رییس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: جامعه پزشکی کشورعلی‌رغم همه مشکلاتی که داشته، درعرصه خدمت‌رسانی به مردم پیشتاز بوده است.

سلامت نیوز: رییس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: جامعه پزشکی کشورعلی‌رغم همه مشکلاتی که داشته، درعرصه خدمت‌رسانی به مردم پیشتاز بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکترعلیرضا زالی در حاشیه دهمین همایش انجمن عفونی اطفال در مورد شکایت و تخلفات تعرفه‌ای که به سامانه 1690 شده گفت: تحلیل آماری ما در سراسر کشور حاکی از همراهی جامعه پزشکی بوده است و خوشحالیم که جامعه پزشکی کشورعلی‌رغم همه مشکلاتی که داشته، درعرصه خدمت‌رسانی به مردم پیشتاز بوده است. گزارشات از همه استان‌ها نشان‌دهنده این است که کماکان اعتماد خوبی بین مردم و جامعه پزشکی وجود دارد که ما نیز باید به آن کمک کنیم و اصلاحاتی را به لحاظ تعرفه‌ای و ویزیت ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: به نظرم هر دو وجه امیدوارکننده است. در وجه اول یعنی همراهی جامعه پزشکی بسیار خوب بوده و در وجه دوم باید گفت برآیند اصلاح تعرفه‌ها پویا خواهد بود و این قطاری است که تازه به راه افتاده و به راهش ادامه خواهد داد و البته جامعه پزشکی نیز باید به آن کمک کند، زیرا در گذشته به دلیل انجماد تعرفه‌ها، جامعه پزشکی مشکل داشت، اما اکنون باید به ما کمک کنند.

زالی گفت: تعداد شکایات بسیار کم بوده و در موارد اندک و کم شمار بوده است و طبق گزارشاتی که روسای نظام پزشکی شهرستان‌ها برای ما ارسال کرده‌اند. شرایط مطلوبی بوده است و باید گفت شکایات طبق قانون توسط وزارت بهداشت و نظام پزشکی دنبال می‌شود.

زالی در ادامه با اشاره به مشکل زیرمیزی توسط پزشکان گفت: معتقدم که برای رفع این مشکل باید ریشه‌یابی کنیم، زیرا این بحث یک مساله چند وجهی و یک مشکل اجتماعی است. خوشحالیم که گام اول یعنی واقعی شدن تعرفه‌ها انجام گرفته و امیدوارم در آینده نزدیک با همکاری جامعه پزشکی این مشکل نیز حل شود و نوید می‌دهم که در آینده نزدیک برای همیشه منتفی خواهد شد.

رییس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه اصلاح خدمات سرپایی ضروری است، گفت: تعرفه‌گذاری خدمات سرپایی تاکنون در کشور به صورت سنتی انجام می‌گرفته، اما در بحث تعرفه‌گذاری سرپایی علاوه بر زمان، بحث پیچیدگی بیماری نیز باید اضافه شود که تاکنون وجود نداشته، اما باید اضافه شود. در کشورهای توسعه یافته مولفه‌های زیادی در تعرفه‌گذاری سرپایی وجود دارد که ما در کشور به آن توجه نکردیم، اما باید این کار را انجام دهیم و به این مولفه‌ها توجه کنیم. کلیات تعرفه‌گذاری سرپایی در حال بررسی در شورای عالی بیمه است که در صورت اجرای آن تحولی در تعرفه‌گذاری پزشکی کشور ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا، زالی ادامه داد: روش گذشته بر اساس صرف قیمت تمام شده خدمات بود که البته برخی از خدمات سرپایی در حوزه جراحی در کتاب "ارزش نسبی خدمات" رشد کرده و برخی خدمات نیز در آن افزوده شده که در گذشته وجود نداشتند، مثل خدمات طب سنتی یا خدماتی که در منزل ارائه می‌شود اما باز هم باید توسعه یابد.

وی با اشاره به پیچیدگی بیماری در خدمات سرپایی گفت: ویزیتی که در کشور پرداخت می‌کنیم از همه کشورهای منطقه پایین‌تر است و هنوز هم به‌دلیل مشکلات و کمبود اعتباراتی که وجود دارد نرخ ویزیت به عدد واقعی خود نرسیده اما بحث ما این است که اگر در خدمات سرپایی خدمتی محاسبه نشده آن را مد نظر قرار دهیم؛ فردی برای مشاوره به پزشک مراجعه می‌کند و وقت زیادی از پزشک می‌گیرد اما نرخ این مشاوره غالباً در کشور مشابه با نرخ ویزیت است، برای مثال ویزیت افراد مسن، کودکان، افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی و غیره را طبقه‌بندی نکرده‌ایم و فقط به بحث زمان توجه کرده‌ایم اما این در حالی است که پیچیدگی‌های بیمار سرپایی را مورد توجه قرار نداده‌ایم و در حال حاضر هر بیماری با هر میزان پیچیدگی که به پزشک مراجعه می‌کند نرخ ویزیت یکسان دارد که این مسئله علمی نیست.

زالی با بیان این که بازنگری کتاب ارزش نسبی خدمات را در دو مسیر پیگیری می‌کنیم گفت: یک مسیر آن کمک گرفتن از انجمن‌های پزشکی است، به این صورت که هیأت مدیره انجمن‌ها کتاب را مورد ارزیابی و بازنگری قرار داده و اشکالات آن را به ما متذکر شوند البته به دلیل مشکلاتی که در ویرایش فعلی کتاب در برخی حوزه‌ها وجود دارد با برخی انجمن‌ها تماس گرفته شد که تغییرات اورژانسی و اصلاحات اضطراری صورت گیرد که در حال انجام است و احتمالاً تا دو هفته آینده جلسه شورای عالی بیمه را در این مورد خواهیم داشت و این اصلاحات را اعمال خواهیم کرد.

وی افزود: در حوزه متخصصان کودکان بحث اصلی ما ویزیت است که در کتاب "ارزش نسبی خدمات" کمتر به آن پرداخته شده که البته مورد توجه ما هست و امیدواریم در سال آینده اصلاح شود. عمده متخصصان کودکان ما در بخش سرپایی خدمت ارائه می‌دهند و این نیازمند یک اصلاح اساسی است.

زالی در مورد گروه‌های مالیاتی پزشکی که مشخص شده‌اند گفت: امسال هشت گروه مالیاتی احصاء شده‌اند که گروه اول پایین‌ترین گروه مالیاتی را شاهد خواهد بود که شامل دندانپزشکان، پزشکان عمومی، پزشکان داخلی و متخصصین کودکان است که در سال جاری عملیاتی می‌شود.

وی در پایان گفت: در سازمان نظام پزشکی پیشنهاد کردیم که در مورد متخصصین کودکان به دلیل سختی‌های کاری که در این حوزه وجود دارد از تعرفه‌های ترجیحی استفاده کنیم که در حال بررسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مسعود ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    19 0
    آقای دکتر زالی یعنی الان دیگه تعرفه پاراکلینیک درسته دیگه؟ بر اساس مدارک ما بزرگترین ظلم در حق پاراکلینیک شده.اگه اصلاح نشه باید منتظر دیوان عدالت اداری و سایر مراجع ذیصلاح حقوقی باشید.
    • صداقت ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
      1 0
      دقيقا،رشته هاي پارا كلينيك ديده نشدن و لازمه تو پرداختا عدالت رعايت بشه
  • علي ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    1 0
    آقاي دكتر زالي ،كاش يكم هم به وضعيت اسفناك نيروهاي طرحي پاتولوژي توجه ميكردين كه نه دريافتي نه كارانه حتي ثلث رشته هاي ديگه ،نه ماندگاري نه مقيمي ،نه اجازه كار خصوصي ،نه حق مسئوليت فني براي شيفت عصر ،خلاصه در مجموع همه چيز صفر
  • صدا ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    1 0
    واقعا اين از همه اورژانسي تره ،وضعيت پاتولوژي حتي زمان يك هفته هم براي اصلاحش زياده
  • دكتر عزيزي ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    1 0
    ضمن تشكر،لطفأ به تعرفه هاى پاتولوژى هم توجه بفرماييد،كارهاى ذهنى هم به اندازه واى بسا بيشتر از كارهاى عملى مستلزم صرف وقت و انرژى هستند!مدت زمان لازم براى به عنوان مثال يك ماستكتومى رو با پاس دادن و خوندن و بازنگرى همون جراحى در نظر بگيريد!يا بيوپسى مثلأ يك ضايعه پوستى رو با خوندنش!!!
  • صداقت ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    1 0
    انشالله با تلاش دكتر زالي و درايت وزير محترم ،پرداختا بين رشته ها عادلانه شه ،چون رشته هاي مثل پاتولوژي نقشي براشون ديده نشد ،فقط هرچي از هر رشته اي گرفتن از پاتو هم گرفتن ،يعني پاتو شده مجموع نداشته ها در اين طرح
  • علی ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    1 0
    به هر طریق که این طرح پیش برود عدالت بین رشته ای باید رعایت شود. برای تعرفه ها و کارانه های مسخره رشته های پاراکلینیک بویژه آسیب شناسی چه جوابی دارید؟ آیا صحیح است که به کار یک متخصص کمتر از پزشک عمومی تعلق بگیرد؟؟!!!
  • پيمان ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    1 0
    جناب دكتر زالي آيا حس نكرديد تعرفه ترجيحي اول به چه رشته هايي و چه درامدايي رواست ،آيا دريافتي رشته پاتولوژيو ميدونيد؟
  • پيمان ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    1 0
    دكتر زالي عزيز بهتره قبل از هر تغييري يك كار كارشناسي انجام بشه و ببينيد پاتولوژيستا در شهرهاي دور از خانواده با دريافتي بسيار كم ،انگيزه اي براي پويايي دراين طرح رو ندارن
  • پيمان ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    1 0
    حتي بيمارستانا راضي به دادن همين كتاب تعرفه نسبي به پاتولوژيستا نيستن و از زيرش شونه خالي ميكنن ،ما به ١٦٩٠گزارش داديم ،گفتن اينجا فقط براي شكايت از پزشكاست ،مگرنه اينكه جامعه پزشكي بايد تو اين طرح انجام وظيفه كنه ،ولي حق هيچ اعتراضي نداريم؟
  • علي ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    1 0
    بايد عدالت در پرداختها به متخصصين رشته هاي مختلف رعايت بشه