رئیس انجمن حمایت‌ از بیماران کلیوی گفت: ۷۰ هزار بیمار کلیوی داریم که ۲۹ هزار نفر آنها دیالیزی هستند. این آمار رو به افزایش است و سن ابتلا نیز رو به کاهش. برای اینکه با سونامی بیماری‌های کلیوی طی ۵ سال آینده روبرو نشویم باید برنامه خودمراقبتی را اجرا کنیم.

سلامت نیوز: رئیس انجمن حمایت‌ از بیماران کلیوی گفت: ۷۰ هزار بیمار کلیوی داریم که ۲۹ هزار نفر آنها دیالیزی هستند. این آمار رو به افزایش است و سن ابتلا نیز رو به کاهش. برای اینکه با سونامی بیماری‌های کلیوی طی ۵ سال آینده روبرو نشویم باید برنامه خودمراقبتی را اجرا کنیم.

مصطفی قاسمی در گفت‌وگو با فارس، گفت: به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی برنامه‌های ویژه‌ای در 168 شعبه و نمایندگی در سراسر کشور برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است یکی از این برنامه‌ها انجام طرح غربالگری است که هر سال انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از مسائل مهمی که باید به آن تاکید شود پیشگیری است و باید از ابتدایی‌ترین سال‌های زندگی، مردم به این موضوع اهمیت دهند به همین دلیل دانش‌آموزان و دانشجویان در اولویت برنامه‌ریزی‌های ما قرار دارند.

قاسمی گفت:‌ با افزایش سن میزان شیوع بیماری‌های کلیه افزایش می‌یابد به همین دلیل مربیان بهداشت مدارس در سال‌های اخیر آموزش‌های خوبی دیده‌اند با این وجود متاسفانه مردم ما به رغم اطلاع‌رسانی خوبی که در حوزه اخبار بیماران کلیوی انجام می‌شود توجه کمی به این موضوع دارند.

وی ادامه داد: مردم به سلامت کلیه‌ها به آن شکل که باید توجه نمی‌کنند و این از دلایل نگران‌کننده‌ای است که مطرح است و وزارت بهداشت نسب به شیوع بالای بیماری کلیوی در آینده‌ای نزدیک و کاهش سن ابتلا در کشور ابراز نگرانی کرده است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی افزود: در حال حاضر حدود 70 هزار بیمار پیوند کلیه و دیالیزی در کشور وجود دارد که حدود 29 هزار نفر از آنها دیالیزی هستند البته آمارها به روز نیست چرا که مرگ و میر بیماران و پیوند کلیه نیز وجود دارد.

قاسمی تصریح کرد: میانگین سنی بیماران کلیوی بین 40 تا 50 سال است و برای اینکه با سونامی بیماران کلیه طی 4 تا 5 سال آینده روبرو نشویم باید برنامه خودمراقبتی را که وزارت بهداشت بر‌آن تاکید دارد، ادامه دهیم.

وی افزود: اگر به این باور برسیم که با انجام یک آزمایش ساده قند خون یا ادرار و بررسی فشار خون می‌توانیم وضعیت سلامت عمومی بدن را ارزیابی کنیم از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری خواهیم کرد این در حالی است که مردم هنوز به این باور نرسیده‌اند که می‌توانند با یک آزمایش ساده بیماری‌ها را به حداقل برسانند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: از طرفی هزینه بیماران کلیه که به کشور تحمیل می‌شود بسیار سنگین است و سالانه چند صد میلیارد تومان برای این بیماران هزینه می‌شود بنابر این توجه به این بیماری اهمیت دارد و انتظار ما نیز همین است که مردم به سلامت کلیه‌ها توجه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha