عضو گروه تخصصی مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا با تاکید بر اهمیت و نقش ژنتیک در درمان ناباروری گفت: آنچه برعهده علم ژنتیک است، تشخیص و شناسایی علل ژنتیکی ناباروری و اطمینان از تولد فرزندی سالم است.

سلامت نیوز: عضو گروه تخصصی مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا با تاکید بر اهمیت و نقش ژنتیک در درمان ناباروری گفت: آنچه برعهده علم ژنتیک است، تشخیص و شناسایی علل ژنتیکی ناباروری و اطمینان از تولد فرزندی سالم است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سعیدرضا غفاری افزود: زوجی که دچار مشکل جابه جایی کروموزومی و به دنبال آن ناباروری یا سقط مکرر می شوند، بدون مراقبت های ژنتیکی امکان تولد فرزند معلول در آنها وجود دارد.

غفاری گفت: بنابراین با استفاده از علم ژنتیک می توان با تشخیص دقیق و انتخاب جنین های سالم نه تنها سقط مکرر یا ناباروری حاصل از اینگونه ناهنجاری ها را درمان کرد، بلکه از تولد فرزند معلول نیز پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه انسان ها تا حد بسیار زیادی تمام صفات خود را از نسل قبل از خویش به ارث می برند، افزود: این صفات ممکن است شامل صفات خوب یا دارای مشکل باشد و خوبی ها، محدودیت ها، بیماری ها و همه ویژگی ها از وراثت که نیمی از پدر و نیمی از مادر است، به ارث برده می شود.

غفاری اظهار کرد: بیماری های ژنتیکی یا حالت کروموزومی دارند یا حالت تک ژنی که برخی از بیماری های کروموزومی منجر به ناباروری می شود.

وی با بیان اینکه ژنتیک در حوزه ناباروری بر روی هر دو جنس زن و مرد تاثیرگذار است، افزود: در علم ژنتیک و در تقسیم بندی تخصصی، ناباروری به دو بخش مردان و زنان تقسیم می شود و اگر یک کروموزوم در مرد اضافه باشد یا همان کروموزوم در یک زن کم باشد، سبب ناباروری آنها می شود بنابراین کروموزوم ها در مردان و زنان نقش مشابهی دارد.

مسوول کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد با اشاره به روش های درمانی موجود برای درمان ناباروری زوجین گفت: درمان صحیح و موثر نیازمند دریافت یک شرح حال کامل و تشخیص صحیح است و نسل جدید تکنیک های ژنتیکی برای درمان باروری با بهره گیری از روش های کمک باروری درصد موفقیت باروری را تا حدود 80 رسانده که شامل تشخیص، پیشگیری و کمک به درمان ناباروری است.

دکتر حمیدرضا خرم خورشید، متخصص ژنتیک پزشکی و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا نیز با اشاره به مراحل مختلف تکامل جنین در رحم مادر گفت: چنانچه در هر کدام از مراحل رشد جنین مشکلی پیش آید، سبب ناباروری در مرد یا زن می شود که می تواند برگرفته از عوامل محیطی، ژنتیکی یا تلفیقی از هر دو عامل باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha