چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12838

به گفته سازمان بهداشت جهانی، بیماری مالاریا هنوز به صورت یک تهدید بزرگ برای جهان باقی مانده است. اما تا کنون نیز اقدامات مداخله ای اساسی همچون توزیع فراوان و سریع تختخواب های مشبک در افریقا بین سالهای 2004 تا 2006 صورت گرفته است.

مالاریا همچنان قربانی می گیرد

به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز، همزمان با افزایش قابل توجه بودجه و حرکت پر شور برای مقابله با این بیماری کشنده ، آگاهی از اطلاعات مستند و تحلیل های فوق العاده برای آگاهی دقیق از وضعیت این بیماری در نقاط مختلف جهان لازم و ضروری است.زیرا این اطلاعات می تواند نیاز واقعی را بیان کرده تا به آن پاسخ داده شود.مبارزه با بیماری مالاریا به طور جدی از سال 2006 آغاز شده و تا کنون به پیشرفت های قابل توجهی در کنترل این بیماری دست یافته است.

 طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2008 ، تصویری از وضعیت این بیماری در جهان از سال 2006 تهیه شده است که حقایق زیر را در بر دارد:

-    طبق این مطالعه تعداد موارد مبتلا به بیماری مالاریا در سال  2006  به میزان 247 میلیون مورد گزارش شده است.

-    قربانیان این بیماری را بیشتر کودکان تشکیل می دهند.

-    بااستفاده از متد ها و روش های مقابله ای جدید توسط بعضی از کشورهای افریقایی و سایر کشورهای دنیا ، تعداد مرگ و میر ناشی از آن ، به نصف کاهش یافته است.
-    از سال 2006 به مدد افزایش بودجه ، دسترسی به روش های مداخله ای همچون استفاده از تختخواب های توری و مشبک  و داروهای موثر افزایش یافته است.
-    دسترسی به  روش درمان ترکیبی آرتی میسینن(ACT ) در افریقا، که توسط سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد شده است تنها 3% کودکان را تحت پوشش این روش قرار داده است.

افزایش توزیع تختخواب های توری

گزارشات حاکی است که افزایش بودجه به منظور کنترل این بیماری باعث شده که از سال 2006 توزیع تختخواب های توری افزایش یابد.

درصد کودکان حمایت شده در 18 کشور افریقایی ، توسط این روش مقابله ای از 3% در سال 2001 به 23% درصد در سال 2006 افزایش یافته است. همچنین فراهم آوری داروهای ضد مالاریا به طور فزاینده ای از سال 2001 تا 2006 افزایش یافته است. می توان گفت که تقریبا 100 میلیون نفر از مردم دنیا از اسپری های حشره کش ویژه پشه مالاریا استفاده می کنند که 22 میلیون نفر آنها مربوط به کشور افریقا هستند.

با این حال اقدامات ضروری و جدی بیشتری در این زمینه لازم است . چنان که تا کنون  تنها 125میلیون نفر از مردم افریقا توسط تختخواب های توری مورد حمایت قرار گرفته اند ، در حالی که تعداد واقعی افراد در معرض خطر ، 650 میلیون نفر گزارش شده است. به گزارش یونیسف ، بیماری مالاریا همچنان به عنوان عامل اصلی مرگ کودکان باقی مانده است و اگر دسترسی به انواع روش های مداخله ای و درمانی افزایش یابد تاثیر شگرفی در نجات جان افراد دارد.

نتایج  مثبت

برای اولین بار ، سه کشور افریقایی از کاهش قابل توجه مرگ و میر ناشی از مالاریا به میزان 50% درصد خبر داده اند. اریتره، ریواندا و سااوتوم از جمله کشورهایی بوده اند که در نتیجه توزیع قابل توجه اسپری، تختخواب های توری و دسترسی به روش های درمانی و نظارتی صحیح به این تاثیر شگرف ، در فاصله سالهای 2000 تا 2006 دست یافته اند.بعلاوه بهبود چشم گیری نیز در وضعیت سایر کشورهای افریقایی نظیر ماداگاسکار، زامبیا و زانزیبار مشاهده شده است.
افزایش سرمایه گذاری
طبق داده های برنامه کنترل ملی مالاریا، کشور افریقا بودجه بیشتری نسبت به سایر مناطق در فاصله سالهای 2004 تا 2006 داشته است که نتیجه سرمایه گذاری سازمان مبارزه جهانی با ایدز، توبرکلروزیس و مالاریا، سازمان های دو جانبه و دولت های ملی می باشد.

در مناطق دیگر منبع درآمد متفاوت است، اما دولت های ملی اصولا مسئول فراهم آوری عمده پول هستند.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha