یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰

راه‌های زیادی برای پولدار شدن وجود دارد. بعضی از این روش‌ها اخلاقی و انسانی هستند و برخی دیگر كاملا غیرانسانی!

 اما در این بین محققان متوجه شده‌اند برخی خصوصیات فردی هم در پولدار شدن افراد تاثیر دارد. نمونه‌اش دو تحقیق جدید است كه نشان می‌دهد بعضی چیزها كه ظاهرا بی‌ربط به‌نظر می‌رسند، می‌توانند به هم ربط داشته باشند. اگرچه ظاهرا این مطالعات فانتزی به‌نظر می‌رسند اما از تحقیقاتی این چنین، حداقل می‌توان به نگاه جدیدی درباره پیچیدگی‌های وجود انسان دست یافت.

اگر قد بلندی دارید، مطمئن باشید كه دیر یا زود صاحب ثروت زیادی خواهید شد. لابد می‌پرسید قد چه ربطی به ثروت دارد؟ ربطش همین تحقیقی است كه اخیرا محققان آمریكایی نتایجش را منتشر كرده‌اند؛ منظور همان بررسی Gallup-Healthways Well-Being Index است.

 آنها می‌گویند: افراد بلند قد به‌طور متوسط از افراد كوتاه قد خوشحال‌تر هستند چراكه به ازای هر اینچ (حدود 5/2 سانتی متر) بلندی قد، میزان درآمدشان هم تا 4 درصد بیشتر است. به همین علت هم افراد بلند قد، بیشتر از دیگران شادی و لذت را تجربه كرده و كمتر دچار عصبانیت، ناراحتی و فشار روحی می‌شوند. در ضمن این افراد درد جسمی كمتری را هم تجربه می‌كنند. جالب است بدانید این محققان متوجه شده‌اند مردانی كه قدشان بالاتر از میانگین جامعه است نسبت به گروهی كه قدشان كمتر از میانگین است، 29درصد افزایش در آمد داشته و به همین نسبت هم از زندگی خود رضایت بیشتری دارند.

به‌خودتان نمره بدهید

آنها در این بررسی از مردان و زنان خواستند میزان رضایت خود از زندگی‌شان را از صفر تا 10 نمره بدهند. جالب است بدانید مردانی كه قد بلندتری نسبت به میانگین جامعه داشتند، به‌خودشان حدود  یك هفتم درجه، بالاتر از افراد كوتاه قد نمره دادند. اما این اختلاف در زنان حدود یك دهم درجه بود. البته مسلما مردان و زنان قد كوتاهی هم هستند كه بسیار از زندگی خود راضی بوده و بر عكس زنان و مردان قد بلندی هم هستند كه از زندگی خود ناراضی باشند، اما این اختلاف در اغلب كسانی كه به پرسشنامه پاسخ داده بودند وجود داشت.

 اگر چه در آمد نقش مهمی در رضایت از زندگی افراد بازی می‌كند اما احتمالا عوامل دیگری هم غیر از درآمد افراد وجود دارد كه بر رضایت آنها از زندگی و شادی‌شان تاثیر بگذارد. یكی از این عوامل تحصیلات است. بررسی‌ها نشان داده مردانی كه دبیرستان را تمام نكرده‌اند قدشان دست كم 5/2 سانتی متر كمتر از میانگین جامعه و 5 سانتی متر كمتر از دانشگاه رفته‌های جامعه است. البته در مورد خانم‌ها هم این تفاوت در حد خیلی كمتری وجود دارد.
نسل جدید، قد بلند‌تر است!

یكی از نكات جالبی كه در این قضیه وجود دارد این است كه افراد بلند قد معمولا جوان‌تر از بقیه هستند چرا كه در جامعه آمریكا كه این بررسی در آنجا انجام شده، نسل جدید، قد‌بلند‌تری نسبت به گذشته دارند. در این بررسی حتی وضعیت ازدواج افراد هم در نظر گرفته شد.

اگر چه با در نظرگرفتن این قضیه از ارتباط قد و رضایت زندگی كم شد اما با این حال مشخص شد كه افراد بلند قد حتی زندگی خانوادگی بهتری نسبت به بقیه دارند و شاید همین قضیه هم در رضایت آنها از زندگی بی‌تاثیر نباشد. در واقع بلندی قد بدون اثرش بر درآمد، تحصیلات و زندگی خانوادگی؛ یك جو هم ارزش ندارد!( این هم برای دلخوشی كوتاه قد‌ها!) محققان می‌گویند علت بهتر بودن وضع قد بلند‌ها در جامعه این است كه نه تنها درآمد بیشتری دارند بلكه تحصیلات بهتر، كار و شغل بهتر و احتمالا زندگی خانوادگی شاد‌تری دارند. البته لازم است بررسی‌های بیشتری انجام شود تا معلوم شود چرا بلند قد‌ها بیشتر از بقیه افراد می‌توانند از قوای شناختی خود استفاده كرده و عملكرد بهتری داشته باشند.

ژنتیك سرنوشت را نمی‌سازد

متخصصان دانشگاه پرینستون معتقدند كه این امر به دوران كودكی افراد بلند قد برمی‌گردد. اگر در كودكی تغذیه بچه‌ها خوب باشد، از شر بیماری‌های دوران كودكی در امان مانده و رشد بهتری خواهند داشت. به همین ترتیب خواهند توانست از توانایی‌های خود تا حدی كه ژنتیك آنها اجازه ‌می‌دهد، كمال استفاده را ببرند. بلندی و كوتاهی ژنتیك به تنهایی قادر نیست تاثیری بر سرنوشت افراد و خانواده آنها بگذارد بلكه در واقع قد معیاری است كه نشان می‌دهد سلامت فرد در چه حد و اندازه‌ای بوده است. اگر تغذیه و بیماری‌ها بر قد افراد اثر خوبی گذاشته باشد، یعنی فرد سالم‌تر باشد در بزرگسالی هم زندگی مرفه و بهتری خواهد داشت و بالعكس اگر تاثیرات محیط مانند بیماری و سوء تغذیه باعث كوتاهی قد و اختلال در سلامت كسی شود، احتمالا نخواهد توانست از حداكثر قوای شناختی خود در زندگی استفاده كند و زندگی مرفه و شادی هم در انتظار او نخواهد بود!

خوب بخور تا پولدار شوی!

اگر در كودكی تغذیه خوبی داشته‌اید طالع شما روشن است و در آینده نزدیك ثروتمند خواهید شد. اشتباه نكنید قصد ما فالگیری و كف بینی نیست. این هم نتیجه تحقیقی است كه چندی پیش در مجله لانست به چاپ رسید. این تحقیق نشان داده كه تغذیه كودكان با غذاهای مقوی می‌تواند میزان درآمد آنها را در سنین بزرگسالی به‌طور قابل توجهی افزایش دهد.

شواهد نشان می‌دهد بچه‌های خانواده‌های ثروتمند در بزرگسالی قوی‌تر و متمول‌تر از
 همسالان خود در خانواده‌های فقیرتر هستند، اما علت این روند هنوز مبهم است. تغذیه، تحصیل، محیط اقتصادی و خدمات اجتماعی كه دولت ارائه می‌كند؛ همگی می‌توانند در این قضیه نقش داشته باشند اما چیزی كه در درازمدت در مطالعه‌ای میان روستاییان گواتمالا به دست آمد، نشان داد كه تغذیه تنها متغیری است كه در خانواده‌های مختلف متفاوت است. این مطالعه كه توسط مؤسسه بین‌المللی تحقیقات خط‌مشی غذایی، در طول 3 دهه میان پسر بچه‌های گواتمالایی انجام شد، نشان داد كودكانی كه پس از تولد تغذیه خوبی داشتند، در بزرگسالی درآمد بیشتری نسبت به سایرین – كه تغذیه مناسبی نداشتند- كسب می‌كردند. جالب است بدانید تفاوت درآمد آنها چیزی حدود دو برابر بود!

با مداخله و دادن مكمل‌های غذایی خیلی قوی به گروهی از كودكان( از 1969 تا 1977)، هم نتایج تایید شد؛ یعنی بعد از 3 دهه مشاهده شد كسانی كه بهترین تغذیه را تا سن 3سالگی ( و نه بعد از آن) داشتند، به‌طور متوسط ساعتی 50درصد بیش از سایر كودكان روستا درآمد داشتند. بنابر این مطالعه، بهبود تغذیه كودكان تا 3سالگی می‌تواند یك سرمایه‌گذاری مطمئن برای رشد اقتصادی خانواده در آینده باشد.

گول پولتان را نخورید!


با تمام بررسی‌هایی كه در این مورد انجام شده هنوز هم هیچ آدم عاقلی وجود ندارد كه بگوید پول شادی و خوشبختی می‌آورد. پول در كنار سلامت، تفاهم در زندگی خانوادگی و رضایت شغلی می‌تواند افراد را خوشحال و خوشبخت كند، نه به تنهایی. یكی از محققان دانشگاه پرینستون به نام دانیل كاهنمان كه در سال 2002 جایزه نوبل را برای به‌كارگیری اصول روانشناسی در اقتصاد به او دادند، معتقد است كه «قطعا این یك توهم است كه فكر كنیم پول شادی می‌آورد.»

ممكن است تصور شود هر كه در آمد بیشتری دارد بیشتر برای تفریح و ورزش وقت می‌گذارد، اما این چنین نیست و متأسفانه كسانی‌كه در آمد بیشتری دارند فكر می‌كنند بیشتر باید برای كار و سفر وقت بگذارند و به همین علت كمتر برای تفریح وقت گذارده و شادی كمتری را تجربه می‌كنند. علاوه بر این برخی تحقیقات هم نشان داده كه هرچه افراد ثروت بیشتری داشته باشند، تحت فشار افكار منفی و نگرانی بیشتری هستند و نمی‌توانند به همین راحتی بی‌خیال و شاد باشند. اینجاست كه باید به یاد توصیه‌های بزرگان افتاد: پول شادی نمی‌آورد اما قناعت چرا!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha