پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵
کد خبر: 127928

خستگی، درد و بدخلقی همیشه به سن ارتباط ندارد. بسیاری از افراد با رسیدن به میانسالی، بروز برخی از این علایم را روندی از بالا رفتن سن می دانند، در حالی که این گونه نیست و به راحتی قابل درمان است.

۶ علامتی که به پیـــری ارتباط ندارد

سلامت نیوز: خستگی، درد و بدخلقی همیشه به سن ارتباط ندارد. بسیاری از افراد با رسیدن به میانسالی، بروز برخی از این علایم را روندی از بالا رفتن سن می دانند، در حالی که این گونه نیست و به راحتی قابل درمان است.

بدخلقی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، بدخلقی و پیری لزوماً با یکدیگر ارتباط ندارد. در واقع همه افراد در هر سنی ممکن است دچار بدخلقی شوند. اما موقعی که این بدخلقی ادامه پیدا کند و ارتباطات شخصی، اهداف و زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار دهد، این امر می تواند علامت خطر جدی باشد، از جمله افسردگی، محرومیت از خواب و حتی اختلال روانی. در صورت ادامه یافتن بدخلقی حتماً به پزشک مراجعه کنید.

کندی در راه رفتن

بخشی از کند شدن حرکت به روند طبیعی پیری ارتباط دارد. اما اگر اخیراً به طور ناگهانی و بدون دلیل دچار این حالت شده اید، به پزشک مراجعه کنید. کندی در راه رفتن به طور آشکار در افراد مسن می تواند به علت آرتریت، سکته، بیماری های عصبی، پارکینسون و یا ترس از زمین خوردن باشد. نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد، برخی از تغییرات در راه رفتن از جمله کند شدن، می تواند علامت اختلال حافظه یا بیماری آلزایمر باشد.

کاهش وزن بدون علت

اغلب ما در آرزوی کاهش وزن بدون هیچ گونه تلاشی هستیم اما اگر این اتفاق ناگهانی بدون هیچ تلاشی رخ دهد، بدانید که این امر مربوط به سن نیست بلکه یک مشکل جدی است.

در صورت کم کردن ۱۰ درصد وزن خود در عرض ۶ ماه، به پزشک مراجعه کنید به گفته محققان این امر می تواند علامت بیماری باشد از جمله تیروئید پرکار، دیابت، افسردگی، بیماری کبد و...

ناتوانی در بیدار ماندن

اگر مجبورید میهمانی خانوادگی را زودتر ترک کنید یا از رفتن به میهمانی های دیروقت پرهیز می کنید، به این دلیل که نمی توانید بیدار بمانید، شاید دچار نوعی اختلال خواب پیشرفته شده اید.

در این نوع اختلال غیرعادی، افراد در ساعات عصر دچار خواب آلودگی می شوند. این امر به علت تغییر فعالیت های بیولوژیکی است. این مشکل در فعالیت هایی که دوست دارید در آن شرکت کنید، تداخل ایجاد می کند اما علامت پیری نیست و با مصرف ملاتونین قابل درمان است.

دردهای مفصلی

بسیاری از افراد با بالا رفتن سن دچار درد مفصل می شوند اما در صورت تداوم و شدید بودن درد، علت آن را جویا شوید زیرا می تواند نشانه آرتریت باشد. در صورتی که دچار آستئوآرتریت (التهاب مفصل و استخوان) شده اید، احساس درد بیشتری خواهید کرد اما اگر در هنگام صبح بدن سفت است، احتمالاً دچار آرتریت روماتوئید (التهاب) شده اید. بر خلاف آستئوآرتریت، علایم روماتوئید شامل ورم و گرم شدن مفصل است. جوش های زیر پوستی، خشکی دهان و چشم همراه با درد مفصل می تواند نشانه لوپوس باشد. در صورت وجود این علایم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

لرز

لرزهای گاه و بیگاه می تواند در هر سنی رخ دهد. اگر چه احتمال افزایش آن با بالا رفتن سن وجود دارد، اما هرگز نباید این علامت را نادیده بگیرید. لرزش اغلب در دست ها دیده می شود اما در برخی موارد پاها هم دچار لرزش می شود. این علایم اختلالی به نام essential tremor است که از بیماری پارکینسون شایع تر است اما کمتر ایجاد ناتوانی می کند. مصرف کافئین، خستگی مفرط و استرس این علایم را بدتر می کند. برای محدود کردن علایم، احتمالاً پزشک ایجاد تغییراتی را در برنامه غذایی یا شیوه زندگی توصیه می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha