این تنها شما نیستید که علی رغم رعایت رژیم غذایی موثر و انجام تمرینات بدنی منظم موفق به کاهش وزن نمی شوید. در واقع می توان گفت که این سناریو در طول سالیان سال برای افراد زیادی به وقوع پیوسته است با این تفاوت که این مشکل نسبت به دوران قبل رایج تر شده است.

تاثیر آفت زداها بر افزایش وزن و مقاومت انسولین

به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز، زمانی که شما هر آنچه باید و شاید انجام می دهید تا وزن خود را کم کرده، قند خون و چربی را کاهش دهید و متاسفانه موفق نمی شوید ، باید اعتراف کرد که سموم محیطی در تخریب این برنامه نقش به سزایی دارد.

به عنوان مثال بعضی از آفت زداها ارتباط موثری با عملکرد های تیروئید و مقاومت انسولین دارند. ددت آفت زدایی است که سالیان سال است استفاده نمی شود اما بدلیل مقاومت بسیار بالا ، همچنان در طبیعت وجود دارد و به طرق مختلف وارد سیستم بدن می شود. محققان به این مواد، آلاینده های آلی مقاوم (POPs) می گویند. آفت زدایی به نام دیل درین نیز جز این دسته مواد می باشد که آفت کشی هیدروکربنه برای محصولات پنبه و ذرت در فاصله سالهای 1950 تا 1970 بوده است.

اگر چه استفاده از آن در سال 1974 ممنوع اعلام شد با این حال هنوز برای کنترل موریانه ها استفاده می شد تا اینکه در سال 1987 به طور کلی توسط سازمان حمایت از محیط زیست(EPA )ممنوع اعلام شد. زیرا این آفت کش به طور موثری با خاک ترکیب شده و بسیار کند از بین می رفت. هنوز هم علی رقم عدم استفاده از آن در محیط وجود دارد.

اثر دیل درین: گیاهان این مواد شیمیایی را جذب می کنند و آب روان نیز این ماده را از خاک گرفته و نهایتا وارد منبع آب خوراکی می شود. زمانی که ما از این آب و گیاه آلوده استفاده می کنیم، این ماده وارد بدن می شود. همچنین ممکن است گوشت حیوانات نیز به دلیل استفاده از این آب و گیاه آلوده شده و نهایتا توسط انسان مصرف شود. بعد از وارد شدن این ماده به بدن ، در بافت چربی ذخیره می شود و مشکل از همین جا آغاز می شود. دیل درین می تواند در ارتباط با تخریب هورمون های تیروئیدی T4 و TSH موثر باشد. یک مطالعه نشان داده است که زنانی که مقدار دیل درین خونشان بالاست ،سطح T4  خونشان کم و برعکس مقدار TSH بالایی دارند. و این دقیقا وضعیتی است که در حالت ابتلا به کم کاری غده تیروئید ملاحظه می شود. در این وضعیت هورمونهای تیروئید تولید می شود اما نه به مقدار موثر و مفید، که نتیجه آن بروز علائم مربوط به کم کاری تیروئید نظیر افزایش وزن و احساس سرد شدن است. در این مطالعه ذکر شده سطح دیل درین خون زنان مبتلا به کم کاری غده تیروئید به طور موثری بیشتر از زنان با وضعیت ایده آل بوده است. مردم از تاثیر آلاینده های محیطی بر کیفیت عملکرد بدن خود چندان مطلع نیستند.

همچنین افرادی که به میزان قابل توجه از این آلاینده های محیطی در خون خود دارند، بیشتر مستعد وضعیت مقاومت نسبت به انسولین می باشند و نتیجه  این وضعیت  بروز فشار خون بالا ، افزایش قند خون  و بیماری های قلبی است و باید گفت که ارتباط موثری بین این نوع آلاینده ها و بروز دیابت وجود دارد.

راه حل

تنها راه موجود این است که از آب های کاملا سالم و تصفیه شده (سیستم های واژگون اسمز حداکثر آلاینده ها را حذف می کند) و غذاهای طبیعی و بدون مواد شیمیایی تغذیه کنید.

همچنین می توان سموم موجود در بافت بدن را با استفاده از مواد مغذی ویژه و سایر موادی که باعث افزایش آنزیم های سم زدا در بدن می شود از بین برد. گلوتاتین یکی از این نوع آنزیم هاست که به میزان ثابت نیازمند آمینو اسید سیستئین است(امینو اسید سیستئین به میزان فراوان در تخم مرغ، آب پنیر یا ماست و سبزیجات خانواده کلم یافت می شود)همچنین عناصر کمیابی نظیر سلنیوم، روی و ویتامین های گروه B برای ممانعت از تولید هموسیستئین لازم است.

امروزه مکمل های جدیدی که به تولید گلوتاتین کمک می کند ، تولید شده است. به منظور تخلیه بافت های چربی از این آلاینده ها ، بهترین روش ممکن تعریق است. مثلا استفاده از سونا کمک موثری در این زمینه است. اخیرا نوعی سونا به نام سونای مادون قرمز در ژاپن در حال امتحان است که بسیار موثر تر از سوناهای سنتی برای زدودن سموم بدن است.

حتی تعریق از طریق انجام تمرینات بدنی نیز می تواند موثر باشد.خیلی از مواد آلاینده بر سیستم عصبی و ایمنی بدن نیز آسیب وارد می کند. بنابراین لازم است که به هر طریق ممکن، استفاده از این آفت زداها را محدود و ممنوع کرد و روش های موثری برای سم زدایی بدن توسعه در پیش گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha