شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 128195

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه این شرکت ۱۵ پارامتر آلاینده را در دو سال گذشته مورد بررسی قرار داده است، گفت: چند پارامتر مهم آلاینده در این دو سال کاهش قابل توجهی یافته است.

سلامت نیوز: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه این شرکت ۱۵ پارامتر آلاینده را در دو سال گذشته مورد بررسی قرار داده است، گفت: چند پارامتر مهم آلاینده در این دو سال کاهش قابل توجهی یافته است.

وحید حسینی در گفت‌وگو با آنا با بیان این مطلب افزود: دو سال است که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در حال پایش آلایندگی‌های هواست و داده‌هایی در این خصوص به دست آورده‌ است که بر اساس آنها، ‌میزان دیزل موجود در بنزین سال 90، 8 هزار ppm ، گوگرد بوده که بسیار وحشتناک است و نمی‌دانم چرا کسی درباره آن سخنی نمی‌گوید. البته اکنون میزان آن در سوخت به 40 ppm، رسیده که تغییری چشمگیر محسوب می‌شود؛ چرا که استاندارد آن 10 الی 50 ppm اعلام شده است.

 

وی افزود: بررسی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از سال 90 تاکنون نشان می‌دهد که میزان بنزن، گوگرد، عدد اکتان و دیزل بنزین پتروشیمی‌ بیش از حد استاندارد بوده که البته میزان این آلاینده‌ها به تدریج با حذف این بنزین تا به امروز بهتر شده و کاهش یافته است.

 

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: طبق استاندارد یورو 4، بنزن باید در بنزین زیر 1 باشد، اما در ابتدای سال 90، عدد بنزن در سوخت حدود 2.8 درصد یعنی بیش از دوبرابر حد استاندارد بود و اکنون این عدد به 0/9 درصد رسیده است. همچنین استاندارد میزان گوگرد موجود در سوخت باید 10 ppm باشد اما در بنزین پتروشیمی این میزان 200 ppm، بوده است و اکنون، این میزان به 40 ppm رسیده است.

 

به گفته وی عدد اکتان بنزین پتروشیمی نیز بر اساس استاندارد باید بالای 92 باشد که در بنزین پتروشیمی این عدد 85 بوده اما اکنون به بالای 92 رسیده است.

 

از 15 آلاینده سوخت فقط 4 آلاینده از حد استاندارد خارج بوده‌اند

 

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: بررسی‌ 15 آلاینده موجود در سوخت از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران که در 2 سال گذشته صورت گرفته است، نشان داد که 11 پارامتر از این آلاینده‌ها همیشه در حد استاندارد بوده و فقط میزان این 4 پارامتر یعنی بنزن، گوگرد و عدد اکتان و دیزل موجود در سوخت خارج از حد استاندارد بوده  است که اکنون به حالت طبیعی خود بازگشته‌اند.

 

وی با تایید گفته‌های مسئولان سازمان محیط زیست کشور در خصوص آلایندگی بنزین پتروشیمی، اضافه کرد: این سازمان مستنداتی دارد که نشان می‌دهد میزان بنزن در بنزین پتروشیمی 20 الی 30 بیش از حد استاندارد بوده است که اگر واقعا این موضوع صحت داشته باشد باعث مرگ عده‌ بسیاری می‌شود و به اصطلاح این میزان بنزن آدم‌کش است.

 

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: با این وجود ادعاهای من صرفا مربوط به شهر تهران و با نمونه‌گیری بیش از40 پمپ بنزین به دست آمده است و این اعداد به دیگر شهرهای کشور مربوط نمی‌شوند.

 

لازم به ذکر است، سوخت دیزل به هر گونه سوخت مایعی گفته می‌شود که در موتورهای دیزلی به کار رود.این سوخت بیشتر از روش ویژه‌ای در تقطیر به جز نفت مازوت بدست می‌آید اما روش‌های دیگری نیز برای فراوری سوخت دیزل بدون بهره‌گیری نفت وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به زیست‌دیزل، زیست‌توده به مایع (BTL) و گاز به مایع (GTL) اشاره داشت که بهره‌گیری جهانی از آنها به سرعت در حال افزایش است. برای ابهام‌زدایی میان گونه به دست آمده از نفت و دیگر گونه‌ها، گونه نفتی را نفت‌دیزل یا پترودیزل نامیده می‌شود.دیزل بسیار کم گوگرد گونه استاندارد برای تعریف دیزل و دارای گوگرد بسیار کم است که طبق گفته‌های مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میزان این گوگرد آن در سوخت تهران بسیار فراتر از حد استاندارد بوده است.

 

همچنین پیشتر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر رعایت مولفه‌های استاندارد بنزین یورو 4 تولیدی عرضه شده در کلان‌شهرهایی مثل تهران،کرج و اراک، اعلام کرد: با توجه به اجرای طرح‌های ارتقای کیفی در پالایشگاه‌های مختلف کشور و بهره برداری مرحله ای آنها (از سال1390 به بعد) هم اکنون روزانه 20 میلیون لیتر بنزین با میزان آلایندگی بنزن، آروماتیک و گوگرد (مطابق با استاندارد یورو 4) و 24 میلیون لیتر گازوییل با کیفیت بالاتر از یورو 4 توزیع می شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha