زمانی که اغلب خانه‌های یک طبقه و دو طبقه شهر را تخریب می‌کنند و به جای آن‌ها ساختمان‌های ۷ الی ۸ طبقه می‌سازیم باید انتظار چنین آلودگی را نیز داشته باشیم.

افزایش تراکم‌ ساختمان در تهران مهمترین علت آلودگی هوا

سلامت نیوز: زمانی که اغلب خانه‌های یک طبقه و دو طبقه شهر را تخریب می‌کنند و به جای آن‌ها ساختمان‌های ۷ الی ۸ طبقه می‌سازیم باید انتظار چنین آلودگی را نیز داشته باشیم.

«نبی اله منصوری» در گفت‌و‌گو با ایلنا در مورد نقش بهبود کیفیت بنزین و حذف بنزین پتروشیمی در آلودگی هوای تهران گفت: تهران در۵۰ سال گذشته با مشکل آلودگی هوا درگیر بوده است، در حالی که بنزین پتروشیمی تنها 5 الی 6 سال در کشور مورداستفاده قرار گرفت؛ بنابراین این نوع سوخت عامل اصلی و تعیین کننده در آلودگی هوای تهران نیست.

منصوری ادامه داد:انواع سوخت‌ها نسبت به یکدیگر مزیت‌ها و ضرر‌هایی دارند و در مورد بنزین پتروشیمی نیز باید گفت که این بنزین اتفاقا از جمله سوخت‌هایی است که در موتور خودرو به خوبی می‌سوزد اما برای کسانی که با بخار این بنزین در ارتباط هستند، بسیارخطرناک است. همچنین آلودگی ایجاد شده از بنزین‌های پتروشیمی قابل رویت نیست، بنابراین نمی توان انتظار داشت که با حذف این سوخت دوده‌ها و آلودگی‌های قابل رویت شهر کاهش پیدا کنند.

این متخصص آلودگی هوا در ارتباط با عوامل اصلی آلودگی هوای تهران گفت: حمل و نقل، ترافیک، صنایع و کارگاه‌های درون شهر که عوامل اصلی تولیدکننده آلودگی هوا هستند، خود از افزایش تراکم شهری نشات می‌گیرند و وضعیت اقلیمی و هواشناسی تهران نیز مزید بر علت است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شرایط اقلیمی تهران ایجاب می‌کند که تراکم این شهر، یک دوم تا یک سوم شهر‌های اروپایی باشد، تصریح کرد: این در حالی است که اکنون شاهدیم، تراکم تهران نسبت به شهرهای اروپایی و امریکایی ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد بیشتر است. زمانی که اغلب خانه‌های یک طبقه و دو طبقه را تخریب می‌کنند و به جای آنها ساختمان‌های ۷ الی ۸ طبقه می‌سازیم، باید انتظار چنین آلودگی را نیز داشته باشیم.

این کارشناس محیط زیست گفت: زمانی که تعداد واحدهای مسکونی یک خیابان دو الی سه برابر می‌شود. طبیعی است که تعداد اتومبیل‌های آن خیابان هم چهار الی پنج برابر می‌شود و تبع آن آلودگی هوای آن منطقه نیز بالا می‌رود.

وی با ابراز تاسف از اینکه شهرداری با فروش تراکم بودجه خود را تامین می‌کند، گفت: سوخت ناسالم مشکلی موقتی است که به راحتی حل می‌شود اما ساختمان های چندین طبقه را نمی‌توان خراب کرد. علاوه بر این ساخت و سازهای در حال انجام در شهر نیز بر گرد و غبار هوای شهر می‌افزاید.

منصوری با اشاره به عوامل اقلیمی آلودگی شهر تهران گفت: بارش، باد، رطوبت و پایداری هوا از جمله شاخص‌های هواشناسی هستند که به صورت مستقیم بر آلودگی هوا اثر می‌گذارند که متاسفانه در ۵۰ درصد ایام سال در تهران شاهد وزش باد نیستیم.

وی با بیان اینکه حل مشکل آلودگی هوای تهران تا ۵۰ سال آینده نیز به طول خواهد انجامید، گفت: تنها در صورتی این مشکل حل خواهد شد که تمام خودروهای تهران به خودروهای برقی تبدیل شود و تراکم ساختمان‌های تهران نیز کاهش پیدا کند.

این استاد دانشگاه گفت:‌ اگر تعداد روزهای بارانی و همراه با وزش باد تهران امسال برابر با سال گذشته باشد، مطمئن باشید که میزان آلودگی نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود.

منصوری در ارتباط با عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست نیز در زمینه آلودگی هوا گفت: این سازمان زحمت‌های مختلفی در این مورد کشیده است، اما حل مشکل آلودگی هوای تهران تنها مربوط به یک نهاد نیست. برای نمونه مساله کاهش تراکم و توسعه مترو مربوط به شهرداری‌ها و تولید سوخت پاک نیز مربوط به شرکت نفت است. بنابراین شهرداری‌ها و دولت باید تلاش کنند تا تراکم را در کلان‌شهرها کم کنند و در جهت حمل و نقل پاک اقدام کنند؛ در غیر این صورت آینده ناگواری در انتظار کلان‌شهرهای ایران خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha