» برای مقابله با این بیماری انتخاب شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بیماری مزمن انسداد ریه بیماری ریوی تهدیدکننده‌ای است که در روند نفس کشیدن طبیعی فرد خلل ایجاد می‌کند. طبق بررسی‌های انجام شده در سال 2004 میلادی حدود 64 میلیون نفر از مردم جهان به این بیماری ریوی مبتلا بودند. همچنین در سال 2005 بیش از سه میلیون تن بر اثر ابتلا به بیماری مزمن انسداد ریه جان خود را از دست دادند که برابر با پنج درصد تمامی مرگ و میرهای گزارش شده در طول آن سال در سرتاسر جهان بوده است.

تقریباً 90 درصد مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به بیماری مزمن انسداد ریه در کشورهایی با درآمد پایین و متوسط اتفاق می‌افتد و دلیل اصلی ابتلا به این بیماری مزمن ریوی دود ناشی از تنباکو است. این بیماری تقریباً در زنان و مردان به‌ طور برابر مشاهده می‌شود که دلیل آن می‌تواند افزایش مصرف تنباکو در میان زنان ساکن در کشورهایی با درآمد بالا باشد. این بیماری قابل درمان نیست اما کنترل به موقع و مناسب آن می‌تواند روند پیشرفت بیماری را پایین آورد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طی 10 سال آینده و بدون در نظر گرفتن اقدامات تداخلی برای کاهش خطر‌ها به‌خصوص قرار گرفتن در معرض دود تنباکو میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری مزمن انسداد ریه به بیش از 30 درصد افزایش خواهد یافت.

شایع‌ترین علائم بیماری مزمن انسداد ریه تنگی نفس، تشکیل غیرمعمول خلط در سینه و سرفه‌های مزمن به حساب می‌آید. همچنین فرد در انجام فعالیت‌های روزانه همچون بالا رفتن از پله‌ها با تشدید یافتن تدریجی بیماری با مشکل روبرو می‌شود.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، برای تشخیص این بیماری از تست «اسپیرومتری» یا دم‌سنجی استفاده می‌شود که میزان هوای تنفسی به هنگام دم و بازدم و میزان سرعتی را که هوا وارد ریه‌ها شده یا از آن خارج شده اندازه‌گیری می‌شود. از آنجا که این بیماری به کندی پیشرفت می‌کند به‌ طور متداول در افراد 40 سال یا بالاتر تشخیص داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha