یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰

خط فقر مطلق در ایران 640 هزار تومان در سال 93 است و این در شرایطی است که حقوق کارگران در سال جاری 609 هزار تومان تعیین شده است.

زندگی کارگری؛ زیر خط مطلق فقر!

سلامت نیوز: خط فقر مطلق در ایران 640 هزار تومان در سال 93 است و این در شرایطی است که حقوق کارگران در سال جاری 609 هزار تومان تعیین شده است.

به گزارش سلامت نیوز، علیرضا حیدری دبیر اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در نامه نیوز نوشت: در شرایطی که به ماه های پایانی سال 93 و زمان تعیین حقوق کارگران در سال آینده نزدیک می شویم گمانه زنی ها درباره میزان افزایش حقوق کارگران آغاز شده و این در شرایطی است که میزان افزایش حقوق در سال 93 آنچنان که باید نتوانست مشکلات معیشتی کارگران را برطرف کند.

میزان افزایش حقوق کارگران بر اساس ماده 41 قانون کار تعیین می شود که این ماده از قانون کار بر دو موضوع تورم و حداقل معیشت خانوار 4 نفره کارگری تاکید دارد و بر اساس این دو شاخص باید حقوق کارگران افزایش یابد.

بر اساس شاخص های جهانی سرانه درآمد افراد 2 دلار است و با توجه به این رقم سرانه درآمد هر خانوار 4 نفره در روز 8 دلار و در هر ماه 240 دلار است و با در نظر گرفتن نرخ دلار 2700 تومانی مرکز مبادلات ارزی درآمد کارگران باید 640 هزار تومان می شود.

بنابراین می توان تصور کرد این نرخ دلار مبنای محاسبه تلقی می شود و اگر این نرخ دلار را در نظر بگیریم خط فقر مطلق در ایران 640 هزار تومان در سال 93 است و این در شرایطی است که حقوق کارگران در سال جاری 609 هزار تومان تعیین شده است.

با توجه به این آمار به دست آمده طبیعی است که کارگران با این میزان درآمد باید مورد حمایت قرار بگیرند چرراکه نمی توانند تمام هزینه های زندگی را تامین کنند و برای امرار و معاش با مشکلات جدی رو به رو هستند.

باید توجه داشت که بر اساس محاسبات صورت گرفته، حدود 80 درصد درآمد فعلی کارگران برای مسکن هزینه می شود و این در شرایطی است که 40 درصد درآمد باید به خوراک خانوار اختصاص یابد و باید به سایر هزینه های زندگی همچون پوشاک نیز توجه شود. بر همین اساس یک خانواده 4 نفری از قشر کارگری برای تامین هزینه های خدو باید در ماه حدود یک میلیون و 100 هزار تومان درآمد داشته باشد و زندگی با درآمد کمتر از این رقم بسیار سخت و امکان پذیر نیست.

البته این اعداد در شرایطی مطرح می شود که مرکز آمار اخیرا متوسط هزینه خانوار شهری را یک میلیون و 800 هزار تومان در ماه اعلام کرده است که این آمار نیز نشاندهنده این است که کارگران با دستمزد فعلی نمی توانند هزینه های زندگی خود را تامین کنند.

بر همین اساس باید مبنای حداقل دستمزد کارگران حداقل نیازهای معیشتی یک خانوار اعم از خوراک و پوشاک و مسکن باشد و در صورتی که میزان دستمزد توانست این شاخص ها را تامین کند باید به سمت شاخص هایی همچون تورم رفت و آن را مورد بررسی قرارداد.

با توجه به مشکلات فراوانی که کارگران در این زمینه دارد دولتمردان باید برای حل این مشکلات تعیین دستمزد را بر مبنای هزینه معیشتی خانوار قرار دهند تا کارگران قدرت تامین هزینه های بالای زندگی را به دست آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha