شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 128154

یک دکترای مدیریت سلامت با بیان اینکه رعایت استانداردهای لازم و ایمنی بیمار در بیمارستان‌ها ضروری است، گفت: 10 تا 15 درصد بیماران بستری در بیمارستان‌ها گرفتار خطاهای پزشکی می‌شوند و این امر می‌تواند سلامت بیمار را تهدید کند. بنابراین توجه به ایمنی بیمار در بیمارستان‌ها اهمیت دارد.

خطاهای پزشکی در بیمارستان‌ها

سلامت نیوز: یک دکترای مدیریت سلامت با بیان اینکه رعایت استانداردهای لازم و ایمنی بیمار در بیمارستان‌ها ضروری است، گفت: 10 تا 15 درصد بیماران بستری در بیمارستان‌ها گرفتار خطاهای پزشکی می‌شوند و این امر می‌تواند سلامت بیمار را تهدید کند. بنابراین توجه به ایمنی بیمار در بیمارستان‌ها اهمیت دارد.

دکتر نادر مرکزی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه وزارت بهداشت طی چند سال اخیر با آموزش توانسته مدیران و متخصصان بیمارستانی را با ایمنی بیمار و استانداردهای روز آشنا کند، تاکید کرد: در فرهنگ سازمانی باید مدیران ارشد و همچنین تصمیم‌گیران اجرایی و دیگر مسئولان بیمارستان از ایمنی بیمار آگاه باشند و زمینه را برای رعایت استانداردهای لازم فراهم کنند.

مرکزی‌مقدم با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت (WHO) استانداردهایی را تحت عنوان استانداردهای بیمارستان‌های دوستدار ایمنی بیمار منتشر کرده است، افزود: خوشبختانه در کشور ما این استانداردها ترجمه شده است و در سطح ملی و کشورهای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت دنبال می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش ادامه داد: بیمارستان‌هایی که بتوانند در زمینه ارائه 12 استاندارد الزامی از سوی WHO، خودشان را مطرح کنند، می‌توانند برای ارزیابی داوطلب شوند و در سطح بندی جهانی قرار داشته باشند. رویکرد وزارت بهداشت در زمینه استانداردها نیز همین موضوع است.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی ارتش با بیان این مطلب که مشارکت خانواده بیمار در روند درمان بسیار موثر است، گفت: بستری تا ترخیص بیمار و همچنین سپری کردن دوره نقاهت بیمار در منزل بر عهده خانواده و بستگان بیمار است. بنابراین توجه بیمارستان در خصوص مشارکت بیمار و خانواده او در روند درمان بسیار اهمیت دارد.

وی در پایان یادآور شد: انگیزه‌ای که می‌تواند برای بیمارستان‌ها و کارکنان آنها مطرح باشد، این است که ایمنی بیمار می‌تواند بخشی از پاسخگویی آنها در قالب ارزیابی‌هایی باشد که سطح سازمانی و همچنین سطح عملکردی را در برگیرد و حرکتی به سوی افزایش استانداردها برای سلامتی هر چه بهتر مردم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha