مشاوررئیس سازمان محیط زیست از سیاسی‌شدن موضوع ملی آلودگی هوا انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه برخی از افراد و گروه‌ها همه مسائل را با دید سیاسی بررسی می‌کنند و به بیان اظهارنظرهایی می‌پردازند که کارشناسانه نیست. در شرایطی که کشور تحریم بود و ما 22 میلیون لیتر بنزین کم داشتیم، پتروشیمی‌ها دست به تولید بنزین زدند که این بنزین مطابق با استانداردها نبود و ماده به نام "بنزن " برای اشتعال بنزین استفاده شد که سرطان‌زاست.»

از سیاسی‌شدن موضوع آلودگی هوا متاسفم

سلامت نیوز: مشاوررئیس سازمان محیط زیست از سیاسی‌شدن موضوع ملی آلودگی هوا انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه برخی از افراد و گروه‌ها همه مسائل را با دید سیاسی بررسی می‌کنند و به بیان اظهارنظرهایی می‌پردازند که کارشناسانه نیست. در شرایطی که کشور تحریم بود و ما 22 میلیون لیتر بنزین کم داشتیم، پتروشیمی‌ها دست به تولید بنزین زدند که این بنزین مطابق با استانداردها نبود و ماده به نام "بنزن " برای اشتعال بنزین استفاده شد که سرطان‌زاست.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آفتاب،اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان محیط زیست به تشریح دلایل آلودگی هوای تهران پرداخت و گفت: وضعیت آلودگی هوای تهران دلایل گوناگونی دارد که هر کدام در جای خود قابل بررسی و کنکاش است. در این شرایط برخی از افراد به دلیل مطرح کردن خود و بدون آگاهی یا به دلایل سیاسی مناقشاتی را درباره این موضوع به راه انداخته‌اند.

وی تاکید کرد: وضعیت آلودگی هوای تهران مانند بیماری است که هم آبله و هم مرض قند دارد؛ درضمن فشارخون بالایی نیز دارد. همه این عوامل در بیماری تاثیر دارد.

به گزارش آفتاب، سیاسی‌شدن موضوع آلودگی هوای تهران از آنجا آغاز شد که روزنامه‌های اصولگرای کیهان و وطن‌امروز که در سال‌های دولت احمدی‌نژاد که بسیاری از کارشناسان و منتقدان، برخی سیاست‌ها و برنامه‌های وی از جمله تولید بنزین در پتروشیمی را عامل آلودگی هوای تهران می‌دانستند، در برابر انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی سکوت و به دفاع از عملکرد دولت‌ احمدی‌نژاد می‌پرداختند؛ اکنون تلاش کردند آلوده بودن بنزین وارداتی را دلیل آلودگی هوا دانسته و به سازمان محیط زیست حمله می‌کنند.

مشاوررئیس سازمان محیط زیست از سیاسی‌شدن موضوع ملی آلودگی هوا انتقاد کرد و گفت: متاسفانه برخی از افراد و گروه‌ها همه مسائل را با دید سیاسی بررسی می‌کنند و به بیان اظهارنظرهایی می‌پردازند که کارشناسانه نیست. در شرایطی که کشور تحریم بود و ما 22 میلیون لیتر بنزین کم داشتیم، پتروشیمی‌ها دست به تولید بنزین زدند که این بنزین مطابق با استانداردها نبود و ماده به نام "بنزن " برای اشتعال بنزین استفاده شد که سرطان‌زاست.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی پتروشیمی‌ها بنزین تولید نمی‌کنند و بنزین مصرفی کشور ازطریق پالایشگاه‌ها تولید می‌شود که از استاندارد یورو چهار برخوردارند و بخشی دیگر بنزین وارداتی است که از استاندارد یورو چهار برخودار است.

کهرم گفت: دعوا و مناقشه برسر بنزین یورو چهارم وموضوع آلودگی هوا را تنها به بحث بنزین مرتبط کردن کاملا سیاسی است و از اظهارنظرهای کارشناسانه به دور است. برخی از افراد به دلیل مطرح کردن خود برخی اظهارنظرهای غیرعلمی را مطرح کرده و به مناقشات دامن می‌زنند.

کهرم در تشریح دلایل آلودگی هوای تهران به «آفتاب» گفت: «وضعیت آلودگی هوای تهران به عوامل گوناگونی بستگی دارد که هر کدام در خارج شدن وضعیت هوا از استانداردهای لازم نقش دارند. با شروع فصل سرما و در زمانی که ما دومیلیون و هشت و هزار اتومبیل در سطح خیابان‌ها داریم، دود ومواد آلاینده به سمت بالا رفته و لایه هوای سرد روی آن را گرفته و مانع متفرق شدن آن می شود در این شرایط آلودگی هوا با شروع فصل سرما رخ می‌دهد و با پدیده وارونگی مواجه می‌شویم.»

کهرم ریزگردها و ذرات معلق را دو عامل دیگر آلودگی هوا معرفی کرده و تاکید کرد:« ریزگردها که در شرایط ما از کانون‌های بحرانی مانند عربستان صعودی، سوریه و عراق و حتی دریاچه ارومیه برمی‌خیزند با سرعت باد جابه‌جا شده و بخش دیگری از پروسه آلودگی هوا را رقم می‌زنند.»

کهرم افزود: در این میان وجود ذرات معلق یکی دیگر از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران است. این ذرات کوچک معلق زیر دو نیم میکروم وزن داشته و به سرعت جابه‌جا شده و بر حلق و گلوی افراد نشسته و مشکل تنفسی ایجاد می کنند.

به گفته او دو روز پیش شاخص‌های سنجش آلودگی هوا نشان می‌دادند، 140 ذره معلق در یک متر معکب هوا وجود دارد، این موضوع نشان‌دهنده وجود گسترده ذرات معلق در هواست که از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران به شمار می‌آید.

کهرم به دلیل افزایش ذرات معلق در سال‌های اخیرپرداخته و گفت: «در حدود 9 سال سال پیش قانونی مبنی بر ممنوعیت ساخت تاسیسات صنعتی تا 120 کلیومتری تهران وجود داشت اما در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد این قانون ملغی شد و باز ما شاهد ساختن کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی در اطراف تهران بودیم که سبب می‌شوند ذرات معلق در هوا افزایش پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha