چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 127846

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سالانه بیش از 100 هزار بیمار نیازمند شیمی درمانی در ایران هستند، گفت: حدود 900 میلیارد تومان برای این بیماران در سال هزینه می‌شود.

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سالانه بیش از 100 هزار بیمار نیازمند شیمی درمانی در ایران هستند، گفت: حدود 900 میلیارد تومان برای این بیماران در سال هزینه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر رسول دیناروند در حاشیه گردهمایی معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: آنچه که برخی رسانه‌ها به عنوان سونامی سرطان مطرح می‌کنند، درست نیست و ارزیابی‌های ما این موضوع را تایید نمی‌کند. سونامی به معنای آن است که سرطان در کشور چند برابر شده است که چنین چیزی نیست. سال‌هاست که نظام ثبت سرطان را در کشور داریم. پیش‌بینی ما آن است که در سال 93 حدود 85 هزار مورد جدید سرطان داشته باشیم. البته 50 درصد این موارد با اقدامات پزشکی درمان می‌شوند. سرطان‌های کودکان نیز در 85 درصد موارد درمان‌پذیرند بنابراین هرچند که سرطان بیماری خطرناکی است و در برخی موارد میزان بقای عمر را کوتاه می‌کند، اما مهم‌ترین کاری که می‌توان در این حوزه انجام داد، پیشگیری است. همه باید برای پیشگیری دست به دست یکدیگر بدهند.

وی افزود: آمار بروز سرطان در کشورهای پیشرفته بسیار بیشتر از ایران است. متاسفانه بیم آن را داریم که با صنعتی‌تر شدن کشور آمار بروز سرطان در ایران نیز به کشورهای اروپایی و آمریکایی برسد. در حال حاضر میزان بروز سرطان در کشورهای پیشرفته تقریبا 5 برابر ایران است. علت آن هم تغییر شیوه زندگی و از طرف دیگر افزایش امید به زندگی است،‌ چراکه هرچه سن افزایش یابد، شانس ابتلا به سرطان نیز بیشتر می‌شود.

دیناورند در ادامه درباره داروهای ضد سرطان نیز گفت: داروهای ضدسرطان عمدتا وارداتی هستند البته دو سه شرکت تولید را شروع کرده‌اند. سیاست وزارت بهداشت نیز حمایت از تولید داخل است، اما هیچ‌گاه اولویت سلامت مردم را رها نمی‌کنیم. دولت نیز از سلامت مردم حمایت می‌کند.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: سالانه بیش از 100 هزار بیمار نیازمند شیمی‌درمانی داریم. حدود 900 میلیارد تومان برای این بیماران هزینه می‌شود که تقریبا 10 درصد این مبلغ را خود این بیماران و مابقی را بیمه‌ها و وزارت بهداشت می‌پردازند. تعداد داروهایی که بیمه حمایت نمی‌کند، بسیار کم است. البته برخی از این داروها را خود وزارت بهداشت تحت حمایت قرارمی‌دهد. مواردی هم که نوع ارزانترشان در بازار وجود دارد، از طرف بیمه به صورت کامل حمایت می‌شود. تلاشمان آن است که قیمت واردات داروهای ضدسرطان و همچنین سهم بیماران در پرداخت هزینه داروهای ضدسرطان کاهش یابد.

دیناورند افزود: مبنای پوشش بیمه‌ای کشور، قیمت ارزانتر است که البته اشتباه نیست. تنها اعتراضی که ما همواره به بیمه‌ها داشته‌ایم، آن است که قیمت ارزانتر در شرایطی باید مبنای بیمه باشد که آن دارو بتواند پوشش کافی و سراسری در کشور داشته باشد. متاسفانه بیمه برخی اوقات این مبحث را رعایت نمی‌کند و ممکن است دارویی که حتی در بازار وجود ندارد یا در استانی خاص وجود دارد را مبنای پوشش قرار دهد.

معاون وزیر بهداشت بااشاره به گردهمایی معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: هدف از این گردهمایی که با شرکت حدود 50 تن از معاونان غذا و داروی کشور برگزار شد، مرور برنامه‌ها و اولویت‌هایمان در سال 93 است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های وزارت بهداشت، طرح تحول نظام سلامت و همچنین نقش معاونان غذا و دارو در تحقق اهداف این برنامه مشخص است، افزود: امسال چند کار اساسی داریم که باید انجام شود؛ پایش و ارزیابی وضعیت آلاینده‌ها و سموم فرآورده‌های کشاورزی و غذایی از اولویت‌های مهمی است که در حال انجام است که طرح پایش سراسری در حال انجام است و تا پایان امسال نهایی خواهد شد و به این ترتیب در سال 94 باید وظایف قانونی‌مان را در زمینه تضمین کیفیت سلامت این فرآورده‌ها، انجام دهیم.

وی استفاده از سامانه‌های یارانه‌ای و فناوری اطلاعات در فرایندهای کاری سازمان غذا و دارو را از دیگر اولویت‌های این سازمان خواند و گفت: تمام فرآورده‌های غذایی، آرایشی، بهداشتی، دارو، مکمل، تجهیزات پزشکی و طب سنتی تنها با مجوز وزارت بهداشت امکان ورود به بازار دارند. بنابراین باید کارمان شفاف و دقیق باشد تا علاوه بر آنکه کسب و کار مردم دچار خدشه نشود، فرآورده‌های بی‌کیفیت نیز وارد بازار نشوند و از طرفی بتوانیم با انواع فرآورده‌های قاچاق و تقلبی برخورد کنیم.

دیناورند در پاسخ به سوالی درباره چالش‌های اساسی سازمان غذا و دارو در امر نظارت نیز گفت: امکانات ما در مقابل انتظاراتی که از ما وجود دارد بسیار کم است. راه‌حل این موضوع نیز افزایش استخدام‌ها و بزرگ کردن دولت نیست. در این مسیر ما به حداقل‌هایی نیاز داریم که پیگیر آن هستیم. البته برای پاسخگویی به این نیازها، استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی را در دستور کار داریم. به این منظور تفاهم‌نامه‌هایی با انجمن‌ها، مراکز غیردولتی و حتی مراکز دولتی خارج از وزارت بهداشت، مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه‌ها و... می‌بندیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های آنها استفاده کنیم. البته بخشی از وظایف ما حاکمیتی است که قابل واگذاری نیست.

وی افزود: چالش بعدی ما این است که با پیشرفت‌های علم و فناوری و تغییر زندگی مردم، نحوه تخلف و تقلب نیز بسیار متفاوت‌تر از گذشته و پیچیده شده است. بنابراین نیازمندیم که تجهیزات کنترل کیفیت خود را ارتقا دهیم. اینچنین مباحثی نیز نیازمند هزینه خواهد بود. قول‌هایی را در این باره دریافت کرده‌ایم که بتوانیم تجهیزات را در قطب‌ها و مبادی ورودی کشور ارتقا دهیم.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه در پاسخ به سوالی درباره میزان دارو و تجهیزات قاچاق گفت: آمار دقیقی در این زمینه نداریم. تعیین میزان دقیق فرآورده‌های قاچاق و تقلبی بسیار مشکل است، اما آنچه که نمی‌توان کتمان کرد، آن است که در مورد فرآورده‌های غذایی، آرایشی، بهداشتی، مکمل‌ها و تجهیزات پزشکی نیز متاسفانه قاچاق وجود دارد. فرآورده‌های قاچاق نیز عمدتا تقلبی و بی‌کیفیت هستند. در دنیا مرسوم است که برندهای مشهور از مبادی رسمی جابه‌جا می‌شوند که البته هزینه آنها نیز بالا است. بنابراین قاچاق به منظور آن است که با هزینه کمتر بتوان بازار را جذب کرد.

دیناورند در خاتمه تاکید کرد: فرآورده‌های قاچاق بسیار خطرناک هستند. نمونه‌های زیادی هم از آسیب‌های جدی به سلامت مردم و مرگ و میر ایجاد شده به دنبال استفاده از فرآورده‌هایی نظیر فرآورده‌های لاغری، زیبایی و افزایش قد وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha