معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست کشور از توزیع 100 درصدی بنزین یورو 4 در مشهد طی چند روز آینده خبر داد و گفت: قرار بود در مشهد از اول آذر ماه بنزین یورو 4 توزیع شود اما این فرایند از اواخر مهر ماه شروع شد و تا چند روز آینده این توزیع به 100 درصد خواهد رسید ضمن اینکه گازوئیل یورو 4 از اوخر شهریور ماه در حال توزیع است.

سلامت نیوز: معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست کشور از توزیع 100 درصدی بنزین یورو 4 در مشهد طی چند روز آینده خبر داد و گفت: قرار بود در مشهد از اول آذر ماه بنزین یورو 4 توزیع شود اما این فرایند از اواخر مهر ماه شروع شد و تا چند روز آینده این توزیع به 100 درصد خواهد رسید ضمن اینکه گازوئیل یورو 4 از اوخر شهریور ماه در حال توزیع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، صبح امروز با حضور دکتر متصدی معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست کشور و دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوا ، نشست کارگروه ویژۀ آلودگی هوای مشهد در محل دفتر معاون فنی و هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور تمامی اعضا برگزار شد.

 

سعید متصدی دراین نشست  اظهار کرد: متاسفیم که نیروگاه‌های مشهد همچنان مازوت می‌سوزانند چرا که این امر یکی از عوامل مهم آلودگی هواست.

 

وی با اشاره به کمبود گاز در کشور اظهار کرد: بخش اعظم گاز صرف مصارف خانگی می‌شود و چنانچه در 20 درصد از مصرف گاز خانگی صرفه‌جویی شود تمامی نیروگاه می‌توانند گاز بسوزانند اما به طور کلی از سال آینده 100 درصد نیروگاه‌های کشور گازی خواهند شد.

 

توزیع 100 درصدی بنزین یورو 4 در مشهد طی چند روز آینده

 

متصدی از توزیع 100 درصدی بنزین یورو 4 در مشهد طی چند روز آینده خبر داد و گفت: قرار بود در مشهد از اول آذر ماه بنزین یورو 4 توزیع شود اما این فرایند از اواخر مهر ماه شروع شد و تا چند روز آینده این توزیع به 100 درصد خواهد رسید ضمن اینکه گازوئیل یورو 4 از اوخر شهریور ماه در حال توزیع است.

 

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط ‌زیست با بیان اینکه طی چند سال گذشته سوخت در کلان‌شهرها وضعیت نامطلوبی داشته است، اظهار کرد: خوشبختانه طی فعالیت‌های خوبی که با وزارت نفت انجام شد توانستیم قبل از تصویب مصوبه هوای پاک، بنزین یورو 4 را در تهران،‌ اراک و مشهد توزیع کنیم و به عنوان پیشگیری از آلودگی به دنبال اصلاح مصرف سوخت هستیم.

 

بررسی لایحه هوای پاک در مجلس

 

وی در خصوص لایحه هوای پاک اظهار کرد: از سال 74 تا 92 هیچ‌گونه اصلاحیه‌ای برای این قانون انجام نشده بود در نتیجه نیاز بود که در شرایط کار این قانون را اصلاح کنیم و در حال حاضر لایحه هوای پاک در صحن علنی مجلس است که امیدواریم در آینده نزدیک این قانون تصویب شود.

 

متصدی با اشاره به اینکه تخصص‌گرایی و دانش‌محوری همراه با تقسیم مسوولیت از مباحثی است که در راستای کاهش آلودگی هوا به دنبال آن هستیم، ادامه داد: درصدد هستیم با شیوه‌های علمی به سمت کاهش آلودگی‌ هوا پیش برویم.

 

تاکید بر حذف منابع آلودگی هوا

 

معاون محیط ‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط ‌زیست عنوان کرد: با توجه به اینکه کنترل آلودگی هوا بسیار مشکل است همواره بر عدم تولید آلودگی هوا تاکید شده است و تاکید سازمان محیط ‌زیست نیز بر حذف منابع تولید آلودگی به جای کنترل این منابع است که در این صورت هزینه‌های ما به یک بیستم کاهش می‌یابد.

 

وی همچنین به هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم آلودگی‌های هوا اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا علاوه بر مشکلات مستقیمی که ایجاد می‌کند، در بلندمدت می‌تواند باعث از کارافتادگی، خستگی، تخریب منابع، کاهش رفاه اجتماعی و … شود.

 

متصدی اظهار کرد: روزهای پاک در تهران در هشت ماه اول سال 9 روز بوده که این تعداد نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته و در این زمینه توزیع بنزین یورو 4 تاثیرگذار بوده است که امیدواریم این امر در بهبود وضعیت هوای مشهد تاثیرگذار باشد.

 

لزوم آموزش علم محیط زیست به مردم

 

معاون محیط ‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ضمن تاکید بر نقش عمده مشارکت‌های مردمی در ایجاد و کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: آلودگی هوا یک امر جمعی است به این معنا که ایجاد و رفع آن به خواست و همت همگانی بستگی دارد بنابراین باید علم محیط‌زیست را به مردم بیاموزیم و از آنان بخواهیم نه تنها در کاهش آلودگی بلکه در تصمیم‌گیری‌های این حوزه نیز به ما کمک کنند که در این زمینه باید از انجمن‌های مردم‌نهاد یاری بطلبیم.

 

متصدی ادامه داد: بنابراین امور اجرایی ما در زمینه حفاظت از محیط ‌زیست و کاهش آلودگی هوا چنانچه با پشتوانه علمی باشد حرکت سریع‌تری خواهد داشت.

 

وی همچنین به برگزاری صنعت سبز در جشنواره هوای پاک در محیط زیست اشاره کرد و گفت: جشنواره هوای پاک امسال با کمک «UNOD» در اسفندماه برگزار می‌شود و امیدواریم از بخش‌های مختلف استانی نیز در این جشنواره حضور یابند.

 

معاون محیط ‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در خصوص برخورد با صنایع آلاینده اظهار کرد: سازمان حفاظت از محیط‌ زیست راضی به برخورد صفر و یکی نیست و ما نیز برای اصلاح این قانون پیشنهاد دادیم تا تبصره یک ماده 38 اصلاح شود که در جریان این اصلاحیه جریمه‌ واحدهای آلاینده با توجه به میزان آلایندگی ماهیت آن و وضعیت منطقه در نظر گرفته خواهد شد.

 

متصدی در خصوص اعطای اعتبارات از محل صندوق ملی توسعه به منظور حفاظت از محیط‌ زیست اظهار کرد: شرایط دشوار ارائه تسهیلات را قبول داریم اما قول مساعد برای اعطای اعتبار برای طرح‌های محیط‌زیستی داده شده است؛ ضمن اینکه 10 درصد از عایدی صندوق ملی توسعه مربوط به آب،‌ کشاورزی و محیط ‌زیست است.

 

معافیت خودروهای برقی از سود بازرگانی

 

وی همچنین در خصوص حمایت از خودروهای برقی به منظور حفاظت هر چه بیشتر از هوای پاک اظهار کرد: خودروهای برقی امسال از سود بازرگانی معاف بودند و امیدواریم این حرکت شروعی برای ورود خودروهای برقی به کشور باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha