در حالی اجرای مرحله چهارم طرح تحول سلامت شروع میشود که مرحله سوم آن با موج گسترده ی اعتراضات کادر درمان مواجه شده بود .رهبران گروهای مختلف کادر درمانی طی نامه های جداگانه خواستار رسیدگی به وضعیت گروهی خود شدند.این درحالیست که وزرات بهداشت و درمان به جای میانجی گری برای حفظ وحدت جامعه پزشکی، سکوت اختیار کرده است.

بی تدبیری وزارت بهداشت اختلاف نظرهای کادر درمان را به اوج رساند

سلامت نیوز  - زهرا سادات خوشحالی :در حالی اجرای مرحله چهارم طرح تحول سلامت شروع میشود که مرحله سوم آن با موج گسترده ی اعتراضات کادر درمان مواجه شده بود .رهبران گروهای مختلف کادر درمانی  طی نامه های جداگانه خواستار رسیدگی به وضعیت گروهی خود شدند.این درحالیست که وزرات بهداشت و درمان به جای میانجی گری برای حفظ وحدت جامعه پزشکی، سکوت اختیار کرده است.

در حالی اجرای مرحله چهارم طرح تحول سلامت شروع میشود که مرحله سوم آن با موج گسترده ی اعتراضات کادر درمان مواجه شده بود.


به گزارش سلامت نیوز با وجود حمایت همه جانبه دولت و شخص رئیس جمهور که گفته است با وجود بار مالی سنگینی که طرح تحول سلامت بر دوش دولت میگذارد تا رسیدن به نقطه مطلوب اجرای ان را متوقف نمیکند ،  همچنان انتقادات اساسی و کلیدی به نحوه ی اجرای این برنامه در کشور وجود دارد و وزارت بهداشت با در دسترس داشتن تریبونهای مختلف رسانه ای همچنان نتوانسته به این هجمه عظیم انتقادات و سوالات مردم و کادر درمان پاسخگو باشد.

[quote-left]آیا دیواری کوتاه‌تر از پزشکان جامعه یافت نمی‌شد که آنها را مسؤول پایین بودن درآمد سایر حرف معرفی می‌کنید؟ آیا مقصر این که درآمد اقشار زحمتکش کارگر و معلم و ... پایین است جامعه پزشکی است؟ [/quote-left]


این بی تدبیری کار را تا جایی برده که هر روز شاهد بیانیه ها و نامه های رهبران گروههای مختلف جامعه پزشکی به یکدیگر هستیم که یکدیگر را متهم میکنند و سعی در شفاف سازی و احقاق حقوق گروه خود دارند.

روز گذشته دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با انتقاد از پخش برنامه ثریا  با بیان اینکه در برنامه‌های صدا و سیما ناآگاهانه آب به آسیاب چنین روند خطرناکی ریخته می‌شود خاطر نشان کرد:« آیا دیواری کوتاه‌تر از پزشکان جامعه یافت نمی‌شد که آنها را مسؤول پایین بودن درآمد سایر حرف معرفی می‌کنید؟ آیا مقصر این که درآمد اقشار زحمتکش کارگر و معلم و ... پایین است جامعه پزشکی است؟ این در حالی است که خیل عظیم پزشکان کشور با مشکلات متعدد معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند.»

پس از انتشار این نامه محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار طی مصاحبه ای از دکتر زالی خواست تا تحمل خود را بالا ببرد و خاستار تعیین سقف درآمدی پزشکان متخصص شد. وی با بیان اینکه  دوستان ادعا می کنند که کمتر از 5 درصد جامعه پزشکی گرفتار پدیده شوم زیرمیزی هستند که آن را قانونی می کنند. افزود : « با اجرای کتاب جدید تعرفه های سلامت، پزشکان بیمارستانهای خصوصی حاضر نیستند با تعرفه هایی که 3 برابر شده، کار کنند. یعنی اینکه آنچه به عنوان زیرمیزی دریافت می کنند، بیشتر از تعرفه هاست.»


پیش از آن بسیج دانشجویی ۱۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز با صدور بیانیه ای، ۸ سوال کلیدی درباره گام سوم طرح تحول نظام سلامت را از متولیان نظام سلامت، مطرح کرد .

سوالاتی نظیر : «چرا بازبینی ارزش نسبی تعرفه ها منجر به افزایش تقریبا همه تعرفه ها شده است؟ تعرفه های پزشکی تا چه میزان باید افزایش پیدا کند که پاسخگوی ولع و زیاده خواهی زیرمیزی بگیران باشد؟ آیا اصلا افزایش تعرفه ها می تواند راهکار مناسبی برای مبارزه با این پدیده باشد؟ و .....» که از سوی وزارت بهداشت که مجری طرح تحول نظام سلامت بوده و باید پاسخگوی انتقادات و سوالات باشد پاسخی داده نشد.

با وجودیکه دکتر عباس زارع نژاد رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی پاسخگویی به ابهامات اجرا این طرح را از وظایف وزارت بهداشت میداند تاکنون پاسخ روشن و کارشناسی به انتقادات و سوالات مطرح شده توسط منتقدین  داده نشده است.

[quote-right]تعرفه های پزشکی تا چه میزان باید افزایش پیدا کند که پاسخگوی ولع و زیاده خواهی زیرمیزی بگیران باشد؟ آیا اصلا افزایش تعرفه ها می تواند راهکار مناسبی برای مبارزه با این پدیده باشد؟ [/quote-right]

پیش از این نیز زارع نژاد در نمایشگاه مطبوعات در واکنش به پرسش های یک پرستار معترض با جملاتی نظیر: «شما عجولید و نباید با وزیر اینطور حرف می زدید، این چه سوالاتی است که می پرسید؟ و سوال هایی که پرسیدید از روی جهل است و در جریان نیستید و شان دانشجو را پایین آوردید»، به وی پاسخ داد که منجر به التهاب شدید و دلخوری جامعه پرستاری شد .

توجه ویژه دولت پس از سالها محرومیت حوزه سلامت و پشت سر گذاشتن بحرانهای متعدد فرصت مغتنمی است برای اجرای برنامه ها و ارائه راهکارهایی که در نهایت منجر به سود ملت ایران شود اما گویا  اجرای طرح تحول نظام سلامت (که برخی از آن  به عنوان یک مسکن یاد کرده اند) تنها اختلاف نظرها میان کادر درمان نظیر پزشکان و پرستاران و ... را بیشتر کرده و شکاف عمیقی که میان این گروهها (از سالها قبل )بوجود آمده نهایتا منجر به آسیب دیدن مردمی میشود که به امید درمان راهی بیمارستان میشوند.

مردمی که در هشت سال گذشته با انواع محرومیت ها مواجه بودند و برای دسترسی به یک داروی خاص رنج های بسیاری کشیدند و عزیزان خود را بر اثر زیاده خواهی عده ای سودجو از دست دادند نباید قربانی آزمون و خطا کردن طرحی شوند که میتواند سکوی پرش دولت و احساس رضایت مردم از رایی که بیست و چهار خرداد ماه به هزاران امیدِ اصلاح در روند امور کشور باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هموطن ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    7 0
    با تشکر از احساس مسئولیت نویسنده و بیان حقایق و کادر محترم خبرگزاری که در برابر امپراطوری تمامیت خواه پزشکان به وظیفه خویش عمل نموده و و با پرهیز از یک سونگری به بیان حقایاق می پردازد لطفا همین مسیر را ادامه بدهید موفق و موید باشید
  • عادلی ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    7 0
    مگر گرفتن زیرمیزی قانونی بود که برای پیشگیری به پزشکان حقی قایل میشوند.
  • رضا ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    9 1
    به نظرم این وزیر بیشتر شومن است تا اینکه بخواهد خالصانه کار کند. دقت کنید می خواد آب بخوره هم قبلا با بیست و سی هماهنگ کرده تا یه خبر ازش تهیه کنن. واقعا متاسفم ما قبلا چوب این عوام فریبی ها رو از تیم احمدی نژاد خوردیم ولی بازم درس نمی گیریم
  • نسرين ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    4 0
    با سلام و احترام خدمت همه عزيزان ما پرستاران فقط به دنبال اجراي قانون تعرفه گذاري و اجراي عدالت در پرداختي ها هستيم و با همه همكاران كادر درمان دوست و همكار هستيم و حق خود را از مسئوليني كه جزو ان گروه ٧ درصدي و تماميت خواه هست را خواسته و تا اجراي عدالت انقدر فرياد ميكشيم تا صداي ما به گوش مسئولين برسد.
  • آمنه ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    3 0
    آقای دکتر زالی آقای دکتر زارع نژاد لطفا از لاک خودتون بیرون بیاید چرا از صورت مساله ها دارین فرار میکنین؟ خودتون هم میدونید که دلخوری ما پرستاران و تیم درمان صرفا از پزشکان نیست ما با پزشکان و سایر پرسنل کادر درمان که صادقانه زحمت میکشن مشکلی نداریم و قدردانشون هم هستیم ما با اون 7 درصدی کار داریم که به ناحق حق پرستاران پزشکان عمومی و سایر پرسنل تیم درمان و درنهایت مردم رو با آمار و ارقام اشتباه و عوامفریبی دارن ضایع میکنن