مسئول دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره به آمار بالای تخلفات تبلیغات پزشکی گفت: هرچند آمار دقیقی در زمینه تخلفات تبلیغی پزشکی نداریم اما می‌توان گفت که ماهانه بیش از 10 شکایت تنها در حوزه تبلیغات دارویی داریم.

ورود ممنوع نظام پزشکی مقابل تجارت کثیف!

سلامت نیوز: مسئول دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره به آمار بالای تخلفات تبلیغات پزشکی گفت: هرچند آمار دقیقی در زمینه تخلفات تبلیغی پزشکی نداریم اما می‌توان گفت که ماهانه بیش از 10 شکایت تنها در حوزه تبلیغات دارویی داریم.

دکتر ایرج خسرونیا در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره تبلیغات پزشکی و تخلفات آن گفت: در زمینه تبلیغات پزشکی، آیین نامه نظام پزشکی وجود دارد که قوانین این تبلیغات و تخلفات در آن ذکر شده است. بنابراین برای تعیین تخلف یا مجاز بودن تبلیغات پزشکی آیین نامه نظام پزشکی وجود دارد. در این آیین نامه مطرح شده که تبلیغات دارویی در صورتی مجاز است که داروی تبلیغی دارای مجوز از وزارت بهداشت باشد و با این شرط می‌توانند در مورد دارو تبلیغ کنند.

وی در همین مورد ادامه داد: اما پزشکان، کادر پزشکی و کادر درمانی نمی‌توانند درباره خود و کارشان تبلیغ کنند؛ به این معنی که تبلیغات آنها نباید به صورتی باشد که خودشان را بهترین پزشک معرفی کنند و اگر این اتفاق بیفتد تخلف محسوب می‌شود. این افراد تنها می‌توانند با اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی خود را معرفی کرده و آدرس و شماره تلفن خود را برای مراجعه بیماران تبلیغ کنند. البته این معرفی نیز تنها یکبار می‌تواند انجام شود و بیش از یکبار تخلف است.

خسرونیا ادامه داد: بنابراین گاهی پزشکان مجوزهایی از سازمان نظام پزشکی می‌گیرند که طبق آن پزشک تنها می‌تواند یک مرتبه خود را معرفی کرده و آدرس خود را تبلیغ کند. در غیر این صورت اگر بخواهد خلاف آنچه که مجوز گرفته کار کند، مشکل ایجاد می‌شود و این اقدام برخلاف قوانین است.

وی همچنین گفت: البته در این زمینه درصدی نداریم و نمی‌توان گفت چند درصد تبلیغات مجاز و چند درصد غیرمجاز است، بلکه ما محدوده را مشخص کرده‌ایم. این نکته مهم است که پزشک تنها می‌تواند در یک رشته تبلیغ کند و نه چند رشته و اگر در چند رشته باشد خلاف است. بنابراین هر آنچه که بر خلاف این قوانین باشد تخلف است.

خسرونیا درباره کالاهایی که در عرصه سلامت و عمدتا در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند؛ مواردی نظیر قرص‌های لاغری، افزایش قد و... اظهار کرد: تبلیغ داروهای اینچنینی اگر مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، ایرادی ندارد، البته این مجوز در پشت جلد این فرآورده‌ها آمده است. سازمان نظام پزشکی با متخلفینی که داروهایی بدون مجوز را تبلیغ می‌کنند، برخورد می‌کند. بنابراین جهت تبلیغ هر نوع محصول سلامتی باید به نظام پزشکی مراجعه شده و مجوز دریافت شود.

وی در عین حال افزود: تشویق پزشکان به بیماران درباره استفاده از داروهای تبلیغی شبکه‌های ماهواره‌ای نیز ممنوع بوده و تخلف است و اگر پزشک یا داروسازی چنین کاری را انجام دهد، مجازات می‌شود. البته در زمینه شکایت از داروهای غیرمجاز مانند قرص‌های ماهواره‌ای افراد باید بدانند که از چه کسی باید شکایت کنند. از آنجایی که معمولا سازنده و شرکت تولید کننده این قرص‌ها مشخص نیست، نمی‌توان از کسی شکایت کرد. بنابراین اگر این محصولات و داروها را از یک داروخانه یا یک جای مشخص تهیه کرده باشند، می‌توانند شکایت کنند. در غیر این صورت نمی‌توانند شاکی شوند، زیرا تولید کننده و عرضه کننده آن مشخص نیست.

جراحی پلاستیک در صدر تخلفات تبلیغی

خسرونیا با بیان اینکه بیشتر تخلفات تبلیغاتی که صورت می‌گیرد در زمینه جراحی پلاستیک و جراحی‌های زیبایی است، گفت: ما در نظام پزشکی دادگاه داریم و فرد یا شرکت متخلف را به نظام پزشکی فراخوانده و تخلف را به وی گفته و بر اساس قانون مجازات لازم اعمال می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر به صورت هفتگی سه تا چهار مورد تخلف در این زمینه داریم و با متخلفان برخورد می‌شود. به این ترتیب با بررسی‌هایی که در آگهی‌های روزنامه‌ها صورت می‌گیرد، تخلفات شناسایی شده و سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، دادسرا، دانشگاه یا یک فرد حقیقی شاکی شده و به دادگاه نظام پزشکی شکایت می‌کند. مردم نیز می‌توانند با مراجعه به دانشگاه‌های علوم پزشکی یا سازمان نظام پزشکی تخلفات را گزارش کنند؛ به این صورت که ابتدا در دادسرا شکایت کرده و بعد از آن شکایت به دادگاه بدوی رفته و بعد ما حکم را صادر می‌کنیم.

وی همچنین اعلام کرد:هر تبلیغ سوئی که انجام شود، غیر مجاز است مثلا زمانیکه یک پزشک در تبلیغ از خود اغراق کرده و برای مثال خود را بهترین پزشک معرفی کند؛ بی‌تردید این موضوع دلیلی بر دروغ بودن این تبلیغ است. مجازات‌ها برای پزشکان متخلف از توبیخ و درج پرونده تا محرومیت از طبابت است.

خسرونیا تاکید کرد: در مورد تبلیغ محصولات دارویی نیز باید گفت که محصولات دارویی در صورتی که مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، مجاز هستند که البته این مجوز روی جلد آنها درج شده در غیر این صورت تبلیغ آنها غیر مجاز است.

مسئول دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی در پایان با بیان اینکه تعداد شکایت‌ها از تبلیغات پزشکی بسیار زیاد است، تصریح کرد: آمار دقیقی در زمینه تخلفات تبلیغی نداریم اما تعداد آن بسیار زیاد است و می‌توان گفت ماهانه 10 شکایت از تبلیغات دارویی داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha