شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 128160

آیا می دانید به علت نبود دانش یا کمبود دانش در پزشکی، هر دقیقه جان انسان های زیادی گرفته می شود.

دانش دشمن بیماری

سلامت نیوز :  وحید اسلامی ، مشاور و مدرس حوزه مدیریت دانش طی یادداشتی اختصاصی به سلامت نیوز نوشت : آیا می دانید به علت نبود دانش یا کمبود دانش در پزشکی، هر دقیقه جان انسان های زیادی گرفته می شود. برخی مواقع مرگ یک انسان، موجب از بین رفتن کتابخانه ای از دانش می شود.

با وجود اینکه می گویند هر پنج دقیقه یک موضوع جدید در دانش پزشکی ایجاد می شود اما همچنان خلاءهای دانشی فراوانی برای درمان بیماری ها و حتی کاهش آن ها وجود دارد.  آیا می دانید چه هزینه ای برای عدم آگاهی خود در حوزه بهداشت و درمان پرداخت می کنید. جالب اینجاست که در احوالپرسی های روزانه از "سلامت باشید" به وفور استفاده می کنیم یا در جواب چه خبر؟ می گوییم "سلامتی" اما نمی دانیم برای سالم ماندن به آگاهی نیاز داریم.

دانشی که قطعاً عامل نجات شما می شود اما چون نمی دانیم این دانش کجاست و نزد چه کسی می باشد؟ ممکن است نادانسته دچار اشتباه در حوزه غذا، هوا و آب شویم و به این ترتیب وضع بدتر شود.

آیا نباید مدیریت دانش به طرح تحول نظام سلامت کمک کند تا از این طریق یار و یاور انسان ها باشد،  آیا نباید بیمارستان ها در سراسر کشور طالب ثبت و تسهیم دانش به مردم باشند تا شیوع بیماری ها کمتر شود. آهای مراکر درمانی، بیمارستان ها و کلینیک ها به مردم دانش بدهید که به خود کمک کنند تا از این طریق به بخش سلامت نیز کمک شود.

پس باید شعار حوزه بهداشت و درمان ما جنگ با بیماری بوسیله دانش باشد. هر دقیقه انسان های زیادی به دلیل تکرار اشتباه دیگران و عدم مراقبت های لازم دچار بیماری می شوند چون تجربیات قبلی ها در جایی وجود ندارد تا بتوان به آن مراجعه کرد. البته عمل خودمراقبتی در جای خود مهم است که من آن را همان خودیادگیری مینامم.

[quote-left] آیا نباید مدیریت دانش به طرح تحول نظام سلامت کمک کند تا از این طریق یار و یاور انسان ها باشد،  آیا نباید بیمارستان ها در سراسر کشور طالب ثبت و تسهیم دانش به مردم باشند تا شیوع بیماری ها کمتر شود.[/quote-left]


مدیریت دانش با تشکیل انجمن های خبرگی در میان پزشکان به آنها کمک می کند تا با هم افزایی دانشی با یکدیگر فنون جدید در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها را با سرعت بیشتری ابداع کنند.

ایجاد پایگاه اطلاعاتی دارو به نظام سلامت ما کمک می کند که بدانند چه دارویی به چه میزانی مصرف می شود؟ از یک نسخه چند بار استفاده شده است؟ اصلاً سوابق سلامت یک انسان کجا نگهداری می شود تا وقتی به پزشک مراجعه می کنی دیگر پزشک به ذهن خود فشار نیاورد که کی پیش من آمده بودی و مشکلت چه بود...!!!


مدیر دانش سازمان بهداشت و درمان انگلیس می گوید: "دانش دشمن بیماری است. استفاده از آنچه ما می دانیم تاثیر بیشتری از هر نوع دارو یا تکنولوژی در دهه بعدی خواهد گذاشت. من در مورد سه نوع دانش در نظام بهداشت و درمان صحبت می کنم: آمار، شواهد و اشتباهات. پس لازم است که ما قادر باشیم این موضوع را به صورت ساده به اطلاع همه برسانیم".


یک تجربه موفق از تولید دانش بنیان در کشورمان تولید داروی سینووکس برای درمان بیماری ام اس بود که توسط شرکت سیناژن تولید و جزو صادرات دانش بنیان کشور نیز محسوب می شود.

مثال دیگر شرکت هافمن لاروشه یکی از غول های اقتصادی سوئیس است که برای تقلیل زمان معرفی داروهای جدید خود به بازار، مدیریت دانش را اجرا کرد که اگر این پروژه را انجام نمی داد به ازاء هر روز تاخیر ورود دارو به بازار یکی میلیون دلار خسارت به شرکت وارد می شد.

هم اکنون شرکت های دارویی بزرگ دنیا از فروش حق لیسانس تولیدات دارویی خود درآمدهای بالایی را بدست می آورند و یک نمونه از آن داروی تامی فلو برای درمان آنفولانزای خوکی بود که به دلیل شیوع این بیماری ارزش سهام شرکت تولید کننده آن را 3 برابر افزایش داد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha