«خانم ابتکار کار مهمی کرد و آن اینکه سخت و مردانه آمد وسط میدان و با اصرار خواست تا استاندارد یورو 4 برای بنزین توزیعی در کلان شهرها رعایت شود.»

فیلم/آخرین اظهارات زنگنه درباره بنزین پتروشیمی و آلودگی هوا

سلامت نیوز : «خانم ابتکار کار مهمی کرد و آن اینکه سخت و مردانه آمد وسط میدان و با اصرار خواست تا استاندارد یورو 4 برای بنزین توزیعی در کلان شهرها رعایت شود.»

این مطلب را بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در برنامه شب آفتابی شبکه پنج سیما بیان کرده و افزود: البته این کار سختی بود؛ هم اینکه بنزین یورو4 را بتوانید تولید کنید و به شهرها برسانید سخت است و هم اینکه وارد کنیم. چرا که کم است و در شرایط تحریم سخت به دست می آید.
زنگنه در پاسخ به این سئوال که آیا الان بنزین پتروشیمی داریم یا نه، گفت: خیر و افزود: ما به خاطر بهبود هوای شهرها باید بنزین را با استاندارد یورو4 مصرف کنیم. حالا اگر کسی معتقد است  بنزین یورو4 تفاوتی با یورو3 یا با هر بنزین غیراستانداردی ندارد، قابل فهم نیست.
وزیر نفت گفت: برخی می گویند بنزین قبلی با بنزین یورو 4 فرقی ندارد. ما خوشحال می شویم خانم ابتکار را این افراد قانع کنند و دولت این مصوبه را بردارد و بگویند هر بنزین تولیدی را برای مصرف به شهرهای مختلف بفرستیم.
زنگنه البته چنین نحوه عملکردی را زیر سئوال برده و گفت: اگر استانداردهای بنزینی که در دنیا تجربه شده، مانند یورو2، یورو3، یورو4 و یورو 5 با هم هیچ فرقی نداشته و اثرات متفاوتی بر آلودگی نمی گذارند، پس آدم باید مغزش اشکال داشته باشد که کلی هزینه کند، بنزین گران تر بخرد یا بنزین گران تر تولید کند و با این همه سرمایه گذاری هیچ اثری هم نداشته باشد، خیر، حتما اثر دارد.


وزیر نفت با بیان اینکه این یک تجربه جهانی است، گفت: بنزین پتروشیمی را دیگر توزیع نمی کنیم.
زنگنه  در مقابل این شبهه که عدم توزیع بنزین پتروشیمی سبب ضرر شده، گفت: در خریداری بنزین یورو4 در مقابل تولید بنزین پتروشیمی، ارز خارج شده با صادرات برابر است و در تراز ارزی کشور اتفاق منفی نیفتاده است. یعنی آن را 2 میلیارد دلار صادر کردند و یک میلیارد و 900 میلیون دلار با کیفیت بالاتری بنزین وارد کردیم. پس اینکه می گویند ضرر کردیم و هزینه دولت اضافه شد هزینه ای اضافه نشده است؛ آن صادر شده و این هم وارد شده و تراز فرقی نکرده است. قبل از آن اما صادر نمی شد که واقعا اشکال داشت.
وی با بیان اینکه ما لجبازی و سیاسی کاری نداریم و بحث ما حرفه ای است، افزود: افرادی که مدعی هستند و می گویند بنزن و آروماتیک آن بنزین خوب بوده، همین الان در تهران یا هر شهری که بخواهند توزیعش می کنیم، ببینیم چه به سر آنجا می آید.
زنگنه افزود: کیفیت گازوئیل را هم بالا بردیم و گوگرد آن را از 10 هزار PPM به زیر 10PPM  البته در بعضی شهرها مثل تهران رسانده ایم و این یک تحول است.
وزیر نفت با اشاره به اینکه تمام آلودگی تهران به دلیل مصرف بنزین نیست، گفت: آلودگی حاصل از سوخت های غیرمتعارف برخی کارخانه ها، استفاده از خودروهای غیر استاندارد یا عدم معاینه فنی آنها و تعدد خودروها خارج از ظرفیت پایتخت، از دلایل دیگر آلودگی هوا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha