رییس مركز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی از توزیع واكسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های سراسر كشور خبر داد.

دكتر داوود یادگاری با اعلام این خبر گفت: با توجه به آغاز فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا بهترین روش جلوگیری از ابتلا به این بیماری پیشگیری از ابتلا به آن است كه مناسب‌ترین شیوه پیشگیری واكسیناسیون در برابر این بیماری است.

وی به افراد در معرض خطر توصیه كرد: پس از مشورت با پزشك معالج خود نسبت به واكسیناسیون اقدام كنند.

دكتر یادگاری افراد بالای 65 سال، كودكان بالای شش ماه و زیر پنج سال (با نظر متخصصان اطفال)، مبتلایان به بیماریهای قلبی و ریوی، دیابت، كلیوی و اشخاصی كه به سایر بیماریهای مزمن دچار هستند، مادران باردار، كودكان مبتلا به آسم، پرسنل مراكز درمانی و شاغلان خانه‌های سالمندان و عده‌ای كه مراقبت از سالمندان را عهده دار هستند به عنوان افراد در معرض خطر برشمرد كه واكسیناسیون آنان ضروری است.

وی اضافه كرد: این افراد می‌بایست هر سال پیش از شروع سرما - اواخر شهریور و اوایل مهرماه - در برابر ویروس آنفلوآنزا واكسینه شوند.

دكتر یادگاری تصریح كرد: ویروس آنفلوآنزا به دلیل مسری بودن به سرعت منتشر می‌شود و با وجود آن كه خود به خود بهبود می‌یابد به دلیل گستردگی انتشار ویروس، لطمه‌های زیادی به فرد و جامعه می‌زند كه شایع‌ترین آن پدیده غیبت از محل كار و مدرسه در بزرگسالان و كودكان است.

وی ادامه داد: ویروس این بیماری در ابتدا سیستم دستگاه تنفسی را مبتلا كرده و پس از آن می‌تواند وارد تمام بدن شده و با علایمی از قبیل تب بالای ناگهانی، سر درد، درد عمومی بدن و عضلات، گلو درد، سرفه‌های خشك،‌ گرفتگی و آب ریزش بینی و در برخی كودكان با عوارض گوارش همچون تهوع، اسهال و استفراغ ظهور می‌یابد.

به گفته رییس مركز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، بیماری آنفلوآنزا در افرادی كه بیماری زمینه‌ای دارند، می‌تواند با شدت و مشكلات بیشتری همراه بوده كه عوارض عفونت ریوی ناشی از تهاجم ویروس یا عفونت ثانویه ریوی، سینوزیت، عفونت گوش و ... در گروهی كه بیماری زمینه‌ای قلبی و ریوی دارند، باعث تشدید آن بیماری می‌شود.

وی با تاكید بر رعایت بهداشت فردی و شست و شوی دست‌ها اظهار داشت: توصیه می‌شود، مبتلایان به آنفلوآنزا پس از ابتلا در خانه استراحت كرده تا از شیوع بیماری جلوگیری شود، همچنین از حضور در محیط‌های شلوغ و پر تجمع بپرهیزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha