چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12839

توجه به اینکه امروزه پزشکان عینک را مطمئن ترین و بهترین روش درمان ضعف بینایی و عیوب انکساری به مردم پیشنهاد می کنند اما هر روز بر تعداد افرادی که از روش های مدرن وعلمی چشم پزشکی برای برداشتن عینک خود استفاده می کنند، افزوده می شود و این درحالی است که قیمت های سرسام آورعمل های چشم . بخصوص لیزیک بیماران را به شدت در تنگناهای مالی قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز، به موازات  افزایش روز افزون استقبال کنندگان عمل لیزیک درایران، هرروز قیمت انجام این عمل درمانی چشم به صورت تصاعدی افزایش پیدا می کند و این موضوع بیماران را دراستفاده از این عمل جراحی با شک ودودلی همراه ساخته است.

نگاه تشریفاتی مسئولین به عمل لیزیک

مدیر عامل مرکز چشم پزشکی بیمارستان نگاه تهران با اظهار اینکه قیمت های عمل لیزیک درکشور مناسب است و درمقایسه با کشورهای مجاوربسیار پایین است اظهارداشت:درحال حاضر قیمت های اعلام شده برای انجام عمل لیزیک با قیمت خرید دستگاه های لیزیک سنجیده می شود.

فریور اسماعیل زاده افزود: زمانیکه خرید یک دستگاه لیزیک ، 500 تا 600 میلیون تومان برای پزشک هزینه دارد انجام عمل های لیزیک در بخش های خصوصی با قیمت 850 تا یک میلیون تومان متناسب است.

وی با اعلام اینکه قیمت عمل های لیزیک در کشورهای مجاور چهاربرابر ایران است وبر این اساس قیمت عمل لیزیک در ایران بسیار کم است، تصریح کرد: با وجودی که سطح کیفی عمل لیزیک انجام شده  در کشورهای مجاور همانند ایران است واز دستگاه ها ی لیزیک با یک تکنولوژی استفاده می شود اما هزینه های بالایی را از بیماران دریافت می کنند.

فریوربا بیان اینکه به ازای عمل هر چشم، بسته به نوع دستگاه استفاد شده بین 50 تا 60 هزار تومان هزینه سرویس نگه داری دستگاه منهای وسایل مصرفی از بیماران دریافت می شود، افزود: حق العمل هر عمل لیزیک برای پزشک بین  500 تا  600 هزار تومان است که با احتساب هزینه بیمارستان ، قیمت هر عمل لیزیک به 850 هزار تومان می رسد.

مدیرعامل مرکز چشم پزشکی نگاه تهران  با بیان اینکه عمل لیزیک در بسیاری از مواقع یک عمل زیبایی محسوب می شود و کمتر به عنوان درمان قرارمی گیرد گفت: سازمان بیمه و تامین اجتماعی زمانی که عمل لیزیک به عنوان یک درمان حساب شود،  ده تا بیست درصد از هزینه عمل لیزیک بیمارانی که شماره چشم آنها چهار به بالا است را تقبل می کند.

مسئول بخش لیزیک بیمارستان فیض اصفهان اظهار داشت: عمل لیزیک یک عمل زیبایی و تشریفاتی است و به همین دلیل نه دولت و نه سازمان های بیمه و تامین اجتماعی مسئولیت خرید دستگاه لیزیک و هزینه های بالای درمان آن را دربیمارستان دولتی و خصوصی قبول نمی کنند.

علی خواستی با اشاره به اینکه هشتاد درصد از بیماران دچارعیوب انکساری از عمل لیزیک بیش از دیگر عمل های چشم استقبال می کنند، گفت: با توجه به اینکه  عمل لیزیک به صورت سرپایی و در ده دقیقه انجام می شود و درد کمتری نسبت به سایرعمل های چشم از جمله پی. آر. کی یا لیزرو آر.کی دارد بنابراین باعث روی آوری خیل کثیری از بیماران به انجام این عمل شده است.

وی با اعلام اینکه عمل لیزیک دربیمارستان های دولتی ، با قیمت  سیصد و پنجاه هزار تومان و در مراکز درمانی خصوصی از هفتصد هزار تومان به بالا انجام می شود عنوان کرد: کمبود دستگاه لیزیک در بخش های دولتی ،  خراب و قدیمی بودن این دستگاه ها و تقبل نکردن دولت در گذاشتن دستگاه جدید باعث شده که دیگر عمل لیزیک در بخش های دولتی انجام نشود.

کناره گیری دولت از انجام عمل لیزیک در بیمارستان های دولتی

مسئول بخش لیزیک بیمارستان فیض اصفهان با اعلام اینکه از شانزدهم مردادماه ، هیچ عمل لیزیکی در بیمارستان های دولتی انجام نشده است ادامه داد: با وجودی که عمل لیزیک با عوارضی همچون برگشت شماره چشم، کم شدن دید بینایی و تغییر ضخامت قرنیه چشم روبرو است اما استقبال مردم از این عمل در چند سال اخیر رشد فزاینده ای داشته به صورتی که در یک روز، 50 نفر برای انجام عمل لیزیک ثبت نام کردند.

وی اظهار داشت: عمل لیزیک برای افرادی با سن پایین تر از بیست سال و دارای استیگماتیسم که  شماره چشم آنها هنوز ثابت نشده باشد اصلا توصیه نمی شود.

علی خواستی با بیان اینکه انجام عمل لیزیك در طیف وسیعی از نزدیك بینی و آستیگماتیسم همراه آن از شماره 1- تا 12- دیوپتر امکان پذیر است عنوان کرد:  این عمل در چشم های دوربین با شماره‏ های پایین (كمتر از 4+ تا 5+ دیوپتر) نیز قابل انجام است.

بیماران خسته از عینک و منتظر عمل لیزیک

فاطمه .ز یکی از داوطلبین عمل لیزیک دراین رابطه گفت: زمانیکه می بینم زندگیم به زدن عینک وابسته شده و با عینک زدن حالت چشمم از بین می رود و باید به طور مداوم درحال مواظبت یا  تمیز کردن آن باشم به خاطر همین تصمیم گرفتم که عمل لیزیک انجام بدهم.

وی اظهارداشت: نسبت به استفاده از عمل لیزیک شک دارم زیرا منبعی برای آگاهی از عوارض سی تا چهل ساله این عمل دردست نیست.

زهرا.خ یکی دیگر از افراد درلیست انتظار عمل لیزیک گفت:برخلاف تصور پزشکان ، عمل لیزیک به خاطر زیبایی انجام نمی شود واکثرافراد به علت درمان و رهایی از عینک تصمیم به انجام عمل لیزیک می کنند.

 وی با بیان اینکه افراد عینکی بعد از یک مدتی از زندگی کردن با عینک خسته می شوند و تحمل سنگینی آن را برروی صورت خود را ندارند وهمین مسئله باعث شده که بسیاری از کسانی که ضعف بینایی  دارند با وجود عوارض بالای عمل لیزیک، این عمل را انجام دهند.

اجتناب مسئولین از پاسخگویی و هزاران سوال بی پاسخ

پیگیری گران قیمت بودن عمل لیزیک در بیمارستان های دولتی و خصوصی و سقف قیمت این عمل در این بیمارستان ها، چگونگی نظارت  بردرمان های انجام شده در بیمارستان های دولتی و خصوصی و اعلام آماری از وجود تخلف پزشکان در زمینه عمل لیزیک  و علت نگاه تشریفاتی دولت به این عمل چیست از جمله سوالاتی بود که رئیس مرکز نظارت بر اعتبار بخش وزارت بهداشت  به علت مشغله کاری زیاد طی چهار هفته با وجود ارسال نامه های متعدد از جواب دادن به آن ها پرهیز کرد که امیدواریم در آینده نزدیک فرصتی برای بیماران نیازمند عمل لیزیک در لیست برنامه  های کاری خود قرار دهد.

این درحالی بود که مدیر عامل بیمارستان نور تهران که برای اولین بار در سال 1374 اقدام به عمل لیزیک در ایران کرد ، حاضر به  مصاحبه با خبرنگار سلامت نیوز دررابطه با انجام عمل های لیزیک و دریافت هزینه های هنگفت از بیماران  دراین بیمارستان  نشد که گزارشات زیادی از سوی بیماران مبنی بر دریافت هزینه های نامتعارف  و از یک میلیون تومان به بالا از بیماران نیازمند عمل لیزیک دربیمارستان نور، به این رسانه خبری رسیده است.

لیزیک و تاریخچه کوتاه ازآن

گفتنی است لیزیك یك شكل جراحی لیزری است كه قادر است طیف وسیعی از نزدیك بینی و آستیگماتیسم و دوربینی را اصلاح كند. در این فرم عمل بهبود دید سریع بوده و ناراحتی‏های پس از عمل كمتر می‏شود. در این عمل در ابتدا یك لایه با ضخامت حدودا" 160 میكرون از سطح قرنیه برداشته می‏شود و سپس توسط لیزر اكسایمر كه با كامپیوتر كنترل می‏شود تراش قرنیه متناسب با شماره عینك صورت می‏گیرد.

اولین نمونه‏ های مشابه این عمل (كراتومیلیوزیس) روی انسان در سال 1963 انجام شد. این روش به تدریج پیشرفت و بهبود پیدا كرده است. لیزر اكسایمر بیش از 20 سال است كه برای پی.آر.کی  مورداستفاده قرار می گیرد. جراحان چشم بیش از30 سال است كه توانسته‏ اند لایه نازك از قرنیه را بردارند. این دو روش (برداشتن یك لایه نازك و انجام لیزر زیر آن) در سال 1991 با هم تركیب شده و یك شكل جدیدی از عمل جراحی انكساری به نام لیزیك پدید آمد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الهام ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    32 1
    سلام می خاستم بدونم .هزینه این عمل رو بیمه تامین اجتمایی می دهد یا نه عمل زیبایی به حساب می یاد