رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر با تاکید بر اینکه نظارت بر مواد غذایی در طی سالیان اخیر بعضا دستخوش روابط قرار می‌گرفته و کافی نبوده است، گفت: مردم باید مطمئن باشند که مواد غذایشان سالم است و تهدیدی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند ولی متاسفانه هم اکنون چنین فضایی حاکم نیست.

نظارت بر مواد غذایی دستخوش روابط قرار گرفته است

سلامت نیوز:رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر با تاکید بر اینکه نظارت بر مواد غذایی در طی سالیان اخیر بعضا دستخوش روابط قرار می‌گرفته و کافی نبوده است، گفت: مردم باید مطمئن باشند که مواد غذایشان سالم است و تهدیدی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند ولی متاسفانه هم اکنون چنین فضایی حاکم نیست.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌‌وگو با ایکنا به چرایی عدم امنیت غذایی در کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه در طی سالیان اخیر نظارت‌ها در این زمینه کافی نبوده است و بعضا دستخوش روابط قرار می‌گرفت و از این منظر متاسفانه سلامت مردم مورد تهدید واقع شده است.
حافظی وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت را دو دستگاه متولی محصولات غذایی دانست و افزود: به طور معمول نظارت از مزرعه تا کارخانه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و پروسه‌ عرضه یک محصول از زمان بسته بندی در کارخانه نیز بر عهده وزارت بهداشت است ولی بعضا به دلیل تعلل‌ در این نظارت‌ها شاهد بروز مشکلاتی در این زمینه هستیم.


فروش سموم کشاورزی نباید به صورت کاملا آزاد و برحسب سلیقه مصرف‌کننده‌ها باشد
رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: همانگونه که یک پزشک زمانی که یک محصول دارویی را تجویز می‌کند باید میزان، فواصل و مدت مصرف را توصیه و تعیین کند بنابراین برای محصولات کشاورزی نیز باید چنین تکالیفی تعیین شود.
حافظی افزود: یک کشاورز اگر قرار است سم‌ پاشی کند و کودی را مورد استفاده قرار بدهد باید زیر نظر یک متخصص مشخص شود که چه میزان، چه مدت و چگونه مصرف کند. نباید فروش سموم کشاورزی به صورت کاملا آزاد و برحسب سلیقه مصرف‌کننده‌ها باشد.
وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: یک کشاورز ممکن است کود خاصی را مجاز نباشد یک ماه قبل از برداشت محصول مورد استفاده قرار بدهد ولی به دلیل عدم اطلاع و یا به واسطه اینکه احساس می‌کند اگر کود را یک هفته قبل از برداشت محصول مورد استفاده قرار بدهد کیفیت محصول متفاوت خواهد بود و راحتر بتواند در بازار به فروش برساند این سموم را استفاده می‌کند و با برداشت محصول در زمان کوتاه‌تر از زمان مجاز و عرضه آن به بازار جامعه را مورد تهدید قرار می‌دهد به همین دلیل دستگاه‌های دخیل باید مراقبت‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.


سلامت مواد غذایی باید توسط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت تضمین شود
حافظی ادامه داد: از طرفی وزارت بهداشت نیز در کنترل مواد غذایی که عرضه می‌شوند چه آن‌هایی که به صورت قاچاق و با کدهای تقلبی وارد بازار می‌شوند و چه آن‌هایی که در چارچوب استاندارد هستند باید بازرسی‌های دوره‌ای منظمی را داشته باشد و ضمانت مواد غذایی که به دست می‌رسد باید توسط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت تضمین شوند.


نیترات پیازهای میادین میوه و تره‌بار پنج برابر حد استاندار است/ اطمینانی به سالم بودن مواد غذایی وجود ندارد
رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: مردم باید مطمئن باشند که مواد غذایشان سالم است و تهدیدی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند ولی متاسفانه هم اکنون چنین فضای حاکم نیست و این اطمینان وجود ندارد. متاسفانه میزان نیترات پیازی که در حال حاضر در میادین میوه و تره‌بار مورد استفاده قرار می‌گیرد پنج برابر حد استاندار است.


میزان سرب موجود در گوشت مرغ 50 درصد بیشتر از حد استاندارد است
وی تصریح کرد: در خصوص مواد پروتینی نیز گزارشی از پایش گوشت مرغ در شهر تهران تهیه و مشخص شد میزان سرب این محصول نیز 50 درصد بیشتر از حد استاندارد است بنابراین باید دستگاه‌های مرتبط با این مقوله در این زمینه مداخلات لازم را انجام داده و تضمین سالم بودن محصولات را برای مردم ایجاد کنند. به هرحال چنین مسائلی مطالبه مردم است و ما هم به عنوان نماینده مردم خود را موظف می‌دانیم این مطالبه را پیگیر باشیم تا زمانی که این اطمینان ایجاد و آن را به مردم منعکس کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha