سیادتی عنوان کرد: اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا ایران برای ابولا آمادگی دارد؟ آیا مسافرانی که به کشور باز می‌گردند بررسی می‌شوند؟ آیا لباس‌های محافظ کافی وجود دارد؟ و آیا مسئولین ما آمادگی لازم برای برخورد با این ویروس را دارند. بهترین راه درمان پیشگیری است و من با مشاهده این بیماری در دالاس هشدار می‌دهم که اگر می‌خواهید همان اتفاق نیفتد مراقبت کنید چرا که اگر این بیماری به ایران منتقل شود کنترل آن بسیار مشکل است.

کنترل دشوار "ابولا" در صورت ورود آن به ایران

سلامت نیوز: سیادتی عنوان کرد: اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا ایران برای ابولا آمادگی دارد؟ آیا مسافرانی که به کشور باز می‌گردند بررسی می‌شوند؟ آیا لباس‌های محافظ کافی وجود دارد؟ و آیا مسئولین ما آمادگی لازم برای برخورد با این ویروس را دارند. بهترین راه درمان پیشگیری است و من با مشاهده این بیماری در دالاس هشدار می‌دهم که اگر می‌خواهید همان اتفاق نیفتد مراقبت کنید چرا که اگر این بیماری به ایران منتقل شود کنترل آن بسیار مشکل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر جواد فیض در دهمین همایش انجمن عفونی اطفال و ششمین بزرگداشت دکتر سیداحمد سیادتی گفت: متأسفانه در کشور ما زنانی که ازدواج کرده و صاحب فرزند می‌شوند ناآگاهند. امروزه از انتشار علم و دانش و از کسانی که در دنیا در عرصه علم به‌ویژه علم پزشکی کار می‌کنند بهره‌وری داریم.

فیض ادامه داد: تقاضا می‌کنم هرچه در توان دارید در زمینه‌هایی مثل سلامتی کودکان و چگونگی رفتار پدر و مادر با کودکانشان انتشار داده و مردم را آگاه کرده و آموزش دهید.

وی با اشاره به خدمات دو استاد بزرگ عرصه پزشکی یعنی دکتر قریب و دکتر سیادتی اظهار کرد: دکتر قریب و دکتر سیادتی دو پزشکی بودند که چراغی را در این حوزه روشن کردند و ما نباید بگذاریم این چراغ خاموش شود بلکه باید هر روز روشنایی آن گسترش یابد. زندگی، مرام و تعلیم و تربیت این انسان‌ها استثناء بود و باید قدرشان را بدانیم. هر دوی اینها خواهان ارتقاء علم پزشکی کودکان و انجمن پزشکان کودکان بودند. برای مثال پویایی و توانایی دکتر سیادتی چه از نظر برگزاری کنگره‌ها یا آزمون‌های تخصصی و غیره فوق‌العاده و استثنایی بود. روش زندگی و طبابت آن‌ها الگو بود و سودمند و گره‌گشای مشکلات مردم بودند.

در ادامه این همایش فرزند دکتر احمد سیادتی با اشاره به برخی ویژگی‌های پدر هشداری را در زمینه ویروس ابولا داد.

سیادتی با بیان این‌که پدر به این کنگره‌ها عشق می‌ورزید گفت: تمام تلاش پدرم این بود که تمام کنگره‌ها طبق برنامه پیش رود، زیرا که به هدف خود ایمان داشت و می‌خواست به مردم و جامعه کمک کند و تحقیقات و پیشرفت علم کودکان به‌ویژه عفونی اطفال فکر و ذکر او بود و همیشه بر خوش‌رویی با مریضان و اطرافیانشان تأکید داشت.

وی در ادامه در مورد ویروس ابولا و با هشدار نسبت به آن اظهار کرد: در مورد ابولا اشاره می‌کنم به مشکلاتی که یک فرد مبتلا برای شهر دالاس ایجاد کرده است. در پرونده این بیمار ذکر شده بود که او سفر کرده اما پزشکان بیمارستان به این نکته توجه نکرده بودند و متوجه این بیماری نشده بودند که بعد از چندی این فرد فوت کرد و دو پرستار نیز مبتلا شدند. به تبع این اتفاق در شهر دالاس آمریکا اتفاقات زیادی افتاد به این صورت که بسیاری از خانواده‌ها سفرهایشان را لغو کردند. فرزندانشان را از مدارس بیرون کشیدند و کسی به بیمارستان فوق مراجعه نکرد و البته باید بگویم که لباس‌های محافظتی در این بیمارستان به میزان کافی وجود نداشت و این موجب سرایت بیماری شد و در نتیجه مردم دالاس دولت و بیمارستان را سرزنش کردند.

سیادتی ادامه داد اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا ایران برای ابولا آمادگی دارد؟ آیا مسافرانی که به کشور باز می‌گردند بررسی می‌شوند؟ آیا لباس‌های محافظ کافی وجود دارد؟ و آیا مسئولین ما آمادگی لازم برای برخورد با این ویروس را دارند. بهترین راه درمان پیشگیری است و من با مشاهده این بیماری در دالاس هشدار می‌دهم که اگر می‌خواهید همان اتفاق نیفتد مراقبت کنید چرا که اگر این بیماری به ایران منتقل شود کنترل آن بسیار مشکل است.

محمدرضا بلورساز، رئیس انجمن عفونی اطفال با بیان این‌که نزدیک به شش سال است که دکتر سیادتی را در بین خود نداریم گفت: شخصیت وی بر کسی پوشیده نیست و دکتر الگوی علم و ادب و اخلاق بودند.

وی ادامه داد: نزدیک به 10 سال است که انجمن عفونی اطفال تأسیس شده و مطمئناً بعد از این کنگره همکاران بر سطح علمی بالای آن اذعان خواهند داشت زیرا در این همایش از اساتید برجسته این رشته استفاده شده و در خدمت این اساتید هستیم و همچنین هیچ مقاله‌ای جز از سال‌های 2014 و 2015 نبوده است.

وی با بیان این‌که عفونی اطفال در حقیقت عفونی بیسیک اطفال است و همکاری 19 رشته تخصصی را نیاز دارد اظهار کرد: توقعی که از وزارت بهداشت داریم این است که در کمیته‌ها هر تصمیمی که در مورد عفونی اطفال اتخاذ می‌شود باید توسط متخصص عفونی اطفال باشد اما متأسفانه در حال حاضر فقط دو الی سه نفر از همکاران ما هستند در حالی که هفتاد درصد کمیته باید از متخصصان عفونی اطفال باشند مثلاً در کمیته واکسن اطفال، ایدز و یا سل دو تا سه نفر عضو عفونی اطفال وجود دارد.

بلورساز افزود: تقاضایی که از بزرگان رشته عفونی اطفال دارم این است که دست جوانترها را نیز بگیرید. در حال حاضر نزدیک به یکصد فارغ‌التحصیل عفونی اطفال داریم که بسیار به‌روز و باسواد هستند و باید از آن‌ها استفاده کرد. دومین تقاضایم از همکاران نیز این است که به انجمن عفونی اطفال کمک کرده و انجمن را راهنمایی و ارشاد کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha