رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ضمن اشاره به دشواری‌های کار متخصصان عفونی اطفال، برخی اقدامات لازم در این زمینه را تشریح کرد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ضمن اشاره به دشواری‌های کار متخصصان عفونی اطفال، برخی اقدامات لازم در این زمینه را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز، علیرضا زالی در دهمین همایش انجمن عفونی اطفال و ششمین بزرگداشت دکتر سیداحمد سیادتی با بیان این‌که در سال‌های اخیر یافته‌های نوین طب کودکان موجب ایجاد مفاهیم جدیدی شده و موضوعات جذابی را ایجاد کرده است گفت: طب کودکان با سختی‌های شغلی همراه بوده و بخشی از آن متفاوت با سایر عرصه‌های خدماتی است. یکی از سختی‌های کار متخصصین اطفال در نرخ‌گذاری ویزیت است که این مهم به بهبود وضع کودکان کمک نمی‌کند. متخصصین اطفال در علوم پزشکی کمترین کارانه را دریافت می‌کنند.

زالی ادامه داد: در عین حال نوع مراجعین در این حوزه کار پزشک را سخت‌تر می‌کند زیرا با کودکی سروکار دارند که فاقد توانایی‌های ارتباطی است و بخش عمده‌ای از وقت متخصص علاوه بر معاینه بالینی دقیق کودک، معطوف به شرح‌ حال گرفتن از والدین اوست که این موضوع وقت زیادی از پزشک می‌گیرد چرا که در مورد یک کودک امکان برقراری ارتباط کلامی وجود ندارد. یکی دیگر از مشکلات حوزه عفونی اطفال، اضطرابی است که در هنگام بیماری کودک در والدین و اطرافیان او وجود دارد و این سختی کار را بیشتر کرده و این تشویش موجود در محیط خانواده به پزشک نیز منتقل می‌شود و پزشک اطفال استرس زیادی را تجربه می‌کند.

زالی در همین مورد اظهار کرد: علائم بالینی در کودکان همپوشانی دارد که این موضوع را برای پزشک سخت‌تر می‌کند و به همین دلیل تشخیص بیماری کودکان دشوار است. همچنین در بحث درمان کودکان امکان تداخل داروها، نوع و مصرف منظم داروها کار پزشک راسخت‌تر می‌کند مثلاً برای فرد بزرگسال دوز مشخصی از دارو را داریم اما در کودکان بخش زیادی از درمان و داروها مربوط به وزن کودک است و باید بر اساس وزن کودک مشخص شود که این کار بسیار پیچیده و سخت بوده و وقت و انرژی پزشک را می‌گیرد.

وی با بیان این‌که متخصصان اطفال با شرایط سختی در حوزه سرپایی در برابر کودکان مواجه هستند گفت: این در حالی است که جبران خدمات اطفال به خوبی انجام نشده و انجمن‌ها و گروه‌های فوق تخصصی باید به ما کمک کنند و البته تعرفه‌های گروه اطفال باید متفاوت از سایر گروه‌ها باشد.

زالی با اشاره به کتاب ارزش نسبی خدمات اظهار کرد: یک بحث بزرگتری را که دنبال می‌کنیم این است که بعد از ابلاغ کتاب ارزش نسبی خدمات متوجه شدیم که بخش‌هایی وجود دارد که در این کتاب دیده نشده و یکی از آن‌ها مربوط به خدمات سرپایی است که تحقق این بخش یکی از کارها و برنامه‌های ماست. امسال با کمک سازمان مالیاتی و طبق تفاهم‌نامه‌ای که امضا کردیم، گروه کودکان را در اولین گروه مالیاتی قرار دادیم تا مالیات کمتری را پرداخت کنند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر به‌کار بردن واژه «مقدس» برای جامعه پزشکی و لزوم احترام به این گروه گفت: جامعه پزشکی همیشه کنار مردم بوده و اگر از خودگذشتگی‌های پزشکان در برخی مسائل مثل تحریم‌ها نبود ما دچار مشکل می‌شدیم، بنابراین باید احترام ویژه‌ای برای جامعه پزشکی کشور قائل باشیم. همه ما باید تلاش کنیم که با گروه پزشکی گفتمانی مبتنی بر گفتمان احترام‌آمیز داشته باشیم. علت این‌که بحث جامعه پزشکی از اهمیت ویژه‌ برخوردار است این است که این گروه یک گروه مرجع در جامعه است و تعالی آن باعث فرهنگ‌سازی تکریم و احترام می‌شود. بین پزشکان و مردم ارتباط تنگاتنگ عاطفی از نوع شرقی وجود دارد که قابل توصیف در هیچ کجای جهان نیست و این خصلت باعث شده جامعه پزشکی کماکان جزو گروه‌های بالای مرجع در جامعه باشد و توفیق آن معطوف به اعتماد بیمار است.

زالی افزود: متخصصان کودکان ما ارتباط عاطفی مناسبی با خانواده‌ها برقرار کرده و حتی مشاوران خانواده‌ها در سال‌های بعد بوده‌اند.

زالی با تأکید بر اهمیت اعتماد مردم و بیمار به پزشکان و ضمن اشاره به میزان شکایات اعلام شده در سامانه 1690 گفت: باید سعی شود که عنصر اعتماد مردم به پزشکان مخدوش نشود زیرا در غیر این صورت بزرگترین آسیب را مردم و بیماران خواهند دید و باید تلاش کنیم اعتماد به پزشکان در بین مردم وجود داشته باشد. اتفاق اخیری که در حوزه نظارتی افتاد برگ زرین دیگری در جامعه پزشکی کشور آویخت. به این صورت که در 10 روز اخیر آمارهای تحلیلی در سراسر کشور در رابطه با بحث‌های نظارتی حاکی از کمتر‌ بودن شکایات از انگشتان دو دست بوده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی در پایان با اشاره به خدمات سیداحمد سیادتی اظهار کرد: دکتر سیادتی نمادی از یک متخصص سخت‌کوش و علمی در عفونی اطفال بوده و حتی در هنگام بیماری در جلسات شورای عالی نظام پزشکی شرکت می‌کردند و تمام قد از جامعه پزشکی کشور دفاع می‌کردند و مرتباً دغدغه جامعه پزشکی را داشتند. پیشنهاد می‌کنم در سال‌های بعدی انجمن عفونی اطفال با همکاری سازمان نظام پزشکی چیزی شبیه به جایزه دکتر سیادتی را تدارک دیده و آن را به جوانان این رشته اهدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha