دانشمندان درباره شیوع دوازده بیماری خطرناك كه به گفته آنها مرگبارترین بیماری هاست هشدار دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه دیلی تلگراف؛ این بیماری ها از قبیل ایبولا، وبا، طاعون و بیماری خواب هر روز در دنیا شیوع بیشتری پیدا می كنند كه تغییرات اقلیمی ناشی از گرم شدن جو زمین هم برگسترش آنها تاثیر گذاشته است.

از آنجایی كه خیلی از این بیماری های خطرناك بین انسان و دام و انسان جانوران وحشی مشترك است دانشمندان خواستار تاسیس سامانه هایی برای كنترل شیوع بیماری در میان جانوران جهان شده اند تا از این طریق پیش از آنكه بیماری ای در میان ساكنان یك ناحیه شیوع پیدا كند و هزاران نفر را به كام مرگ بكشاند آنها درصدد مبارزه موثر با آن برآیند.

دركنفرانس اتحادیه جهانی حفظ طبیعت و حیات وحش در شهر بارسلون اسپانیا گفته شد: تغییرات جوی می تواند تاثیر بسزایی در گسترش دوازده بیماری خطرناك در جهان داشته باشد.

در این سامانه های كنترل بیماری در نقاط مختلف جهان از افراد محلی و به خصوص شكارچیان و علاقه مندان به طبیعت وحیات وحش خواسته می شود به محض مشاهده شیوع بیماری خاصی در میان جانوران محلی موارد را به مقامات ذیربط گزارش كنند.

سال ها پیش از همین طریق شیوع بیماری ایبولا دركنگو در میان جمعیت گوریل ها و شامپانزه های آن كشور شناسایی و با اجرای تمهیدات به موقع از سرایت آن به بخش های شمالی كنگو و ابتلای بسیاری از ساكنان این نواحی به ایبولا ممانعت بعمل آمد، اگر این اقدامات به عمل نیامده بود شاید هزاران نفر جان خود را از دست داده بودند.

به گفته دانشمندان جانوران می توانند شاخص خوبی برای شیوع یك بیماری مشترك بین انسان و دام باشند. از جمله این دوازده بیماری می توان به انفلوانزای مرغی كه با تغییرات جوی و الگوی مهاجرت پرندگان مرتبط است و همین طور وبا كه با گرم ترشدن هوا بیشتر شیوع پیدا می كند اشاره كرد.

بیماری مالاریا جزو این دوازده بیماری نیست ولی امروزه بر كمتر كسی پوشیده است كه با افزایش دما گسترش این بیماری ها در جهان بیشتر می شود. سل، تب زرد و چند بیماری انگلی مشترك بین انسان و دام هم جزو این دوازده بیماری كشنده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha