آب تهران نیترات دارد؛ ندارد؟ هوا آلوده است؛ نیست؟ سبزی بخوریم؛ نخوریم؟ تهرانی‌ها حالا پس از مأنوس شدن با مشکلاتی که دیگر اسمشان، برایشان «مشکل» نیست، بر سر دوراهی اظهار نظرهای متفاوت مسئولانی مانده‌اند که نمی‌دانند بالاخره باید حرف کدامشان را باورکنند.

سلامت نیوز: آب تهران نیترات دارد؛ ندارد؟ هوا آلوده است؛ نیست؟ سبزی بخوریم؛ نخوریم؟ تهرانی‌ها حالا پس از مأنوس شدن با مشکلاتی که دیگر اسمشان، برایشان «مشکل» نیست، بر سر دوراهی اظهار نظرهای متفاوت مسئولانی مانده‌اند که نمی‌دانند بالاخره باید حرف کدامشان را باورکنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران در گزارشی نوشت: وزارت بهداشت از طرفی اعلام می‌کند که پایتخت‌نشین‌ها نگران آب تهران نباشند و از آن طرف محیط زیست و شورایی‌ها اعلام می‌کنند که آب تهران نیترات دارد و مردم بهتر است آب‌معدنی بخورند.
این مشکلات البته در گذشته هم وجود داشته؛ اما به‌گفته رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران و کسی که در دو جلسه متوالی شورای شهر، مدعی آلوده به نیترات بودن آب تهران است، این آلودگی آب در دولت قبل هم وجود داشته ولی به‌دلیل بسته بودن فضا نمی‌توانست آن را رسانه‌ای کند.
رحمت‌الله حافظی؛ رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران دیروز در جلسه علنی شورا در حالی مدعی آلودگی آب تهران شد که گفته‌های او به سرعت از سوی علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت نقض شده و یک خبر سوخته عنوان می‌شود. «دلیل آقای معاون وزیر هم، بارندگی‌های اخیر و اضافه شدن آب به سد ماملو است که به قول ایشان موجب شده تا آب تهران کاملاً سالم و با نیترات در حد مجاز باشد.»
محمد پرورش؛ مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران هم دومین شخصی است که به جرگه موافقان سالم بودن آب تهران می‌پیوندد. او با تکرار موضع وزارت بهداشت درباره سالم بودن آب پایتخت، با جدیت می‌گوید که تهران 42 آزمایشگاه رصد کیفیت آب دارد و همین آزمایش‌ها نشان می‌دهد که آب تهران کاملاً سالم است.
پرورش البته اشاره‌ای هم به جمعیت 5/8 میلیونی تهران کرده و می‌گوید که نباید با یک خبر در بین تهرانی‌ها نگرانی ایجاد کرد و بهتر بود شورایی‌ها قبل از علنی کردن این موضوع با ما هم مشورتی می‌کردند، با این حال ما آمادگی داریم در صحن علنی شورا حاضر شویم و در این زمینه پاسخ دهیم. شنیدن اینکه در آب تهران نیترات وجود دارد، برای هیچ کس خوشایند نیست، اما اگر این خبر صحت داشته باشد باید برای حل مسأله کاری کرد.
رحمت‌الله حافظی دیروز در روز پرکار و پر حاشیه شورای شهر تهران، محکم پای آلودگی آب تهران ایستاده و حتی در تذکری از وزیر کشور می‌خواهد که برای آب هم همچون هوا، به سرعت کمیته اضطراری تشکیل شود. حافظی البته از موضع بازتر دولت یازدهم نسبت به دولت‌های گذشته هم یاد کرده و می‌گوید که در گذشته به هیچ وجه اجازه صحبت در این زمینه داده نمی‌شد.
او مسأله آب تهران را ناشی ازسوء مدیریت دانسته و می‌گوید که هم‌اکنون حدود 15 درصد از آب شرب تهران از طریق لوله‌کشی هدر می‌رود و روزانه 3 میلیارد تومان هم برای تصفیه آبی هزینه می‌شود که فقط یک درصد آن آشامیدنی است، آیا دولت نمی‌تواند با این هزینه، آب‌معدنی بسته ‌بندی به دست مردم بدهد؟!
مستندات حافظی البته فقط همان گزارش‌هایی است که به دست شورا رسیده و او منبع دیگری برای این موضوع معرفی نمی‌کند. بنابراین باید از رئیس کمیسیون محیط زیست سؤال کرد که با استناد به چه منبعی، سالم بودن آب تهران را رد می‌کنید و آیا مستندات وزارت بهداشت به عنوان یک مقام پاسخگو، قابل قبول نیست؟
از طرفی وقتی 11 برند از 21 برند مطرح آب‌معدنی، از آب شیر پر می‌شود (براساس اماری که بتازگی اعلام شده)، آیا می‌توان به صرف یک منبع غیر رسمی، بر نگرانی‌های پایتخت‌نشین‌ها دامن زد و مردم را به سمت خرید بطری‌هایی سوق داد که معلوم نیست از کدام چشمه پر می‌شوند؟
ë تصمیمات شورایی‌ها در سه‌شنبه شلوغ شهر
شورای شهر تهران، دیروز جلسه علنی شلوغ و پرحاشیه‌ای را پشت سرگذاشت. از اظهارات جنجالی رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون محیط زیست شورا درباره قراردادهای یکی از شرکت‌های تابعه شهرداری تهران گرفته تا تذکر محمد حقانی، نایب رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورا، نسبت به مداخله در بازار تهران برای حل معضلات آن.
رحمت الله حافظی تذکر داده که یکی از شرکت‌های تابعه شهرداری، قراردادهای فامیلی با افراد درجه یک مدیران ارشد شهرداری تهران بسته است.
او با بیان اینکه به استناد تبصره یک ماده یک قانون «منع مداخله کارکنان دولت»، این قراردادها غیرقانونی است، گفته که چرا جلو عقد این قراردادها گرفته نشده، حافظی البته توضیحات بیشتری درباره این قراردادهای‌های غیر قانونی نداده است.
از طرفی حقانی هم با اشاره به مشکلات بازار تهران، هرگونه مداخله در بازار تهران را منوط به  طرح جامع شهر تهران دانسته و گفته شهرداری تهران با توجه به اینکه حدود سه سال از تصویب طرح جامع گذشته است، باید هرچه زودتر در مورد طراحی این پهنه اقدام کند.
در جلسه علنی دیروز شورا، همچنین دو فوریت طرح نامگذاری پل مدیریت به نام آیت‌الله مهدوی کنی هم تا پیدا کردن معبر مناسب برای نامگذاری به تعویق افتاد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha