چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 127872

هشدار درباره آلودگی آب تهران به نیترات در صحن شورای شهر؛ «شهروندان آب‌معدنی بنوشند.» اینها بخشی از تذکر و توصیه دکتر‌رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون محیط‌زیست سلامت شورای شهر در جلسه علنی روز گذشته بود.او درخواست تشکیل‌ جلسه کمیته اضطرار ظرف 24‌ساعت آینده به وزیر کشور را ارایه کرد.

سلامت نیوز: هشدار درباره آلودگی آب تهران به نیترات در صحن شورای شهر؛ «شهروندان آب‌معدنی بنوشند.» اینها بخشی از تذکر و توصیه دکتر‌رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون محیط‌زیست سلامت شورای شهر در جلسه علنی روز گذشته بود.او درخواست تشکیل‌ جلسه کمیته اضطرار ظرف 24‌ساعت آینده به وزیر کشور را ارایه کرد.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه شرق نوشت: البته این سومین‌بار بود که او در صحن شورا درباره آلودگی آب‌شرب تهران هشدار داده بود و این‌بار تذکر خود را با لحنی جدی‌تر ادا‌ کرد: «به‌عنوان یک پزشک نمی‌توانم به خود اجازه ‌دهم تا زمانی که مسوولان از خواب سنگین بیدار شوند سلامت مردم شهر تهدید‌ شود. اگر مسوولان به‌جای رسیدگی به موضوع موضع‌گیری کنند اطلاعات متقن خود درباره وجود نیترات بیش از میزان مجاز در آب‌شرب برخی از مناطق تهران را منتشر خواهم کرد.»
اما این سخنان حافظی آغاز تکذیب‌های مسوولان بود، از فرماندار و استاندار گرفته تا معاون وزیر بهداشت و مدیرکل اداره آب‌وفاضلاب.
عیسی فرهادی، فرماندار تهران گفت‌: «آب‌شرب تهران توسط اداره کل آب‌و‌فاضلاب شهر تهران و اداره استاندارد مورد آزمایش قرار می‌گیرد و تاکنون گزارشی به فرمانداری ارسال نشده است.»
سیدحسین هاشمی، استاندار هم از مردم خواست نگران نباشند «چرا که اگر موردی باشد رسیدگی و اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»
محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب‌و‌فاضلاب استان تهران هم با تاکید بر رصد لحظه‌ای کیفیت آب تهران توسط ۴۲آزمایشگاه گفت: «از نظر وزارت بهداشت کیفیت آب تهران بالاست.»
او با انتقاد از سخنان حافظی گفت: «بحث آب‌شرب و کیفیت آب تهران بحثی نیست که بتوانیم به‌راحتی درخصوص آن اظهارنظر و مردم را نگران کنیم.»
مدیرعامل شرکت آب‌و‌فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه هدف از ورود آب سد «ماملو» علاوه‌بر افزایش کمیت، پایدار‌کردن کیفیت آب تهران است، گفت: ما به‌طور شفاف اعلام می‌کنیم که شهر تهران دارای 5/8میلیون‌نفر جمعیت است بنابراین با یک حرف نمی‌توان اعلام کرد که آب تهران کیفیتش پایین است چرا که مردم نگران می‌شوند.
وی تصریح کرد: «ما از رییس شورای شهر تهران می‌خواهیم که شرکت آب‌و‌فاضلاب را برای توضیح درخصوص کیفیت آب تهران به صحن علنی دعوت کند تا درخصوص کیفیت آب تهران توضیحات لازم را بدهیم.»
به‌گفته وی نیترات آب سطحی تهران زیر 10پی‌پی‌ام است که از سوی وزارت بهداشت مورد تایید است. حال آنکه حافظی تاکید می‌کند مدارک مستدلی دارد که نشان می‌دهد میزان نیترات در آب تهران بیش از 50پی‌پی‌ام است؛ تفاوت چشمگیر 40پی‌پی‌امی.
اما مگر نیترات چه ‌آثاری دارد که تا ‌‌این‌حد همه نگران مقدارش در آب تهران هستند، نیترات باعث سرگیجه، اختلال در حواس و در نهایت سرطان می‌شود؛ نگرانی فراگیر این‌روزهای جامعه.
اما معاون بهداشتی وزیر بهداشت خبر آلودگی آب تهران را خبر سوخته می‌داند: «مردم هیچ نگرانی‌ای نداشته باشند، آب‌شرب سراسر تهران کاملا سالم است، میزان نیترات آن هم کمتر از حد مجاز است.»
علی‌اکبر سیاری گفت: «البته در گذشته به علت خشکسالی و کمبود آب نگرانی‌هایی داشتیم اما با بارندگی‌های اخیر و اضافه‌شدن آب سد ماملو همه نگرانی‌ها بر‌طرف شده و آب کاملا سالمی در اختیار مردم تهران قرار دارد.»
او با اشاره به منابع تامین آب تهران افزود: «یکی آب سدهاست که آب سطحی بوده و دیگری منابع آب زیرزمینی است که از چاه‌ها بعد از تصفیه‌شدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر میزان نیترات آب چاه بیش‌از ‌حد مجاز باشد نیترات آن گرفته و تصفیه می‌شود تا به حد استاندارد برسد و بعد وارد مدار می‌شود. تا چندی‌پیش به‌علت کمبود آب و خشکسالی نگرانی‌هایی داشتیم و ممکن بود به‌علت ادامه این روند و کمبود بارندگی نیترات آب در برخی مناطق تهران بالا برود اما با اضافه شدن سد ماملو به منابع آب تهران از بحران عبور کردیم و اگر آب این سد نبود ممکن بود نگرانی‌هایی ایجاد شود.»
اما حافظی در پاسخ به این سخنان به «شرق» گفت: مدارک مستند و متقنی در اختیار دارم که میزان نیترات در آب تهران بیش از 50پی‌پی‌ام است. این مدارک مربوط به ‌همین ایام است و حال اگر مسوولان ادعا می‌کنند با ورود آب ماملو این مشکل رفع شده که نیاز به عذرخواهی است چرا که در رفع مشکل اهمال کرده‌اند و با ورود آب چاه‌های آلوده‌‌به‌نیترات به سلامت شهروندان آسیب رسانده‌اند اما اگر نتوانند ثابت کنند مشکل رفع شده مدارک را منتشر می‌کنم و باید استعفا دهند.»
وی افزود: «ما چندین‌بار نسبت‌به این موضوع هشدار دادیم اما مسوولان توجهی نکردند. حال هم درخواست تشکیل جلسه داریم تا مشکل حل شود یا اگر می‌گویند حل شده مستنداتش را نشان دهند. ضمن اینکه ورود آب سد ماملو هم راه‌حل موقت است و باید فکری اساسی شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha