شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 128163

نتایج تحقیقات نشان می دهد، بعضی از مواد غذایی حاوی فلزات خطرناک است. کادمیوم به طور طبیعی در تمام سبزی ها و غلات سبوس دار موجود است و با افزایش تراکم آن در کلیه، می تواند در دراز مدت به آن آسیب برساند.

غذاهایی که حاوی سم هستند

سلامت نیوز: نتایج تحقیقات نشان می دهد، بعضی از مواد غذایی حاوی فلزات خطرناک است. کادمیوم به طور طبیعی در تمام سبزی ها و غلات سبوس دار موجود است و با افزایش تراکم آن در کلیه، می تواند در دراز مدت به آن آسیب برساند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه خراسان نوشت: جیوه موجود در برخی از آب‌ها هم می تواند روی غذاهای دریایی تأثیر بگذارد. شکلات نیز حاوی آلومینیم است که در رنگ های خوراکی استفاده می شود، حیوانات شکاری نیز معمولاً با گلوله که حاوی سرب است، کشته می شوند. محققان می گویند بسیاری از فرآورده های برنج مانند برشتوک می تواند حاوی میزان زیاد آرسنیک باشد؛ زیرا آرسنیک آب از طریق برنج جذب می شود؛ اگر چه میزان سم در برنج در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نمی کند، نتایج تحقیقات نشان می دهد امکان خارج شدن ۸۰ درصد آرسنیک از برنج هنگام پخت وجود دارد. بدین طریق که قبل از پخت، برنج باید خوب شسته و در حجم آب زیاد جوشانده شود تا سم خارج شود و پس از پخت مجدداً با آب داغ شسته شود.

سم در سبزیجات:

کادمیوم (Cadmium) به طور طبیعی در تمامی سبزی ها و غلات سبوس دار موجود است و از طریق خاک وارد آن ها می شود.مقدار زیاد این فلز سرطان زا و مسموم کننده است. این ماده در مدت طولانی در کلیه تراکم پیدا می کند و می تواند باعث آسیب شود و در موارد حاد نیز، بیماری کلیه ایجاد کند.

به گفته محققان ایرلندی، عجیب آن است که افرادی که سالم زندگی می کنند و برنامه غذایی گیاه خواری دارند، به میزان زیادی در معرض کادمیوم قرار می گیرند، هر چند برای از بین بردن کادمیوم، باید سبزیجات را خوب شست و پوست کرد.

*جیوه در تن ماهی: جیوه ای که از فاضلاب های صنعتی در اقیانوس ها رها می شود می تواند روی غذاهای دریایی تأثیر بگذارد. این ماده توسط ماهی مصرف می شود و به تدریج این سم در بدن آبزیان انباشته می شود. ماهی تن منبع اصلی جیوه است، که می تواند روی رشد کودک و جنین تأثیر مخرب بگذارد. برای بزرگسالان، وجود این ماده شیمیایی با بروز افسردگی، لرزش، بی خوابی، سردرد و تغییرات شخصیتی ارتباط داده شده است. این فلز در بدن به ویژه کبد و کلیه تراکم پیدا می کند.

متخصصان، مصرف ماهی  ذکر شده را به کودکان و زنان باردار توصیه نمی کنند و سایر افراد نیز تنها هفته ای یک بار می توانند از آن استفاده کنند.

*شکلات: شکلات می تواند حاوی آلومینیم (که در رنگ غذا از آن استفاده می شود) باشد. بالاترین میزان آلومینیم در چای یافت شده است. چای در خاک های اسیدی رشد می کند که دارای میزان بالای آلومینیم است این فلز در برگ های این گیاه ذخیره می شود. آلومینیم اضافه در اطراف بدن از جمله مغز ذخیره می شود و بیماری هایی چون آلزایمر، پارکینسون و ام اس ایجاد می کند. آیا می دانستید در هر دقیقه، 113.200 قوطی آلومینیم در جهان بازیافت می شود؟ بهترین راه پیش گیری، پرهیز از مصرف غذاهای به عمل آمده و جایگزین کردن آن با مواد تازه است. از مصرف نوشیدنی های گازدار، نوشابه های انرژی زا و... به ویژه در قوطی آلومینیمی پرهیز کنید.

*میزان سرب در گوشت شکاری: حیوانات شکاری به طور معمول با شلیک گلوله سربی از پا درمی آیند و حتی پس از خارج کردن فشنگ، تکه های کوچک آن داخل گوشت می ماند. محققان هشدار می دهند، حتی میزان کم سرب در بدن می تواند روی رفتار و هوشیاری تأثیر بگذارد، همچنین به مغز کودکان آسیب برساند. مصرف محدود گوشت شکار شده ، جای نگرانی ندارد اما مصرف آن هفته ای چند بار نگران کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پری ذاکری IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    0 0
    بسیار عالی بود و ممنون از اطلاعات پزشکی که در اختیار همگان قرار میدهید