موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان و عضو کمیسیون انرژی مجلس، مدعی شد سازمان حفاظت محیط زیست با شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برای اعلام آمار نادرست هوای پایتخت تبانی کرده است.

سلامت نیوز: موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان و عضو کمیسیون انرژی مجلس، مدعی شد سازمان حفاظت محیط زیست با شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برای اعلام آمار نادرست هوای پایتخت تبانی کرده است.

به گزارش سلامت نیوز،زیست بوم به منظور صحت و سقم این ماجرا با دو نفر از مسئولین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و سازمان حفاظت محیط زیست گفتگو کرد.

پس از آنکه حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی خانه ملت در گفت‌وگو با فارس، از احتمال تبانی سازمان محیط زیست با شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برای اعلام آمار نادرست هوای پایتخت خبر داد، زیست بوم به منظور صحت و سقم این ماجرا با دو نفر از مسئولین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و سازمان حفاظت محیط زیست گفتگو کرد.

به گزارش زیست بوم، دکتر وحید حسینی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در واکنش به سخنان این نماینده مجلس گفت: در خصوص صحبت های آقای موسوی نژاد چه چیزی می توانم بگویم؟ آمار و داده های پایش هوا بر اساس یک پروسه بسیار ساده ای ثبت می شود.

پروسه ثبت اطلاعات آلودگی هوا به نحوی نیست که بشود آن را تغییر داد

حسینی افزود: ایستگاه های اندازگیری آلاینده های هوا که در سطح شهر مستقر هستند بصورت مستقیم اطلاعات و داده های اندازگیری شده را بر روی وب سایت شرکت منتقل می کنند و هیچ شخصی یا فرآیندی در میان این انتقال وجود ندارد.

وی ادامه داد: اطلاعات ایستگاه های اندازگیری شرکت ما بصورت مستقیم بر روی وب سایت شرکت قرار میگیرد اما بخاطر یک سری مسایل فنی و حقوقی در حال حاضر امکان ارتباط مستقیم ایستگاه های محیط زیست با وب سایت شرکت وجود ندارد به همین دلیل داده های سازمان حفاظت محیط زیست بصورت دستی بر روی پورتال شرکت گذاشته می شود.

داده های آلودگی هوا را مستقیماً روی وب سایت شرکت قرار می گیرد

حسینی بیان داشت: پروسه ثبت اطلاعات آلودگی هوا به نحوی نیست که بشود آن را تغییر داد. اینکه دلیل سخنان این نماینده محترم چه بوده را نمیدانم اما به هر حال ایشان حق دارند که بپرسند.تبانی سازمان محیط زیست با کنترل کیفیت هوای تهران؟

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران گفت: در حقیقت کاری که شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران انجام میدهد به نحوی است که داده های آلودگی هوا را مستقیماً روی وب سایت شرکت قرار میدهد و مرکز مهار جای است که داده های آلودگی هوای شهرداری تهران و محیط زیست تجمیع می شود و یکجا نمایش داده می شود و جای هیچگونه دستکاری وجود ندارد.

دکتر وحید حسینی در پایان خطر نشان کرد: گاهی ممکن است به علت خرابی در بعضی از دستگاه های ایستگاه پایش و اندازگیری غلظت آلاینده ها برخی اطلاعات و داده ها نسبت به ایستگاه های دیگر بسیار متغییر باشد که این طبیعی است. شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران 21 ایستگاه فعال و سازمان حفاظت محیط زیست تقریبا 18 ایستگاه پایش و کنترل کیفیت هوا در سطح شهر تهران دارد.

امکان تغییر و یا تبانی در ارائه آمار وجود ندارد

از سوی دیگر شینا انصاری مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با زیست بوم گفت: آمار و ارقامی که در ایستگاه های فعال وجود دارد اطلاعاتشان معتبر است و امکان تغییر و یا تبانی در ارائه آنها وجود ندارد.

انصاری افزود: از چند سال قبل مرکزی تحت عنوان مرکز مهار ایجاد شد، در این مرکز سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت کنترل کیفیت هوایی تهران و نمایندگانی از وزارت بهداشت و سازمان هواشناسی عضو هستند.

وی ادامه داد براساس آخرین آماری که در دست دارم تا روز 20 آبان سال 93 ما شاهد 12 روز پاک بوده ایم، این در حالیست که در سال گذشته تا 20 آبان تنها 3 روز پاک داشتیم. در واقع افزایش روزهای پاک به علت تغییراتی مثل حذف مواد پتروشیمی در سوخت مصرفی است. به عبارتی از بهمن ماه سال گذشته که اندازه گیری صورت پذیرفته در سوخت مایع در میزان ترکیبات آلی فرار شاهد تغییر بسیاری نسبت به قبل هستیم .

انصاری بیان داشت: سال 79 طرح جامع کاهش آلودگی ها شهر تهران در هفت محور به تصویب رسید و در هر کجای این این هفت محور که با برنامه ریزی پیش رفتیم اتفاقات مثبت رخ داده است. حذف سرب از بنزین و استاندارد سازی خودرو ها که تا آن روز از هیچگونه استانداردی پیروی نمی کردند در آن زمان اتفاق افتاد.

اثرگذاری ترکیبات آلی فرار در ایجاد سرطان کاملا محرز است

مدیر کل مرکز پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: در گذشته شاخص آلایندگی هوا که توسط ایستگاهای اندازگیری می شد منواکسید کربن بود اما در طول این سال ها روند غلظت این ترکیبات تغییر پیدا کرده و می توان حداقل علت این تغییر را در استانداردسازی خودرو ها جستجو کنیم.

شینا انصاری افزود: در حقیقت به تدریج منو اکسید کربن جای خودش را به ذرات معلق داد و در حال حاضر شاخص آلایندگی هوا در تهران و دیگر کلانشهر ها ذرات معلق به اندازه 10 و 2.5 میکرون است. متاسفانه در پنج سال گذشته که بنزین پتروشیمی توزیع گردید میزان ترکیبات آلی فرار مثل بنزن، آروماتیک و ... در کلانشهرها افزایش یافت که این ترکیبات بسیار خطرناک و اثر گذاری شان در ایجاد سرطان کاملا محرز است.

ایشان اضافه کرد: البته ما مستندات خودمان را در این خصوص به مجلس شورای اسلامی و دولت ارائه کرده ایم.میزان بنزن در شهر تهران در سال های 88،90 و 91 که مورد اندازگیری قرار گرفته بود را با میزان همین آلاینده در زمستان 92 که سوخت یورو 4 توزیع می گردد گویا کاهش بنزن در هوای تهران است.شینا انصاری

انصاری بیان کرد: میزان غلظت بنزن از حدود 6 درصد به ( 6 برابر استاندارد بنزن که یک است) تقریبا به یک درصد رسیده است همچنین میزان ترکیبات آروماتیک که دو برابر حد استاندارد در حدود 70 درصد بود به 35 درصد کاهش پیدا کرده است. در طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر تهران علاوه بر سوخت محور های همچون استاندارد سازی خودرو ها تولیدی، خارج کردن خودرو و موتور سیکلت های فرسوده، مدیریت ترافیک و گسترش حمل و نقل عمومی از دیگر محورهای است که می توان به آن اشاره کرد.

این مدیر مسول گفت: در اجرای طرح جامع کاهش آلودگی شهر تهران در حدود 15 دستگاه اجرایی مطرح شده است و سازمان محیط زیست قطعاً تکالیفی دارد که باید آنها را انجام بدهد و برای بهبود شرایط باید همه این دستگاه ها با هم همکاری داشته باشند تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از محور های طرح جامع کاهش آلودگی هوا ساماندهی منابع ثابت مثل کارخانجات و نیروگاه ها همچنین قرار دادن سوخت مناسب در اختیار صنایع و کارخانجاتی که داخل بافت شهری و مسکونی هستند در نظر گرفته شده است و در مصوبه ای که در اردیبهشت سال 93 تصویب شده است دستگاهای اجرای براساس یک زمان بندی مشخصی باید اقدامات لازم را انجام دهند.

در پایان شینا انصاری خاطر نشان کرد : ما در کل کشور 170 ایستگاه پایش هوا داریم که اطلاعات در دو مرحله بصورت 12 ساعت و 24 ساعت به مرکز استان ها و از آنجا به ما فرستاده می شود و ما گزارشات را بصورت فصلی جمع آوری می کنیم اما در شرایط هشدار و اضطرار داده های بصورت هر یک ساعت به ما ارسال می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha