سازمان ملل اعلام كرد: هنوز نزدیك به 200 هزار كودك افغانی طی برنامه سه روزه ایمن سازی در برابر فلج اطفال، واكسینه نشده‌اند.

 این كودكان ساكن جنوب افغانستان هستند كه به دلیل درگیری‌های مربوط به افراد طالبان در این منطقه واكسیناسیون آنها انجام نشده است.

سازمان ملل در روز صلح برنامه سه روزه مایه كوبی در شش استان افغانستان را آغاز كرد كه هدف آن واكسیناسیون 85/1 میلیون كودك زیر پنج سال در برابر بیماری فلج اطفال بوده است.

جمیل دانش سخنگوی این سازمان خطاب به گزارشگران اظهار داشت: متاسفانه 190 هزار كودك كه بیشتر آنها در مناطق جنوبی استانهای هیلمند و قندهار بودند، به دلیل درگیری‌های مزاحم و مانع، ‌از این برنامه جا مانده‌اند و واكسینه نشدند.

این در حالی است كه در تمام مدت اجرای برنامه از طالبان كه مهمترین عامل اغتشاش در مناطق مزبور است بارها خواسته شد از حمله به كاركنان و داوطلبان بهداشتی كه مسوولیت اجرای برنامه واكسیناسیون را برعهده دارند، خودداری كند.

به گزارش سازمان ملل، افغانستان هنوز از معدود كشورهایی است كه ویروس فلج اطفال در آنجا مشاهده می‌شود به طوری كه در سال جاری 18 مورد جدید ابتلا به فلج در این كشور گزارش شده است.

عمده موارد ابتلا در مناطق جنوبی و شرقی كشور كه قربانی درگیری‌ها هستند بروز می‌كنند چرا كه ماموران و پرسنل بهداشتی به شدت در معرض خطر هستند و به اطفال دسترسی ندارند. سازمان ملل دوباره از افغانها درخواست كرده است كه كاركنان بهداشتی را وارد اختلافات خود نكنند و اجازه دهند كه این افراد در برنامه ماه آینده واكسیناسیون، اقدامات بهداشتی خود را به انجام برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha