این روزها چند فیلم که به وسیله موبایل از بیماران، در وضعیت‌های دردناک و لحظات احتضار تهیه و در سطح بسیار وسیع منتشر می‌شود، یکی از دغدغه‌های جدید مسئولان سلامت در کشورشده است و امنیت روانی مراجعان به بیمارستان‌ها را به خطر می‌اندازد. چیزی که بیش از هر چیز نقض مشخص حریم خصوصی و این اصل مهم در عالم پزشکی است که تنها پزشک محرم اسرار بیماران است.

وقتی احتضار هم حریم خصوصی ندارد

سلامت نیوز: این روزها چند فیلم که به وسیله موبایل از بیماران، در وضعیت‌های دردناک و لحظات احتضار تهیه و در سطح بسیار وسیع منتشر می‌شود، یکی از دغدغه‌های جدید مسئولان سلامت در کشورشده است و امنیت روانی مراجعان به بیمارستان‌ها را به خطر می‌اندازد. چیزی که بیش از هر چیز نقض مشخص حریم خصوصی و این اصل مهم در عالم پزشکی است که تنها پزشک محرم اسرار بیماران است. 

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه فرهیختگان نوشت: گرچه براساس قوانین آموزشی، فیلم‌هایی که از بیماران در بیمارستان‌ها یا اتاق عمل به‌منظور نمونه مطالعاتی گرفته می‌شود، مجاز و معمول است، اما به گفته کارشناسان این حوزه، حتی برای استفاده علمی نیز باید رضایت خود فرد یا خانواده جلب شود.


  تهیه یک قانون
طی ماه‌های اخیر به دلیل انتشار چند مورد ازاین  تخلفات در حوزه درمان، وزارت بهداشت در فکر تهیه لایحه‌ای برای تشدید مجازات فیلمبرداری از حریم خصوصی بیماران در بیمارستان‌هاست. چند روز پیش وزیر بهداشت عنوان کرد که از معاون حقوقی وزارت بهداشت خواسته‌ تا پیگیر ماجرای «فیلم‌های بیمارستانی» باشد و حتما لایحه‌ای به مجلس در این باره بفرستد. این لایحه‌ باید با همکاری وزارت دادگستری تهیه و مجازات آن تعیین شود.


  کمیسیون بهداشت مجلس حمایت می‌کند
به گفته حسن تامینی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصویب این لایحه ممکن است تا اندازه زیادی ورود رسانه‌های عمومی و وسایل ارتباط جمعی را در بیمارستان‌ها محدود کند. وی در گفت‌وگو با فرهیختگان با بیان اینکه درباره تهیه این لایحه وزارت بهداشت با کمیسیون بهداشت مجلس نیز صحبت و پیشنهاد خود را مطرح کرده است می‌گوید: «در این باره باید کاری صورت داد تا حریم خصوصی افراد مخصوصا در بیمارستان‌ها حفظ شود و این موضوع نیازمند اهرم‌های قانونی لازم است و دولت همراه مجلس این موضوع را پیگیر خواهد بود.» وی ادامه می‌دهد: «متاسفانه با ورود تکنولوژی شاهد نقض حریم خصوصی هستیم. این موضوع علاوه‌بر اینکه نیازمند فرهنگ‌سازی است، نیازمند وضع قوانین بازدارنده در این ارتباط نیز هست تا به همین راحتی نتوان با آبرو و حیثیت افراد بازی کرد.»


  انگشت اتهام به سمت پرستاران و پزشکان
در حالی که برخی پزشکان و پرستاران را مقصر تهیه فیلم‌های منتشرشده اخیر در فضاهای مجازی و شبکه‌های اینترنتی و تلفن همراه می‌دانند اما به گفته وزیر بهداشت در بیمارستان‌ها عیادت‌کنندگان هم وجود دارند که نمی‌توان جلوی آنها را گرفت، بنابراین آنچه مسلم است نباید این اقدام را تنها به کادر درمانی نسبت داد. مطابق با منشور حقوق بیمار که در سال 91 از سوی معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده، بیمار حق دارد از حفظ حریم شخصی و رازداری پزشک و دیگر اعضای تیم معالج خود برخوردار باشد. حتی به گفته فرهاد شهبازوار، وکیل دادگستری براساس ماده 648 از قانون مجازات اسلامی«اطبا و جراحان و ماماها و داروفروشان و تمام کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار می‌شوند هرگاه در غیر از موارد قانونی اسرار مردم را افشا کنند به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس یا به یک میلیون و 500 هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند». در این باره تامینی عضو کمیسیون بهداشت می‌گوید: «چارچوب بخشی از تخلفات که از سوی کادر درمانی صورت می‌گیرد مشخص است. اما هنوز بخش‌های دیگر تخلفاتی از این دست مشخص نیست. وقتی چارچوب جرم و نحوه برخورد با آن مشخص شود قطعا متخلفان چه از جامعه پزشکی و پرستاری و چه دیگر اقشار باشند، خود را مکلف به اجرای قانون می‌دانند.» وی ادامه می‌دهد: «گاهی تهیه‌کنندگان این قبیل فیلم‌ها نمی‌دانند این کار آنها چه تبعاتی خواهد داشت.»

 

برخورد با نقض حریم بیماران
برخی معتقدند امکان محدود کردن وسایل ارتباط جمعی در بیمارستان‌ها وجود ندارد، ناصر ایزدپناه، کارشناس اخلاق پزشکی در این رابطه به فرهیختگان می‌گوید: «پزشکان و همچنین کادر بیمارستان به خوبی می‌دانند که تهیه چنین فیلم‌هایی خلاف اخلاق حرفه‌ای و پزشکی است.» وی با اشاره به اینکه در آیین‌نامه‌های پزشکی و حتی قانون مجازات اسلامی برای نقض‌کنندگان حریم بیماران مجازات‌هایی در نظر گرفته شده می‌گوید: «البته در صورت شکایت فردی که تصاویرش منتشر شده است امکان پیگیری وجود دارد. اما با تصویب قانونی در این خصوص مدعی‌العموم نیز می‌تواند در این رابطه شکایت کند تا با منتشر‌کنندگان این قبیل فیلم‌ها برخورد شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha