بر همین اساس است که کارشناسان می‌گویند همه ساکنان پایتخت و دیگر کلانشهرهایی که بنزین پتروشیمی در سال‌های دولت احمدی‌نژاد در آنها توزیع می‌شد، به‌صورت بالقوه امکان ابتلا به سرطان خون در سال‌های آینده را دارند. علاوه‌بر این از دیگر اثرات مزمن این بنزین بر بدن انسان‌ها می‌توان به اثر بر سلول‌های خونی و مغز استخوان، بروز کم‌خونی، کاهش گلبول‌های سفید خون و آنتی‌بادی‌ها و کاهش سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

بنزن و بنزین در «کوره» سیاست

سلامت نیوز: بر همین اساس است که کارشناسان می‌گویند همه ساکنان پایتخت و دیگر کلانشهرهایی که بنزین پتروشیمی در سال‌های دولت احمدی‌نژاد در آنها توزیع می‌شد، به‌صورت بالقوه امکان ابتلا به سرطان خون در سال‌های آینده را دارند. علاوه‌بر این از دیگر اثرات مزمن این بنزین بر بدن انسان‌ها می‌توان به اثر بر سلول‌های خونی و مغز استخوان، بروز کم‌خونی، کاهش گلبول‌های سفید خون و آنتی‌بادی‌ها و کاهش سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق نوشت: پایان فصل بهار امسال روزنامه «شرق» در گزارشی از رکوردشکنی کیفیت هوای سالم و پاک در تهران خبر داد. در همان گزارش با یوسف رشیدی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست گفت‌وگو شده بود و او این تغییر را به‌دلیل بهبود کیفیت بنزین توزیع شده در تهران اعلام کرد. بنزینی که پیش از آن با عنوان بنزین پتروشیمی شناخته می‌شد و از ابتدای امسال جای آن را بنزین وارداتی و با کیفیت یورو4 گرفته بود.

با این حال این مقام‌مسوول در سازمان محیط‌زیست در پاسخ به این سوال که: «پیش‌بینی شما برای ادامه سال و به‌خصوص در فصل اصلی آلودگی هوا یعنی پاییز و زمستان چگونه است، آیا این احتمال وجود دارد که در آن فصل هم شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم؟» اینگونه بود: «متاسفانه ما قطعا در پاییز باز هم آلودگی هوا را خواهیم داشت، به‌خاطر اینکه هنوز همه اقدامات لازم برای حل مشکل آلودگی هوا را انجام نداده‌ایم، هنوز انبوهی از موتوسیکلت‌های فرسوده، خودروهای غیراستاندارد و... داریم که در حال تردد در شهر هستند و آلودگی ایجاد می‌کنند. اصلا نمی‌شود خیال کرد مساله حل شده است، اما پیش‌بینی من این است که از شدت آلودگی به‌نسبت قبل کاسته خواهد شد.»

طبق گفته سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست به‌غیراز سوخت عوامل دیگری مانند خودروهای نو، خودروهای در حال حرکت، توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی، ارتقای استانداردها، منابع ثابت، معاینه فنی و... نیز در موضوع آلودگی هوا اهمیت دارد. همین‌گونه هم شد، براساس آمار اعلام شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تا تاریخ 20آبان‌ امسال در این شهر ۵3روز هوای ناسالم، ۱۴6روز هوای سالم و شش‌روز هوای پاک به ثبت رسیده است، در حالی که سال1390 در همین بازه زمانی ساکنان تهران 133روز هوای ناسالم، 72روز هوای سالم و بدون یک‌روز هوای پاک را تجربه کرده‌اند. این آمار در سال‌های 1391 و 1392 هم به نسبت، وضعیتی بدتر از امسال داشته‌اند. همین آمار به تنهایی نشان می‌دهد وضعیت تهران از این لحاظ بسیار بهتر از سال‌های قبل شده است.

[quote-left] در هیچ نقطه‌ای از دنیا از حلال‌های تولیدی پتروشیمی به‌دلیل سرطان‌زایی آن به‌عنوان سوخت استفاده نمی‌کنند.[/quote-left]

اما یکی از تفاوت‌های عمده و اساسی کیفیت هوای تهران برای امسال به نسبت سال‌های پیش از آن، نه در تعداد روزهای آلودگی، بلکه در نوع و جنس آلودگی است. بنزینی که پیش از این و در سال‌های دولت دهم در تهران و بسیاری دیگر از کلانشهرهای کشور توزیع می‌شد با عنوان بنزین پتروشیمی شناخته می‌شد. این بنزین هم به‌لحاظ محلی که در آن تولید می‌شد و همچنین ترکیباتی که داشت به یکی از خطرسازترین آلاینده‌های ممکن برای سلامت شهروندان بدل شده بود. این نوع بنزین اگرچه محصول داخل و برای فائق‌آمدن بر تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب علیه کشورمان بود، اما به‌هیچ‌وجه کیفیت‌های لازم و استاندارد را برای توزیع در کلانشهری مانند تهران که سال‌هاست با معضل بزرگ آلودگی هوا دست به گریبان است، نداشت. 

صنایع پتروشیمی، حلال‌های بنزن، تولئون و زایلن تولید می‌کنند. این ترکیبات در پاره‌ای مواقع خواص احتراقی (نظیر عدد اکتان) بهتری نسبت به بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها دارند، اما سرطان‌زایی آنها اثبات شده است. به همین دلیل در هیچ نقطه‌ای از دنیا از حلال‌های تولیدی پتروشیمی به‌دلیل سرطان‌زایی آن به‌عنوان سوخت استفاده نمی‌کنند. در ترکیب بنزین استاندارد یورو4 که از ابتدای امسال در تهران توزیع آن شروع شده و مورد تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز بوده، میزان بنزن یک‌درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35درصد است. در حالی که در بنزین پتروشیمی، بنزن و آروماتیک‌ها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می‌دهند و میزان آن بسیار فراتر از استانداردهای مورد نظر است. براساس نمونه‌های مستقیم برداشت شده از واحدهای توزیع بنزین شهر تهران و آنالیزهای انجام‌شده در کشور آلمان میزان آروماتیک‌ها در بنزین پتروشیمی 6/48درصد گزارش شده است. همچنین نتایج به‌دست‌آمده از نمونه‌برداری انجام‌شده در مرکز آزمایشگاهی سازمان محیط‌زیست نیز حاکی ازبالابودن میزان آروماتیک‌های بنزین پتروشیمی به مقدار 63/72 و میزان بنزن 98/6 درصد بوده است. این در حالی است که براساس طبقه‌بندی آژانس تحقیقات سرطان (IARC) که در سال2010 انجام پذیرفته بنزن در گروه رده اول مواد سرطان‌زا - به معنای بیشترین امکان سرطان‌زایی - قرار داشته و در سایر مجامع علمی این امر نیز به اثبات رسیده است. نه فقط استانداردها و قوانین جهانی بلکه قوانین داخلی کشور خودمان هم به‌صراحت بر داشتن حداقلی از استانداردها برای سوخت‌های عرضه‌شده تاکید دارد. طبق استاندارد شماره ۴۹۰۴ سازمان ملی استاندارد که آذرماه سال1387 تصویب شده، بنزین مشمول استاندارد اجباری است که براساس آن باید میزان بنزن آن حداکثر یک‌درصد و ترکیبات آروماتیک آن در نهایت 35درصد باشد.

[quote-right] همه ساکنان پایتخت و دیگر کلانشهرهایی که بنزین پتروشیمی در سال‌های دولت احمدی‌نژاد در آنها توزیع می‌شد، به‌صورت بالقوه امکان ابتلا به سرطان خون در سال‌های آینده را دارند.[/quote-right]


حال آنکه بررسی کیفیت سوخت کلانشهرهای آلوده کشور در خلال سال‌های 91 تا 93 نشان می‌دهد در سال‌های 91 و 92 میزان بنزن موجود در سوخت توزیعی به ترتیب 6 و 3درصد بود که این میزان برای سال93 به 8/0درصد رسیده است. همچنین میزان ترکیبات آروماتیک هم در دوسال اول 70 و 40درصد بوده که حالا این میزان به 33درصد یعنی کمی پایین‌تر از استاندارد تعیین‌شده رسیده است.


بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت که چندشب پیش در برنامه شب آفتابی شبکه پنج سیما حاضر شده بود نیز به همین موضوع اشاره کرد، این گفته‌های وزیر نفت است: «ما به‌خاطر بهبود هوای شهرها باید بنزین را با استاندارد یورو4 مصرف کنیم. حالا اگر کسی معتقد است بنزین یورو4 تفاوتی با یورو3 یا با هر بنزین غیراستانداردی ندارد، قابل‌فهم نیست.»زنگنه با بیان اینکه ما لجبازی و سیاسی‌کاری نداریم و بحث ما حرفه‌ای است، افزود: «افرادی که مدعی هستند و می‌گویند بنزن و آروماتیک آن بنزین خوب بوده، همین الان در تهران یا هر شهری که بخواهند توزیعش می‌کنیم، ببینیم چه به‌سر آنجا می‌آید.»

این ترکیبات در طول سال‌ها اثرات خود را بر بدن افراد می‌گذارند، بنزن بیش از هر چیز در انسان موجب ایجاد سرطان خون می‌شود، بر همین اساس است که کارشناسان می‌گویند همه ساکنان پایتخت و دیگر کلانشهرهایی که بنزین پتروشیمی در سال‌های دولت احمدی‌نژاد در آنها توزیع می‌شد، به‌صورت بالقوه امکان ابتلا به سرطان خون در سال‌های آینده را دارند. علاوه‌بر این از دیگر اثرات مزمن این بنزین بر بدن انسان‌ها می‌توان به اثر بر سلول‌های خونی و مغز استخوان، بروز کم‌خونی، کاهش گلبول‌های سفید خون و آنتی‌بادی‌ها و کاهش سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.


با این همه در روزهای گذشته منتقدان سیاسی دولت روحانی که از هرچیزی، اعم از مذاکرات هسته‌ای تا گرانی گوجه برای ابراز مخالفت و تخریب مسوولان کنونی دولت استفاده می‌کنند، آلودگی هوای تهران را ابزار جدیدی برای ابراز مخالفت خود قرار داده‌اند. آنها در این مسیر با تمام قوا به دفاع از بنزین سرطانزا و به شدت خطرناک پتروشیمی همت گماشته‌اند. این در حالی است که در سال‌هایی که این بنزین در تهران توزیع می‌شد حتی خود این افراد و خانواده‌هایشان آلودگی ناشی از آن را تنفس کرده‌اند و آنها هم مثل همه دیگر شهروندان در خطر ابتلای به سرطان قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha