جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴
کد خبر: 128050

سلامت نیوز:  یک دکترای تغذیه با تاکید بر اینکه اگر فردی وزن کلی و «تناسب وزن به قد» مناسبی داشته باشد اما با مشکل تجمع چربی شکمی مواجه باشد، همچنان در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی و دیابت نوع 2 قرار دارد، گفت: اگر می‌خواهید چربی‌های بدن خود را کاهش دهید و این کاهش ماندگار باشد، از یک برنامه کاهش وزن تدریجی پیروی کنید.

 

دکتر مینو فروزانی در گفت‌وگو با ایسنا:  با بیان اینکه چربی شکمی فقط به لایه زیر پوست محدود نمی‌شود، گفت: عمق این چربی‌ها آنقدر زیاد است که اعضای داخل شکم را نیز احاطه می‌کند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: هرچند که چربی زیر پوست از لحاظ زیبایی و تناسب اندام ایجاد مشکل می‌کند، اما چربی‌هایی که اطراف اندام‌های داخلی تجمع پیدا می‌کنند به مراتب خطرناک‌تر هستند.

 

فروزانی خاطر نشان کرد: بیماری‌های قلبی - عروقی، دیابت نوع 2 و برخی انواع سرطان از مشکلاتی است که در اثر وجود این چربی‌ها برای سلامتی ایجاد می‌شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه رابطه معنی‌داری میان چربی شکمی و مرگ زودرس وجود دارد، گفت: تحقیقات ثابت کرده‌اند که حتی اگر فردی وزن کلی و تناسب وزن به قد مناسبی داشته باشد، اما با مشکل تجمع چربی شکمی مواحه باشد، همچنان در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی -عروقی قرار دارد.

 

فروزانی با اشاره به اینکه می‌توانید چربی شکمی خود را از راه‌های گوناگون از جمله ورزش‌های موضعی کنترل کنید، گفت: انجام ورزش‌های موضعی تنها راه از بین بردن این چربی‌ها نیست. توجه داشته باشید که برای کاهش چربی‌هایی که اطراف اندام‌های داخلی شما را پوشانده‌اند، استفاده از راه‌هایی که منجر به کاهش وزن کلی بدن می‌شوند، موثرند.

 

وی برای مبارزه با چربی‌های دور شکم توجه به رعایت نکاتی را ضروری دانست و گفت: رژیم غذایی سالمی داشته باشید. سعی کنید بیشتر از غذاهای حاوی سبزیجات استفاده کنید. میوه‌ها، غلات، لبنیات کم چرب، و پروتئین‌های کم چرب را نیز فراموش نکنید. مصرف چربی‌های اشباع شده که در گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، پنیر و کره یافت می‌شود را محدود کنید.

 

فروزانی بر کاهش میزان مصرف وعده‌های غذایی تاکید کرد و گفت: حتی اگر سعی کنید از مواد غذایی سالم استفاده کنید، به هر حال پرخوری باعث دریافت میزان زیادی انرژی می‌شود که در نتیجه وزن و بویژه چربی‌های دور شکم را افزایش می‌دهد.

 

این دکترای تغذیه یادآور شد: در خانه، وعده‌های غذایی خود را کم حجم در نظر بگیرید و در رستوران، یک پرس غذا را با فرد دیگری شریک شوید یا نیمی از غذا را بخورید و باقی را به همراه خود به خانه ببرید.

 

وی با اشاره به اینکه باید برای کاهش چربی‌های دور شکم فعالیت فیزیکی را در برنامه روزانه خود بگنجانید، گفت: برای رسیدن به نتیجه مطلوب، فعالیت‌های سبک و هوازی، مانند پیاده‌روی به مدت 150 دقیقه در هفته یا دویدن سبک به مدت 75 دقیقه در هفته توصیه می‌شود. اگر قصد کاهش وزن یا رسیدن به برخی اهداف وزنی و تناسب اندام خاصی را دارید، شاید لازم باشد بیشتر و جدی‌تر ورزش کنید.

 

فروزانی در پایان تصریح کرد: اگر می‌خواهید چربی‌های بدن خود را کاهش دهید و این کاهش ماندگار باشد، از یک برنامه کاهش وزن تدریجی پیروی کنید. کاهش هفته‌ای یک کیلوگرم از وزن بدن ایده‌آل محسوب می‌شود. بهتر است قبل از شروع کاهش وزن با یک متخصص و یا کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا احمدیان ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    با تشکر از دکتر فروزانی. من مربی کاهش وزن و چربی سوزی و تناسب اندام هستم.بنظر من 3 عامل یک شکم صاف و تراشیده رو میسازه... 1-تغذیه 2 تمرین 3 ژنتیک با تشکر