رییس کل سازمان نظام پزشکی در چهارمین همایش سراسری هیات‌های انتظامی که با حضور معاون اول قوه قضاییه، وزرای بهداشت ورفاه برگزار شد، گفت: قانون‌گذار همواره به جامعه پزشکی به علت اهمیت جایگاهی که در اجتماع دارد، توجه کرده است.

جامعه پزشکی کشور باید مورد تکریم و تقدیس قرار گیرد

سلامت نیوز : رییس کل سازمان نظام پزشکی در چهارمین همایش سراسری هیات‌های انتظامی که با حضور معاون اول قوه قضاییه، وزرای بهداشت ورفاه برگزار شد، گفت: قانون‌گذار همواره به جامعه پزشکی به علت اهمیت جایگاهی که در اجتماع دارد، توجه کرده است.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی با بیان اینکه در شروع دور جدید سازمان نظام پزشکی به علت اختلال در صدور حکم، به مدت شش ماه هیات‌های انتظامی در سراسر کشور در حالت شبه تعلیقی به سر می‌برد و موجب سرگردانی مردم و مراجعین در سراسر کشور شده بود، گفت: اما پس از آن که منتخبین نوین جامعه پزشکی مشغول به کار شدند، راه‌اندازی مجدد هیات‌های انتظامی کشور مطرح بود که به سرعت این کار صورت گرفت.

زالی با اشاره به اینکه امروز 198 دادسرای انتظامی نظام پزشکی در شهرستان‌ها و اقصی نقاط کشور مستقر هستند، افزود: در حال حاضر 202 هیات انتظامی بدوی در سراسر کشور وجود دارد و در استان‌های فارس، اصفهان، همدان و دزفول دو شبعه هیات بدوی برای کاهش اطاله دادرسی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: به همه روسای شورای هماهنگی و روسای نظام پزشکی استان‌ها این اختیار داده شده که بتوانند به تشکیل هیات‌های متعدد بدوی و تجدید نظر اقدام کنند تا برای رسیدگی به پرونده‌ها با سرعت عمل بیشتری اقدام شود. امید است اطاله دادرسی که نگرانی مردم و جامعه پزشکی است، کاهش یابد.

زالی با طرح این موضوع که در حال حاضر 385 نفر در کسوت هیات‌های تجدید نظر خدمت می‌کنند، اظهار داشت: در سراسر کشور 35 هیات تجدید نظر استانی وجود دارد و در استان‌های مازندران، آذربایجان غربی، خوزستان و تهران دو هیات تجدید نظر استانی تشکیل شده است. در مجموع در هیات‌های بدوی بالغ بر 2 هزار و 222 نفر از افراد خوشنام جامعه پزشکی در اقصی نقاط کشور فعالند .

وی ادامه داد: همچنین 809 دادستان در دادسرای انتظامی سراسر کشور کنار دادیارانی که انتخاب شدند، رسیدگی اولیه پرونده انتظامی را در دستور کار قرار می‌دهند. مجموع غیر از همکارانی که از پزشکی قانونی و قوه قضاییه مستقیما به مجموع هیات‌های ما معرفی می‌شوند بالغ بر 3 هزار483 نفر در جایگاه ناوگان انتظامی سازمان نظام پزشکی در بحث نیروی انسانی در کسوت‌های هیات‌های تجدید نظرٰ، بدوی و عالی مشغول فعالیت هستند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با عنوان اینکه در حال حاضر بالغ بر هزار و 100 نفر از اساتید برجسته پزشکی کشور که افراد خوشنام و مورد اعتماد مردم و جامعه پزشکی هستند در جایگاه کارشناسان تخصصی در کنار هیات‌هاخواهند بود، ابراز داشت: خوشحالیم که اعلام کنیم برای نخستین بار تمام این افراد با معرفی انجمن‌های علمی - تخصصی که افراد خوشنامی نیز بوده و از وجاهت بالایی برخوردارند، دراین هیات‌ها حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: امروز بالغ بر یک بانک 3 هزار نفره کارشناس مبرز در کنار هیات‌های انتظامی حضور دارند که می‌توانند به عنوان منابع کارشناسی و تصمیمات علمی و فنی در کنار هیات‌های انتظامی باشند.

زالی همچنین ادامه داد: بعد از گذشت 40 سال برای اولین بار هیات عالی انتظامی را به دو هیات عالی (شعبه اصلی و شعبه دوم) افزایش دادیم.

وی با توضیح اینکه تعداد مراجعات در 6 ماه نخست امسال برای پرونده‌های موجود به علت تامین زیر ساخت نیروی انسانی و هیات‌هاست، گفت: در سال جاری مجموعه شکایت‌های ثبت شده در 6 ماهه اول سال در دادسراهای انتظامی نظام پزشکی در سراسر کشور بالغ بر 2 هزار و 490 مورد بوده که از این تعداد حدود 2 هزار و 170 مورد در هیات‌های بدوی جاری، 711 پرونده در هیات‌های تجدید نظر استانی و 141 پرونده در هیات‌های عالی به ثیت رسیده‌اند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه مهم‌ترین و فربه‌ترین بخش قانون انتظامی که از ماده 28 تا 41 قانون نظام پزشکی را در برمی‌گیرد، ناظر به حوزه انتظامی کشور است، خاطرنشان کرد: در واقع قانون‌گذار در کشور ما توجه ویژه به جایگاه والا و مقدس جامعه پزشکی داشته و به همین علت رسیدگی به تخلفات در این حوزه را به خود مجموعه سپرده است.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پزشکی، وی ادامه داد: این هم نشان دهنده آن است که قانون‌گذار همواره به جامعه پزشکی به علت اهمیت جایگاهی که در اجتماع دارد، توجه کرده است. باید مسائل مربوط به پزشکان را در دورن خانواده خود پزشکان مورد بررسی و تحت تحلیل قرار داد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، گفت: راهبرد عمومی برای همه ما در رسانه‌ها، در فضای اجتماعی و در فضاهای عمومی، فرمایشات گوهربار مقام معظم رهبری است. ایشان مهندسی گفتمان‌های اجتماعی را در سال‌های اخیر به عنوان کار بخردانه و هوشمندانه ترسیم کرده‌اند.

زالی اظهار داشت: ایشان فرمودند جامعه پزشکی کشور باید مورد تکریم و تقدیس قرار گیرد و ایشان دو بار در فرمایشات خود تصریح فرمودند که من اصرار دارم از واژه مقدس برای جامعه پزشکی استفاده شود. این راهبرد اساسی ما است و اساسا هم فکر می کنم از این منظری که اعتماد مهم‌ترین عنصر روابط بین بیماران و پرشکان است، باید همه تلاش کنیم با سازه عنصر اعتماد پیش رویم.

وی ابراز داشت: ارتباط مردم با اطبای ایرانی یک ارتباط از جنس شرقی و بر اساس ملاطفت و هیجانات مثبت است. باید همه کمک کنیم و از جامعه پزشکی و مردم صیانت کنیم تا مورد ابراز لطف مستمر مردم باشیم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به بند "ز" ماده "3 " قانون تشکیل نظام پزشکی گفت: در واقع مرجع رسمی برای دادگاه و دادسراهای کشور در حوزه بزه انتظامی پزشکی در اختیار نظام پزشکی است. لذا توجه به این مهم پرونده‌هایی را که در این زمینه مصداقیت دارند، به نظام پزشکی فرستاده شود.

وی اظهار رداشت: قانونگذار آن قدر برای جامعه پزشکی اهمیت ویژه‌ای قائل بوده که درتبصره 2 ماده 41 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی حتی در مواردی که بزه اجتماعی غیرصنفی وحرفه‌ای برای پزشک حاصل می‌شود را به نظام پزشکی سپرده تا کارشناسان هیات‌های بدوی ما در امور غیرتخلفات صنفی و حرفه‌ای هم بتوانند به عنوان مشاورین قوه قضاییه عمل کنند و این نشان می‌دهد که چقدر جایگاه جامعه پزشکی از نظر قانون گذار مهم بوده است.

زالی در پایان اضافه کرد: همچنین در همین ماده 41 مشاهده می‌کنیم که دادسراها و دادگاه‌ها پیش از جلب این پزشک باید مراتب را به هیات‌های بدومی انتظامی محل و شهرستان اعلام کنند که من فکر می کنم حجت‌الاسلام اژه‌ای این چند مورد را به همکاران خود مجددا اعلام کنند که انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ک درسخوانده ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    اری در جامعه ما تنها پزشکان درسخوانده اندو دود چراغ خورده اند و در جبهه ها خدمت کرده اند و خدمات شایان به کشور انجام داده اند و تنها نخبگان این سرزمین هستند اری تنها انها سزوار واژه جامعه مقدس هستند چون : تنها درامد انها حاصل درد و رنج مردم است حال چه داشته باشند و چه نداشته باشند تنها انها برای خود قانون می نویسند و خود بر ان نظارت می کنند حال چه این قاون در ست باشد یاغلط تنها انها مزد خدمات خویش را خود مشخص می کنند هرچند که قیمت ویزیت یک بیمارشان به برابر با مزد یک روز بیمارشان باشد تنها انها می توانند طرحی متحول ارائه کنند که از قبل کارکرد دیگران درامد کسب کنند اخر در این جامعه تنها انها خدمت می کنن تنها انها مردم را وامدار خود می دانندو برای دیگران ارزشی قائل نیستند وارزش هرکس را تنها با معیار پول می سنجند اری اسمان تپیده و از دل پزشکان ایران زمین فرو افتاده اند و بس اقایان تورا بخدا بس کنید اینهمه مظلوم نمائی