اگر آمار امسال نسبت به سال قبل كم یا زیاد است باید دلیل را، بیشتر متوجه بی اطلاعی مردم از این خط امدادی یا برعكس، افزایش آگاهی مردم از وجود این خط دانست و این آمار قابل تعمیم به شرایط كشوری نیست.

آمار نگران کننده خطوط امدادی از کودکان و زنان قربانی خشونت

سلامت نیوز: اگر آمار امسال نسبت به سال قبل كم یا زیاد است باید دلیل را، بیشتر متوجه بی اطلاعی مردم از این خط امدادی یا برعكس، افزایش آگاهی مردم از وجود این خط دانست و این آمار قابل تعمیم به شرایط كشوری نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور روز گذشته در ارایه آخرین گزارش خط اورژانس اجتماعی ١٢٣ اعلام كرد كه از مجموع ١٢٠ هزار تماس در هشت ماه سال ٩٣، ٩ درصد مربوط به كودك آزاری و هشت درصد مربوط به همسر آزاری بوده است.

حبیب الله مسعودی فرید گزارش خود را با این جمله تكمیل كرده كه «آمارهای مركز اورژانس اجتماعی فقط در ارتباط با تماس های انجام شده با این مركز است و نمی تواند نشان دهنده میزان شیوع كشوری كودك آزاری یا همسرآزاری باشد.»

شیرین صدر نوری، مسوول مددكاری انجمن حمایت از حقوق كودكان هم خبر می دهد كه در شش ماه نخست سال ٩٣ از مجموع ٤٧ پرونده ارجاع شده به انجمن، ٢٢ پرونده مربوط به كودك آزاری بوده اما در مدت مشابه سال ٩٢، ٢٣ مورد از ٤٥ پرونده ارجاع شده به انجمن، به كودك آزاری اختصاص داشته است.

بنابر ادعای برخی روانپزشكان كودك، كودك آزاری در ایران شیوع حدود ٢٠ الی ٢٥درصدی دارد در حالی كه هنوز فعالان آسیب های اجتماعی به آمار تخمینی از شیوع خشونت خانگی علیه زنان و همسر آزاری دست پیدا نكرده اند. هر دو پدیده از جمله آسیب هایی است كه معمولادر خفا و فضای محصور و دور از چشم آحاد جامعه به وقوع می پیوندد و به همین دلیل، نه در ایران كه در تمام كشورهای جهان با هر سطح از پیشرفت و فرهنگ و دانش، ارایه آمار قطعی و دقیق از موارد كودك آزاری و همسر آزاری كاری تقریبا ممكن نیست. علاوه بر آنكه عموم جامعه، آزار كودك و همسر را صرفا در شكل آزار جسمی می شناسند در حالی كه بنا بر هشدار مكرر روانپزشكان كودك و فعالان اجتماعی، بی توجهی، آزارهای روانی و جنسی، محرومیت از حقوق انسانی و حتی مواردی همچون اجبار به كار و درآمدزایی و محروم كردن كودكان از تحصیل و اجبار همسران به اعتیاد و فروش مواد مخدر توسط اعضای خانواده، مصادیق بارز از كودك آزاری و همسرآزاری است.
    مسعودی فرید خبر می دهد كه اكنون ١٥ خانه امن در كشور برای پناه دادن به زنان آسیب دیده، دختران فراری، زنان كارتن خواب، زنان معتاد و زنان در معرض خشونت خانگی وجود دارد و حتی در صورت محرومیت یك شهر یا استان از چنین خانه هایی، این زنان می توانند با تماس با خط اورژانس اجتماعی ١٢٣ و استمداد از مددكاران این مركز به مراكز مداخله در بحران كه در تمام شهرهای كشور دایر است پناه برند و از آسیب های خیابانی در امان بمانند.

   او همچنین خبر داده مسوولان سازمان بهزیستی كشور به محض اطلاع از وقوع كودك آزاری، كودك را از خانواده تحویل گرفته اما باید در اسرع وقت و تا كمتر از ٢٤ ساعت، برای دریافت حكم قضایی از قاضی برای نگهداری از كودك اقدام كنند و پس از بررسی های مددكاری، روانشناختی و پیگیری های حقوقی در مورد وضعیت كودك، كودك به خانواده بازگردانده شده یا در صورت احراز عدم صلاحیت خانواده و با صلاحدید كودك، او را به جد پدری یا اقوام درجه یك - در صورت دارا بودن صلاحیت های لازم- تحویل می دهند و در غیر این صورت، كودك وارد مراكز شبه خانواده بهزیستی می شود.

مسعودی فرید توضیح می دهد كه آمار اعلام شده به خط ١٢٣ نمی تواند به وضعیت كشوری كودك آزاری یا همسر آزاری تعمیم داده شود زیرا تماس با این خط اورژانس اجتماعی را باید به منزله افزایش آگاهی مردم نسبت به وجود این خطوط امدادی تلقی كرد و این آمار، نشانه قطعی بالابودن یا پایین بودن موارد كودك آزاری و همسر آزاری نیست.
    مسعودی فرید می گوید: «این خط برای شناسایی موارد كودك آزاری و همسرآزاری است و برای نظر درباره كم و زیاد بودن این آمار باید مطالعه پیمایشی و تحلیلی درباره شیوع همسر آزاری و كودك آزاری انجام شود. اگر آمار امسال نسبت به سال قبل كم یا زیاد است باید دلیل را، بیشتر متوجه بی اطلاعی مردم از این خط امدادی یا برعكس، افزایش آگاهی مردم از وجود این خط دانست و این آمار قابل تعمیم به شرایط كشوری نیست.»


    سیدحسن موسوی چلك، رییس انجمن مددكاری اجتماعی ایران هم بر همین نكته تاكید می كند و راه اندازی و فعال شدن خطوط امدادی دولتی یا غیر دولتی را راهی برای افزایش آگاهی مردم نسبت به چگونگی گزارش دهی درباره آسیب های اجتماعی می داند اما در عین حال یادآور می شود: «كودك آزاری و همسرآزاری، خاص كشور ما نیست و در تمام كشورها با شدت و ضعفی وجود دارد. در كشور ما و از یك دهه قبل، وضعیت كودك آزاری و همسر آزاری و موضوع خشونت خانگی با محوریت كودك آزاری و همسر آزاری مورد پیگیری قرار گرفته است.

با راه اندازی خط تلفن اورژانس اجتماعی و صدای یارا به عنوان منبع اجتماعی و گزارش دهی دولتی و غیردولتی درباره آسیب هایی همچون كودك آزاری و همسر آزاری، به مرور زمان تماس هایی با كارشناسان این مراكز برقرار شده اما با وجود آنكه خشونت خانگی علیه زنان و كودك آزاری یكی از موضوعات جدی است، عمدتا آسیب های جسمی علیه زنان و كودكان به سیستم های قضایی و اجتماعی گزارش می شود در حالی كه سایر انواع خشونت ها همچون آزارهای عاطفی و روانی و جنسی و مسامحه، به ندرت گزارش و پیگیری می شود و بنابراین این آمارها صرفا بخشی از وقایع كودك آزاری و همسر آزاری است.»
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha