سازمان جهانی بهداشت اعلام كرد: بسیاری از كشورهای جهان به تازگی و پس از رسوایی چین اقدام به اعمال محدویت‌هایی در مورد ماده شیمیایی صنعتی ملامین در محصولات غذایی كرده‌اند.

به گفته یكی از كارشناسان سازمان،‌علت این تاخیر تاكنون به این خاطر بوده كه پیش از بحران توزیع محصولات لبنی آلوده در چین تصور نمی‌شد كه این ماده شیمیایی در موارد خوراكی وجود داشته باشد.

پیترمن ایمبارك، متخصص سلامت مواد غذایی در سازمان جهانی بهداشت طی گفتگویی با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: تا جایی كه من می‌دانم، اتحادیه اروپا،‌هنگ كنگ و نیوزلند درست در چند هفته اخیر محدودیت موقت 5/2 میلی گرمی در هر كیلوگرم از محصولات غذایی با محدودیت كمتر از یك میلی گرم در هر كیلوگرم از مواد غذایی مصرفی كودكان را اعمال كرده‌اند.

وی افزود: ملامین در واقع ارتباطی با زنجیره موادغذایی ندارد و به همین دلیل است كه تاكنون در سطح جهانی هیچ استانداردی برای مصرف آن تعیین و در نظر گرفته نشده است.

وی تاكید كرد: میلیاردها محصول شیمیایی وجود دارد كه در شرایط عادی و معمول نباید در موادغذایی وجود داشته باشند و بنابراین اعمال محدودیت برای تمام مواد شیمیایی از سوی سازمانهای مسوول بهداشت موادغذایی، امری غیرممكن است.

ایمبارك در تشریح این مطلب افزود: استانداردهای بهداشتی تنها برای مواد شیمیایی و عناصری مقرر می‌شوند كه وجود آنها در محصولات غذایی شناخته شده است؛ چرا كه در طول پروسه تولید این محصولات وجود دارند كه از جمله آنها می‌توان به آفت كش‌ها اشاره كرد.

بر اساس این گزارش، ملامین اگر در مقایر بسیار پایین و اتفاقی وارد مواد غذایی شود سمی و خطرناك نیست و بدون آسیب رساندن به ارگانیسم‌های بدن از بین می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha