چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 127877

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه دولت به همه تعهدات خود در زمینه سلامت مردم عمل خواهد کرد، اظهارداشت: روستاهای کشور، در اولویت اجرای طرح تحول نظام سلامت قرار دارند.

سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه دولت به همه تعهدات خود در زمینه سلامت مردم عمل خواهد کرد، اظهارداشت: روستاهای کشور، در اولویت اجرای طرح تحول نظام سلامت قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،  علی اکبر سیاری شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، واکسیناسیون یا ایمنی سازی کودکان در برابر بیماری های واگیردار را با صرفه ترین، موثرترین و کم هزینه ترین روش در پیش گیری از بیماری ها دانست و گفت: از سال 1382 به این طرف، واکسن جدیدی را به نظام مراقبت یا برنامه ایمن سازی کودکان اضافه نشده بود اما خوشبختانه با کمک دولت تدبیر و امید و اعتباراتی که در نظر گرفت، توانستیم واکسن پنتاوالان را که واکسن جدید و متشکل از 5 واکسن در یک ترکیب و در یک تزریق انجام می شود شامل واکسن های ثلاث (یفتری،کزاز، سیاه سرفه) و هپاتیت ب و هموفیلوس آنفولانزا برای کودکان کشورمان بکار گیریم.

وی افزود: تزریق این واکسن از 2 ماهگی به جای واکسنی است که قبلاً به عنوان هپاتیت ب به صورت جداگانه و واکسن ثلاث استفاده می شد و جمعیتی بالغ بر 1 میلیون و 430 تا 450 هزار کودک را شامل می شود.

سیاری گفت: هم اکنون در زمینه تولید واکسن پنتاوالان مشکلی نداریم، درباره واکسن هموفلیوس آنفولانزا هم در صدد هستیم فناوری آن را با مشارکت انستیتو پاستور، انستیتو رازی و بخش خصوصی وارد کنیم که برآورد می شود طی 2 سال آینده در کشور تولید شود.

معاون وزیر بهداشت افزود:‌ در تحول حوزه بهداشت 6 برنامه و 8 پروژه داریم که تولید این واکسن جزء کوچکی از این برنامه هاست.

سیاری در ادامه با بیان اینکه در طرح تحول نظام سلامت اولویت با روستاهاست و تاکنون چند اقدام عمده را در روستاها اجرا کرده ایم، گفت: نخست این که توانستیم بر مبنای این طرح 980 پزشک را به کادر سلامت روستاها اضافه کنیم.

وی افزود: در حال حاضر 5 هزار ماما در روستاها فعال هستند و در سال گذشته 250 قلم دارو برای خدمات درمانی در روستاها وجود داشت که امسال این رقم به 440 قلم افزایش یافته است.

سیاری با بیان این که مراکز درمانی سال ها بود که تعمیر نشده بودند گفت: در این چارچوب توانستیم از 2430 مرکز درمانی روستایی 884 مرکز را بازسازی کنیم.

وی با تاکید بر این که دولت به همه تعهدات خود در زمینه سلامت مردم عمل خواهد کرد و مردم هم باید مواظب سلامت خود باشند افزود: روزانه 10 میلیارد تومان صرف مواد دخانی می شود و 90 درصد سرطان ریه مربوط به کسانی است که سیگار می کشند و خطر حمله قلبی در کسانی که سیگار می کشند 4 برابر است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت افزود: مالیات سیگار در کشور پایین است از این رو باید مالیات سیگار افزایش یابد تا سیگار گران تر شود.

سیاری با انتقاد از مصرف زیاد نمک و نوشابه گفت: مردم باید 150 دقیقه در هفته تحرک داشته باشند البته شهر هم باید آماده باشد و همه بخش ها همکاری های لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به عوامل اثرگذار در سلامت جامعه افزود: از این میان 50 درصد مربوط به بخش های اجتماعی و 25 درصد مربوط به حوزه بهداشت است؛ بنابراین همه تلاش وزارت بهداشت در جهت فراهم کردن 25 درصد حوزه بهداشت است.

سیاری، پوشش واکسیناسیون در کشور را 95 درصد ذکر کرد و گفت: در سال 2013 ، آمار مرگ و میر به دلیل سرخک در دنیا 120 هزار کودک گزارش شد که در 5 سال اخیر در ایران هیچ گونه مرگ و میری به دلیل سرخک وجود نداشته است.

وی افزود: در سال 2013 ، 1774 نفر در آلمان به سرخک مبتلا شدند در حالی است که در ایران 102 مورد مبتلا داشته ایم.

معاون وزیر بهداشت گفت: علاوه بر روستاها برای 10 میلیون و 100 هزار نفری که در حاشیه شهرها سکونت دارند، برنامه داریم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha