رییس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت، با بیان این كه مراجعه دیرهنگام و بی‌توجهی والدین علت مرگ 28 درصد از كودكان ایرانی بر اثر حوادث است، گفت: 36 درصد از حوادث كودكان ایرانی ناشی از سوانح و حوادث ترافیكی و 64 درصد مربوط به حوادث خانگی است.

دكتر بركاتی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به روز جهانی كودك با شعار و رویكرد حوادث و ایمنی كودكان اظهار كرد: هرچند حوادث ترافیكی از فراوانی بیشتری برخوردار است اما به نظر می‌رسد حوادث خانگی در كشور مغفول مانده است.

وی، با بیان این كه دو سوم مرگ‌های كودكان یك تا 59 ماهه كشور در بیمارستان‌ها به وقوع می‌پیوندد، افزود: مرگ خارج بیمارستانی كودكان به معنای عدم دسترسی و مراجعه به هنگام به مراكز درمانی و مداخله سیستم سلامت كشور است.

رییس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت، ادامه داد: براساس آخرین گزارش ارایه شده 54 درصد حوادث دوران كودكی در پسران و 46 درصد در دختران رخ می‌دهد.

دكتر بركاتی، علت مرگ 18 درصد از كودكان یك تا 59 ماهه كشور را ناشی از حوادث و سوانح غیرعمدی و 18 درصد را ناهنجاری مادرزادی و كروموزومی برشمرد و افزود: 13 درصد مرگ‌ها نیز به علت بیماری‌های حاد و مزمن تنفسی و 8 درصد بیماری‌های عفونی اعم از انگلی و اسهالی است.

رییس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت، با بیان این كه در 15 سال گذشته بیماری‌های تنفسی و عفونی، نخستین علت مرگ كودكان كشور به شمار می‌رفت، یادآور شد: این علل با افزایش برنامه‌های بهداشتی، استقرار برنامه مانا(مراقبت‌های ادغام یافته ناخوشی‌های كودكان) و نیز استقرار پزشك خانواده و تیم سلامت كاهش چشمگیری داشته است.

وی، افزود: بعد از حوادث ترافیكی، غرق شدگی، انسداد مجاری تنفسی با مواد جامد و آسپیراسیون (برگشت) غذا، سوختگی با مواد داغ و شعله، مسمومیت اتفاقی با مواد و دارو، سقوط از ارتفاع وعوارض ناخواسته داروها از علل دیگر مرگ و میر این گروه سنی است.

دكتر بركاتی با اشاره به كاهش موارد حوادث ترافیكی در گروه سنی كودكان طی سال‌های اخیر به ایسنا گفت: این در حالی است كه طی این سال‌ها حوادث غیرترافیكی به نسبت افزایش اندكی داشته است.

به گفته وی، عدم توجه به كودك در وسلیه نقلیه، استاندارد نبودن كمربند ایمنی خودرو برای كودكان و قرار دادن كودكان خردسال در صندلی جلو از عوامل زمینه‌ساز حوادث ترافیكی كودكان كشورمحسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha