وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد انتقادی که به درآمد جامعه پزشکی می‌شود، گفت: یک پزشک در جامعه پزشکی از زمان تاسیس تا هنگامی که به خدمت سربازی رفته و بازگردد سخت‌ترین شرایط را تحمل می‌کند. از 18 هزار نفر شرکت‌کننده در آزمون پزشکی فقط 2 هزار نفر پذیرفته می‌شوند و یک پزشک تا 50 سالگی گرفتار تحصیل است.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد انتقادی که به درآمد جامعه پزشکی می‌شود، گفت: یک پزشک در جامعه پزشکی از زمان تاسیس تا هنگامی که به خدمت سربازی رفته و بازگردد سخت‌ترین شرایط را تحمل می‌کند. از 18 هزار نفر شرکت‌کننده در آزمون پزشکی فقط 2 هزار نفر پذیرفته می‌شوند و یک پزشک تا 50 سالگی گرفتار تحصیل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در همایش سراسری مدیران عامل مجمع خیرین سلامت استان‌ها در جمع خبرنگاران با طرح این سوال که هنگامی که پزشکان وارد بازار کار می‌شوند، متوسط حقوق آنها چقدر است؟ ادامه داد: رسانه‌ها کمک می‌کنند برخی پزشک‌ها شهرت زایدالوصفی پیدا کنند، در حالی که به طور کلی درآمد جامعه پزشکی حتی از متوسط سطح زندگی مردم پایین‌تر است. به عنوان مثال یک حقوق پزشک عمومی ماهیانه بین یک میلیون و 200 تا یک میلیون 600 هزار تومان است؛ چرا باید راجع به چند نفر از پزشکان در رسانه‌ها اینطور صحبت شود. این بی‌انصافی است و به سلامت مردم آسیب وارد می‌کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه درباره طرح تحول نظام سلامت اظهار کرد: طرح تحول نظام سلامت مورد رضایت ائمه نمازجمعه و مردم است و دولت در قالب این طرح کمک‌های فراوانی کرده است.

رسانه‌ها در دام افراد متخلفی که به جامعه پزشکی بی‌مهری می‌کنند، نیفتند

هاشمی با بیان اینکه مرحله سوم این طرح سخت‌ترین مرحله است، افزود: رسانه‌ها نباید در دام افرادی که با تابلوهای خیرخواهانه اما در حمایت از افراد متخلف به جامعه پزشکی بی‌مهری می‌کنند، بیفتند.

جامعه پزشکی در طول سال‌های مختلف مورد هجمه قرار گرفته است

وی ادامه داد: نباید صنف‌های مختلف را در تریبون‌های عمومی با یکدیگر مقایسه کنیم. برخی از افراد علاقه‌مند هستند از طریق این تریبون‌ها بیشتر مطرح شوند. جامعه پزشکی در طول سال‌های مختلف مورد هجمه قرار گرفته است. اما من فکر می‌کنم جامعه پزشکی از نظر محبوبیت نزد مردم در رتبه دوم قرار دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه طبق نظرسنجی‌های انجام شده خیلی از مردم از اجرای طرح تحول نظام سلامت رضایت لازم را ندارند، گفت: برای به کار بردن واژه خیلی نامناسب، باید درصد و آمار دقیق به کار ببریم. براساس نظرسنجی‌های انجام شده 15 درصد مردم از این طرح خیلی راضی هستند. بیش از 40 درصد نسبتا راضی و عده‌ای دیگر نیز ناراضی هستند.

هاشمی ادامه داد: ما کمبودهای زیادی داریم. برای مثال تعداد تخت‌های ما کم است. پذیرش آنگونه که شایسته است صورت نمی‌گیرد و اوضاع اورژانس و آی‌سی‌یو چندان مطلوب نیست. همچنین ما تخت سوختگی و تخت روانی نداریم.

وی تاکید کرد: کسی ادعا نمی‌کند که این کمبودها در این دولت یا چندسال آینده برطرف شود، اما باید در جهت رفع آنها تلاش کنیم.

حضور خیرین در طرح تحول سلامت باعث برکت کار می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه در مورد استفاده از توان خیرین در طرح تحول نظام سلامت اظهارکرد: در این مورد هیچ انتظاری از خیرین نداریم و محتاج دعای خیر آنها هستیم و مطمئن هستیم که حضور خیرین باعث برکت کار ما خواهد شد.

هاشمی ادامه داد: ما علاقه‌مند هستیم که بتوانیم در این دولت قدم‌های موثری در این زمینه برداریم. به همین منظور وزارت بهداشت در کنار مجمع خیرین سلامت، بخشی را به عنوان قائم مقام وزیر بهداشت در مشارکت‌های مردمی و امور خیر تاسیس کرده است. ماه‌ها از تاسیس آن می‌گذرد و کارهای خوبی هم انجام شده است که امیدواریم در آینده بهتر شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای کاهش هزینه درمان صورت گرفته است، گفت: نمی‌توان گفت در حوزه پیشگیری کار چشمگیری در مقایسه با درمان توسط خیرین انجام شده است. زیرا کار پیشگیری حرفه‌ای‌تر است و زودبازده نیست، اما می‌تواند در قالب مشارکت‌های مردمی و حوزه بیماری‌های غیرواگیردار کمک‌های شایسته‌ای انجام شود.

تغییرسبک زندگی مردم جزو برنامه‌های وزارت بهداشت

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم تغییر سبک زندگی مردم گفت: تغییر سبک زندگی مردم جزو برنامه‌های ما است. برای این منظور اقداماتی انجام شده است. از جمله بنیاد بیماری‌های خاص که به صورت خودجوش فعالیت می‌کنند.

هاشمی تاکید کرد: قصد داریم مردم در این حوزه فعالیت کنند؛ اما از آنچه که اتفاق می‌افتد راضی نیستیم و امیدواریم حمایت‌ها ادامه پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha