رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: بیش از دو سوم جمعیت جامعه پزشکی خدمات دهنده در نظام سلامت را پزشکان عمومی شامل می‌شوند.

سلامت نیوز: رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: بیش از دو سوم جمعیت جامعه پزشکی خدمات دهنده در نظام سلامت را پزشکان عمومی شامل می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکترعلیرضا زالی در نشست خبری در حاشیه چهارمین گردهمایی اعضای شوراهای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی کشور در کرمان، گفت: سرمایه‌گذاری برای ارتقای پزشکان عمومی در کشور سرمایه‌گذاری منطقی به حساب می‌آید. نظام سلامت کشور در حال تغییر و دگرگونی است، بنابراین نیازمند کسب مهارت‌های نوین برای پزشکان هستیم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی افزود: این مسئله از اقتضائات مهم نظام سلامت کشور است و خوشبختانه ظرفیت بالنده‌ای که در پزشکان عمومی کشور بویژه در نسل جوان وجود دارد، ظرفیت سازی جدیدی را ایجاب می‌کند. ارائه خدمات در قالب‌های جدید درحوزه سلامت و تحولات در شالوده‌گذاری نوین ارائه خدمات در طب عمومی دو مساله مهم این روزهای نظام سلامت هستند.

وی با اشاره به تاکید انجمن‌ پزشکان عمومی ومعاونت برنامه‌ریزی نظام پزشکی بر این دو اصل گفت: با نظر همکاران در انجمن‌های پزشکان عمومی کشور و معاونت برنامه‌ریزی نظام پزشکی کارگروه‌های مشترکی تشکیل و هر دو موضوع را به منظور بازنگری خدمات در دستور قرار می‌دهند.

زالی با اشاره به اینکه احیای طب عمومی در تقابل با پیشرفت‌های فناوری و تخصص‌های مختلف نیست، گفت: باید مهارت‌های نوین متناسب با نیازهای جدید به پزشکان عمومی کشور ارائه شود. پزشکان عمومی باید با افزایش مهارت‌هایشان، با توجه به انجام تغییرات ارائه خدمات نظام سلامت کشور که تغییرات دینامیک و پویایی است، تطابق لازم را پیدا کنند.

وی با انتقاد از مسائلی که درباره صلاحیت پزشکان عمومی مطرح می‌شود، گفت: اگر ما نتوانسته‌ایم برنامه‌ریزی مناسب با ظرفیت پزشکان را ایجاد کنیم به معنای نفی صلاحیت و مهارت‌های پزشکان نیست. اگر پزشکان عمومی خط اول ارائه خدمات به مردم باشند هم از لحاظ اقتصادی به صرفه خواهد بود و هم به ارتقای شاخصه‌های سلامت و ارتقای نظام سلامت کمک می‌کند. امروزه استنباط ما این است که پزشکان عمومی کشور مهارت، توانایی و بالندگی کافی داشته و استحقاق پذیرفتن مسئولیت‌های خطیر را دارند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه پزشکان عمومی نیز دوره‌های سخت آموزش 7 ساله را طی کرده و نخبه‌های جامعه محسوب می‌شوند، گفت: بسیاری از این افراد آمادگی لازم برای پذیرفتن مسئولیت‌های خطیر در حوزه سلامت را دارند. بسیاری از پزشکان عمومی ما از مشکلات رفاهی و معیشتی رنج می‌برند که باید با نگاه متفاوت به این قشر به حل این مشکلات کمک کرد.

زالی با اشاره به اینکه افزایش جاذبه‌های اقتصادی می‌تواند در ارتقای ویزیت پزشکان عمومی یا ارتقای خدمات سرپایی که این پزشکان انجام می‌دهند لحاظ شود، گفت: ما از لحاظ مهارت‌ها و توانایی پزشکان عمومی نگرانی نداریم. نیاز به اعتمادسازی بین مردم داریم تا در مراجعه به پزشک ابتدا پزشک عمومی را بشناسند و در صورت صلاحدید پزشک عمومی به متخصص مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: پزشک عمومی جامع الاطراف‌تر از متخصص می‌تواند در تشخیص بیماری فرد کمک کند. در تمام کشورهای توسعه یافته نیز همین روند ادامه دارد که افراد مشکلات پزشکی و سلامت خود را ابتدا با پزشک عمومی مطرح می‌کنند و سپس در صورت نیاز به مراجع تخصصی‌تر مراجعه می‌کنند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: دریافت‌های غیرمتعارف در کرمان پایین‌ترین میزان بوده است و نمایندگان مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی از این موضوع به عنوان دستاوردی برای استان یاد کرده‌اند.

زالی همچنین در حاشیه این برنامه ادامه داد: خوشبختانه استان کرمان از سال‌های گذشته در ارائه خدمات پزشکی اخلاق‌مدار و قانون‌مدار عمل کرده است.

وی افزود: تعامل دانشگاه علوم پزشکی کرمان با سازمان نظام پزشکی بسیار مطلوب بوده است.

زالی با اشاره به گزارشات دریافتی مربوط به تخلفات تعرفه‌ای از طریق سامانه 1690 از استان کرمان گفت: تنها 9 مورد گزارش از نیمه آبان ماه سال جاری داشته‌ایم که دو مورد آن مستند نبوده است. در هفت مورد بررسی شده نیز سه مورد اشکال تکنیکی و کدینگ (برداشت اشتباه پزشک از کتاب تعرفه سلامت) و چهار مورد آن هم در روند بررسی تکمیلی قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha