«شما مبتلا به سرطان هستید» و «زندگیتان برای همیشه تغییر کرده» عباراتی هستند که هیچکس دوست ندارد آنها را بشنود.

سلامت نیوز: «شما مبتلا به سرطان هستید» و «زندگیتان برای همیشه تغییر کرده» عباراتی هستند که هیچکس دوست ندارد آنها را بشنود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اغلب اوقات بیمارانی که به سرطان مبتلا می‌شوند در مورد سبک زندگی که داشته و دارند از سوی اطرافیان مورد سرزنش قرار می‌گیرند. برای مثال به بیماران مبتلا به سرطان سینه گفته می‌شود که چون اضافه وزن و استرس داشتند و همچنین تحرک کافی و رژیم غذایی سالمی هم نداشتند به سرطان مبتلا شده‌اند.

این سرزنش‌ها و شماتت‌ها موجب می‌شود تا بیمار سرطانی خود را در بروز بیماری‌اش مقصر بداند و دائما این سوال آزاردهنده را در ذهن داشته باشد که چرا حتی کسانی هم که رژیم غذایی سالمی دارند و ورزش می‌کنند نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند.

به گزارش هافینگتن پست، همچنین افرادی که دچار سرطان ریه هستند اغلب به دلیل مصرف دخانیات مورد سرزنش قرار می‌گیرند و اگر حتی سیگاری هم نباشند به آنها گفته می‌شود که چون در معرض دود مواد دخانی و در کنار افراد سیگاری بوده‌اند به این سرطان مبتلا شده‌اند. این در حالیست که بسیاری از بیمارانی که دچار سرطان ریه هستند لزوما سیگاری نیستند و همچنین همه سیگاری‌ها هم سرطان ریه نمی‌گیرند.

متخصصان علوم پزشکی معتقدند که این‌ واکنش‌ها و سرزنش‌ها راه‌هایی برای توجیه ناتوانی در شناسایی عوامل ایجادکننده سرطان است. در حالی که اگر به درستی عامل ایجاد سرطان شناسایی می‌شد به راحتی هم قابل درمان بود. بسیاری از داروهای شیمیایی مخصوص درمان سرطان برای برخی افراد موثرند در حالیکه برای برخی دیگر نتیجه نمی‌دهند. همچنین گاهی درمان‌ها در کوتاه مدت به نتیجه می‌رسند و گاه سال‌ها طول می‌کشد تا اثر کنند. علاوه بر این برای برخی بیماران سرطانی حتی هیچ گونه دارویی وجود ندارد.

با این توصیف باید تاکید کرد که هرچند برای داشتن زندگی شادتر و سالمتر و نیز رهایی از بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات ناتوان‌کننده، انتخاب یک الگوی زندگی سالم ضروری است اما اگر علت ابتلا به سرطان صرفا تغذیه ناسالم و بی‌تحرکی بود پس امروز باید بیشتر مردم سرطان می‌داشتند و این در حالیست که بیماران سرطانی رژیم غذایی، ورزش و استراحت را به میزان کافی در برنامه‌هایشان دارند. پس باید برای شناسایی علت این بیماری بیشتر تلاش کرد و باید دانست که این بیماران برای ابتلا به سرطان هیچ تقصیری ندارند و نباید از این بابت احساس گناه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha